تحلیل احساسات در بازار کریپتوکارنسی‌ها

تحلیل احساسات در بازار کریپتوکارنسی‌ها
زمان مطالعه: 5 دقیقه

پیش از بررسی نقش تحلیل احساسات در بازار کریپتوکارنسی‌ها، بهتر است ابتدا تعریفی از آنها داشته باشیم. منظور از هیجانات و رفتارهای سرمایه‌گذاران، مجموعه‌ای از افکار، احساسات، و حالات روانی آنها در رابطه با یک دارایی است. این احساسات و هیجانات تاثیری روی تحلیل بنیادی و ارزش دارایی نمی‌گذارد ولی می‌تواند تاثیر قابل‌‌توجهی بر قیمت آتی داشته باشد.

تحلیل رفتاری بازار، تحقیقی است که از این اطلاعات برای آزمایش و پیش‌بینی حرکات قیمت استفاده می‌کند. با ارزیابی تحرکات و نگرش‌های فعالان بازار، می‌توان میزان هیجان کاذب یا ترس موجود پیرامون یک رمزارز خاص را فهمید.

مقدمه

قیمت رمزارزها نیز مانند سایر دارایی‌ها، مستقیماً با عرضه و تقاضای بازار در ارتباط است. این نیروهای بازار ممکن است به دلایل مختلفی مانند باور عمومی، مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی تغییر کنند.

بسیاری از معامله‌گران از احساسات و هیجانات بازار برای پیش‌بینی پتانسیل کوتاه‌مدت و میان‌مدت دارایی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. تحلیل تکنیکال و فاندمنتال (بنیادی) در کنار بررسی تاثیر هیجانات در بازار کریپتوکارنسی‌ها می‌تواند ابزار بسیار ارزشمندی برای معامله‌گران باشد.

تحلیل احساسات در بازار کریپتوکارنسی‌ها به چه معناست؟

همانطور که گفته شد، احساسات بازار به نگرش عمومی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به یک دارایی مالی یا یک بازار اطلاق می‌شود. بازار رمزارزها نیز از این قاعده مستثنی نیست و احساسات قدرت این را دارند که بر چرخه‌های بازار تاثیر بگذارند. احساسات مثبت به بازار همیشه به نفع بازار نمی‌انجامند. گاهی، احساس مثبت به دارایی درست قبل از اصلاح یا ریزش بازار و شروع روند نزولی آن ظاهر می‌شود.

تحلیل احساسات در بازار کریپتوکارنسی‌ها، نه تنها موجب ارتقای درک ما از تقاضای بازار می‌شود بلکه به پیش‌بینی روندهای آتی نیز کمک می‌کند.

برای مثال دوج کوین را در نظر بگیرید. بخش زیادی از تقاضا برای این ارز، در بازاری صعودی و ناشی از هیجان کاذب رسانه‌های اجتماعی بود (که به احساسات مثبت بازار انجامید). بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بدون توجه به اهداف یا اقتصاد توکنی پروژه، اقدام به خرید دوج کوین کردند. توئیت‌های ایلان ماسک، مثال خوبی برای تاثیر رسانه‌ها روی احساسات مثبت یا منفی است.

چرا تحلیل احساسات در بازار ارز دیجیتال مهم است؟

آنالیز احساسات بازار از فاکتورهای اساسی بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی به ‌شمار می‌آید. مانند تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال، تصمیم‌گیری با استفاده از مجموعه‌ این تحلیل‌ها می‌تواند بسیار کاربردی‌تر و موفق‌تر باشد.

برای مثال، تحلیل احساسات بازار می‌تواند در ارزیابی این موضوع که اتفاقات بازار در اثر فومو (ترس از دست دادن) است یا صرفاً ناشی از ذهنیت گله‌ای است، کمک کند. با ترکیب تحلیل بنیادی و تکنیکال با تحلیل احساسات بازار این امکان را خواهید داشت که:

ایده‌ی بهتری از حرکات کوتاه‌مدت و بلندمدت قیمت بدست آورید.
هیجانات خود را بهتر کنترل کنید.
فرصت‌های بالقوه سودآور را شناسایی کنید.

روش تحلیل احساسات در بازار ارز دیجیتال چگونه اجرا می‌شود؟

برای درک احساسات بازار باید دیدگاه‌ها، ایده‌ها و عقاید فعالین بازار را جمع‌آوری کنید. اینجا نیز نباید تنها به تحلیل احساسات اتکا کرد، بلکه قبل از نتیجه‌گیری و اقدام باید اطلاعات جمع‌آوری‌شده را با دانش و تجربه‌ی خود ترکیب کنید.

با سرزدن به کانال‌ها و صفحات رسانه‌های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام و توئیتر، می‌توانید درک اولیه‌ای از احساسات جامعه و سرمایه‌گذاران درباره‌ی پروژه موردنظر خود بدست آورید. اما باید مراقب بود! ممکن است کلاهبرداران اینترنتی زیادی در این گروه‌ها باشند.  به افراد ناشناس اعتماد نکنید و قبل از ریسک کردن حتما خودتان تحقیق کنید.

رصد کانال‌های اجتماعی تنها اولین مرحله محسوب می‌شود.  علاوه بر آن روش‌های زیر را نیز می‌توانید امتحان کنید:

نظرات و مِنشن‌ها را با استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای جمع‌آوری دیتا، دنبال کنید.
با دنبال کردن پورتال‌های رسانه‌ای و بلاگ‌های معتبر مانند بایینس، کوین دسک و کوین‌تلگراف، خود را به‌روز نگه دارید. اگر به زبان انگلیسی مسلط نیستید، بلاگ‌های معتبر فارسی را دنبال کنید. بلاگ اتراکس نیز همین هدف را دنبال می‌کند.

مراقب معاملات بازیگران بزرگ بازار (نهنگ‌های بازار) باشید. این تحرکات، به‌طور منظم بوسیله‌ی برخی سرمایه‌گذاران ردیابی می‌شود که گاهی اوقات می‌تواند بر احساسات بازار تاثیر بگذارد. ربات‌های رایگان وال الرت (whale alert) نیز وجود دارد که می‌توانید آنها را در تلگرام و توئیتر پیدا کنید.
شاخص‌های آنالیز حساسیت و سیگنال‌های قیمتی کوین مارکت کپ را بررسی کنید. این شاخص‌ها طیفی از منابع متفاوت را تحلیل می‌کنند و خلاصه‌ای از احساسات بازار را نمایش‌ می‌دهد.
سطح هیجان کاذب پیرامون رمزارز را با ابزار گوگل ترند اندازه‌گیری کنید. برای مثال، جستجوی  زیاد عباراتی مثل “چگونه باید ارزهای دیجیتال را فروخت”، می‌تواند احساسات منفی به بازار را القا کند.

شاخص‌ های احساسات بازار

سرمایه‌گذاران می‌توانند برای ایده گرفتن در رابطه با احساسات مردم نسبت به گاوی یا خرسی بودن بازار، از شاخص‌های احساسات بازار استفاده کنند. اکثر شاخص‌ها به‌طور گرافیکی این احساسات را نشان می‌دهند. توصیه می‌شود برای افزایش اعتبار این شاخص‌ها، از چندین شاخص استفاده کنید.

شاخص ترس و طمع

اکثر شاخص‌ها روی بیت‌کوین متمرکز (BTC) هستند، اما شاخص‌های‌ احساسات اتریم (ETH) نیز وجود دارند. شاید شاخص ترس و طمع بیت‌کوین، مشهورترین شاخص احساسات بازار ارز دیجیتال باشد. این شاخص با تحلیل پنج منبع اطلاعاتی شامل نوسان‌پذیری، حجم بازار، رسانه‌های اجتماعی، دامنه و روندها، میزان ترس و طمع در بازار بیت‌کوین را به صورت مقیاسی بین صفر تا 100 نشان می‌دهد.

شاخص گاو و خرس

این شاخص احساسات را بر مبنای رسانه‌های اجتماعی می‌سنجد. یک نرم‌افزار هوش مصنوعی (AI)، احساسات و موضوعات را با استفاده از مکالمات توئیتر، ردیت و بیت‌کوین‌تاک تحلیل می‌کند. سازندگان  این نرم‌افزار با داده‎‌های گذشته، اعتبار این شاخص‌ها را سنجیده‌اند یا به اصطلاح از این نرم‌افزار بک‌تست گرفته‌اند. عدد صفر و یک شاخص در انتهای طیف به ترتیب نشانگر بازار به شدت خرسی و گاوی است.

ترکیب تحلیل‌ ها و شاخص‌ها

تحلیل رسانه‌های اجتماعی، معیارهای درون‌زنجیره‌ای و سایر شاخص‌های ارز دیجتال می‌تواند، بینشی در مورد یک کوین یا احساسات جامعه نسبت به یک پروژه را شفاف‌تر کند. این احساسات، می‌تواند نقش مهمی در تقاضای آن ارز و به دنبال آن، تصمیم سرمایه‌گذاران داشته باشد.

به منظور بهینه‌ کردن آنالیز احساسات، بهتر است که با موارد زیر ترکیب شوند:

تحلیل تکنیکال ممکن است پیش‌بینی بهتری برای حرکات کوتاه مدتی ارز ارائه کند.
تحلیل بنیادی یا فاندامنتال نیز برای تعیین میزان توجیه‌پذیری اطلاعات موجود و یا ارزیابی پتانسیل بلند‌مدت کوین‌ها مفید است.

سخن پایانی

درحالی‌که بسیاری از معامله‌گران از تحلیل احساسات در بازارهای مالی استفاده می‌کنند، اما استفاده از این ابزار به طور ویژه در بازار رمزارزها بسیار کاربردی است. از آنجا که صنعت بلاکچین و بازارهای ارز دیجیتال هنوز نسبتاً کوچک هستند، ادراکات و احساسات عمومی می‌تواند باعث نوسان قیمتی ارزها شود.

با استفاده از روش‌هایی که گفته شد، می‎‌توانید درک بهتری از آنالیز حساسیت و به دنبال آن تصمیم‌گیری بهتر داشته باشید.

کارایی تحلیل حساسیت بازار با تمرین و تجربه بیشتر می‌شود، البته ممکن است این تحلیل برای برخی موارد خاص، کاربردی نداشته باشد. حتما قبل از سرمایه‌گذاری و معامله در این بازار، ریسک‌های آن را نیز در نظر بگیرید.

کمی درباره اتراکس

اتراکس، بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان با مجموعه‌ ای بیش از 350 ارز دیجیتال معتبر، به شما امکان معامله‌ی گسترده و متنوع را می‌دهد. این صرافی به عنوان یکی از برترین و قدرتمندترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران شناخته می‌شود. اتراکس با ارائه پشتیبانی حرفه‌ای 24 ساعته در هفت روز هفته، امنیت معاملات شما را تضمین می کند. با درگاه بانکی مطمئن و عملیات خودکار، تجربه‌ ی معامله‌گری شما در بازار ارزهای دیجیتال ساده‌تر و کارآمدتر از همیشه خواهد بود.

مزیت کیف‌ پول اختصاصی اتراکس، امکان نگهداری ارزهای دیجیتال به صورت امن و بدون هزینه را برای شما ممکن می سازد. از هر جای دنیا، به اتراکس بپیوندید. اتراکس، همواره همراه شما در دنیای ارزهای دیجیتال خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

چگونه احساسات بازار را اندازه‌گیری کنیم

عوامل تاثیرگذار بر بازار کریپتوکارنسی

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa