منظور از بازار گاوی و خرسی در ارزهای دیجیتال چیست؟

منظور از بازار گاوی و خرسی در ارزهای دیجیتال چیست؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

منظور از بازار گاوی و خرسی در ارزهای دیجیتال، مثبت یا منفی بودن روند بازار است. برخی افراد، حالت جنگ این دو حیوان را وجه تسمیه آن می‌دانند. به عبارت دیگر، گاو هنگام مبارزه، با شاخ‌های خود به زیر شکار خود می‌زند و خرس نیز با پنجه‌های خود بر سر طعمه خود ضربه وارد می‌کند. به همین خاطر، بازار گاوی را صعودی و بازار خرسی را نزولی می‌گویند.

مقدمه

تشخیص روندهای بازار از اساسی‌ترین جنبه‌های بازارهای مالی است. روند بازار را می‌توان جهت حرکت کلی یک دارایی یا بازار تعریف کرد. به همین خاطر، تحلیل روند بازار برای تحلیلگران تکنیکال و بنیادی بسیار حائز اهمیت است.

معامله در بازارهای گاوی (صعودی) نسبتاً سرراست است، چون آسان‌ترین استراتژی‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری می‌تواند در این بازار اجرا شود. حتی معامله‌گران کم‌تجربه نیز در شرایط مطلوب بازار گاوی عملکرد خوبی دارند. با همه‌ی این اوصاف، درک سیکل حرکتی بازارها اهمیت زیادی دارد. حال، چه اطلاعاتی باید درباره‌ی بازارهای گاوی داشته باشیم؟ معامله‌گران چگونه می‌توانند از بازارهای گاوی سود ببرند؟ همه‌ی این موارد در این مقاله توضیح داده خواهد شد.

بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی (بازار صعودی یا اصطلاحا فرار گاوی) حالتی از بازارهای مالی است که قیمت‌ها بالا می‌روند. اصطلاح بازار گاوی معمولاً در بازار سهام کاربرد دارد. بااین حال، در هر بازار مالی از جمله فارکس، اوراق بهادار، کالاها، املاک و مستغلات و رمزارزها نیز می‌توان از این اصطلاح استفاده کرد. علاوه بر این، بازار گاوی می‌تواند به دارایی خاصی نظیر بیت‌کوین، اتریوم یا BNB اطلاق شود. از این اصطلاح حتی می‌توان برای اطلاق به یک بخش مثلاً توکن‌های کاربردی، کوین‌های خصوصی یا سهام بیوتک استفاده کرد.

شاید شنیده باشید که معامله‌گران وال‌استریت از اصطلاح «گاوی» یا «خرسی» استفاده می‌کنند. زمانی‌ که معامله‌گران می‌گویند بازار در حالت گاوی است، یعنی انتظار دارند قیمت‌ها افزایش یابد و برعکس زمانی‌ که بازار خرسی باشد، انتظار نزول قیمت‌ها را دارند.

گاوی بودن بازار غالباً می‌تواند به این معنی باشد که اکثر معامله‌گران در سمت خرید قرار گرفته‌اند.  البته گاوی بودن بازار به این معنی نیست که فرصت خرید برای هر سهم یا دارایی وجود دارد، بلکه به این معناست که قیمت‌ها در حال افزایش هستند یا انتظار می‌رود که افزایش یابند.

همچنین شایان توجه است که بازار گاوی به این معنی نیست که قیمت‌ها تنزل یا نوسان نخواهند داشت. به همین دلیل، منطقی‌تر این است که بازارهای گاوی را در تایم فریم‌های بزرگتر دیده شوند. بنابراین، بازار گاوی نیز شاهد دوره‌های اصلاح خواهد بود اما خط روند اصلی بازار شکسته نمی‌شود. به نمودار بیت‌کوین نگاه کنید. درحالی‌که دوره‌های اصلاح و چند سقوط شدید در بازار وجود دارد اما روند کلی آن از زمان شروع صعودی بوده است.

بازار گاوی و خرسی - نمودار بیت کوین

نمودار قیمت بیت‌کوین (2010-2020)

بنابراین، تعریف بازار گاوی بستگی به بازه‌ی زمانی دارد. در کل، زمانی‌که از اصطلاح بازار گاوی استفاده می‌‌کنیم، منظورمان بازه‌ی زمانی چند ماهه یا چند ساله است. همانگونه که در همه‌ی تکنیک‌‌های تحلیل بازار صادق است، روندهای با تایم فریم طولانی‌تر، اعتبار بیشتری در مقایسه با تایم فریم های کوتاه مدت دارند.

بنابراین، در بازار گاوی با بازه‌ی زمانی طولانی ممکن است دوره‌های اصلاح نیز داشته باشیم. این حرکات قیمتی در خلاف جهت روند معمولاً پرنوسان هستند.

نمونه‌های بازار گاوی

برخی از نمونه‌های معروف بازارهای گاوی مروبط به بازار سهام می‌شود. همانطور که گفته شد، بازار گاوی زمانی روی می‌دهد که قیمت سهام و شاخص‌های بازار (مثلاً شاخص نزدک-100) به‌طور مداوم درحال افزایش باشند.

تا جاییکه به اقتصاد جهانی مربوط می‌شود، این شاخص بین بازار گاوی و خرسی نوسان دارد. این چرخه‌های اقتصادی ممکن است سال‌ها یا دهه‌ها طول بکشد. برخی می‌گویند شروع بازار گاوی پس از بحران مالی 2008 و ادامه‌ی آن تا پاندمی ویروس کرونا «طولانی‌ترین بازار گاوی در تاریخ بود».

بااین‌همه، اگر به عملکرد طولانی مدت میانگین سهام صنعتی داو جونز (DJIA) نگاه کنیم، شرایط بازار گاوی آن را در مدت یک قرن خواهیم دید. مسلماً دوره‌هایی از تنزل وجود دارد که می‌تواند چند سال طول بکشد (مثلا 1929 تا 2008) اما روند کلی حرکت، صعودی است.

برخی بر این عقیده‌اند که همین روند را در بیت‌کوین نیز می‌توان دید. اما حقیقتا نمی‌توان گفت که آیا بیت‌کوین با بازار خرسی چندساله مواجه خواهد شد یا خیر. همچنین ممکن است بسیاری از رمزارزها (مانند آلتکوین‌ها) ترقی قمیت مشابهی را هرگز تجربه نکنند، بنابراین درهنگام سرمایه‌گذاری بسیار آگاهانه عمل کنید.

بازار گاوی و خرسی چه تفاوت‌هایی دارند؟

بازار گاوی و خرسی دو مفهوم متضاد هستند و حدس زدن این تفاوت دشوار نیست. قیمت‌ها در بازار گاوی پیوسته افزایش و برعکس در بازار خرسی پیوسته کاهش می‌یابند.

این تفاوت منجر به ایجاد تفاوت در شیوه‌ی معامله می‌شود. در بازار گاوی، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران عموماً می‌خواهند موقعیت خرید اتخاذ کنند، درحالی‌که در بازار خرسی یا می‌خواهند موقعیت فروش بگیرند یا در موقعیت معامله‌ی نقدی باقی بمانند.

دربرخی موارد، باقی ماندن در موقعیت نقدی (یا استیبل‌کوین) می‌تواند به معنی اتخاذ موقعیت فروش در بازار باشد چون انتظار بر این است که قیمت‌ها تنزل خواهند کرد. تفاوت اصلی اینجاست که باقی ماندن در موقعیت نقدی، بیشتر با حفظ سرمایه در ارتباط است درحالی که اتخاذ موقعیت فروش با کسب سود از تنزل قیمت ارتباط دارد. اما اگر یک دارایی را با انتظار خریداری مجدد بفروشید، در اینجا لزوماً در موقعیت فروش قرار دارید و مستقیماً از این تنزل سود نمی‌برید.

موضوع دیگری که باید در نظر بگیرید، کارمزد است. برای باقی ماندن در استیبل‌‌کوین‌ها احتمالاً هیچ کارمزدی پرداخت نخواهید کرد چون به‌طور معمول هزینه‌ای برای نگهداری وجود ندارد. با اینحال، در بسیاری از موقعیت‌های فروش برای باز نگهداشتن موقعیت معاملاتی باید کارمزد پرداخت کنید. به همین دلیل است که معاملات آتی سه‌ماهه می‌تواند برای موقعیت‌‌های خرید بلندمدت ایده‌آل باشد، چون برای این معاملات هیچ کارمزدی وجود ندارد.

معامله‌گران چگونه می‌توانند از بازارهای گاوی سود ببرند؟

ایده‌ی اصلی معامله در بازارهای گاوی نسبتاً آسان است. قیمت‌ها بالا می‌رود، بنابراین گرفتن موقعیت خرید در کف قیمت، یک استراتژی منطقی است. به همین دلیل، استراتژی خرید و نگهداری و میانگین‌‌سازی هزینه‌ به دلار عموماً برای بازارهای گاوی بلندمدت بسیار مناسب است.

ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید: «روند دوست شماست، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود». معنای آن این است که معامله در جهت روند بازار منطقی است. از طرفی، هیچ روندی برای همیشه دوام نخواهد داشت و بکارگیری استراتژی یکسان برای سایر بخش‌‌های چرخه‌ی بازار کاربرد نخواهد داشت. تنها قطعیتی که وجود دارد این است که بازارها قابل تغییرند. همانطور که با شیوع کووید 19 دیدیم، بازارهای گاوی چندساله ممکن است در عرض چند هفته به‌کلی از بین بروند.

به‌طور طبیعی، اکثر سرمایه‌گذاران تمایل دارند در بازار گاوی حضور داشته باشند. بااینحال، حتی در بازار گاوی نیز برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است خرسی باشند. اگر استراتژی معاملاتی آن‌ها بخوبی تنظیم شده باشد، ممکن است حتی در معاملات خرسی کوتاه‌مدت نیز موفق باشند.

برخی معامله‌گران، تلاش می‌کنند در قله‌های قیمتی بازار گاوی موقعیت فروش بگیرند که دستیابی به این موفقیت، به یک استراتژی پیشرفته نیاز دارد و معمولا در اختیار معامله‌گران حرفه‌ای است ولی توصیه می‌شود افراد کم تجربه، طبق روند معامله کنند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد بازار گاوی و روش‌ها و شرایط معامله در این بازار مطالبی گفته شد. معمولا، منطقی‌ترین روش معامله، دنبال کردن روند کلی آن بازار است.

بازارهای گاوی ممکن است فرصت‌های خوبی را برای معامله‌گران حتی کم‌تجربه به وجود آورد. با این حال، همیشه باید نکات مدیریت ریسک در نظر گرفته شود تا از اشتباهات کشنده جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید:

تعاریف و استراتژی بازار صعودی و بازار نزولی

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa