تفاوت کوین و توکن در چیست و انواع آن

تفاوت کوین و توکن در چیست و انواع آن
زمان مطالعه: 3 دقیقه

درک تفاوت کوین و توکن اهمیت بسیار زیادی در معاملات رمزارزها دارد. اگرچه هر دوی این اصطلاحات غالبا به جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما در دنیای رمزارزها به دو مفهوم کاملا مجزا اشاره دارند.

اگرچه استفاده از این لغات به جای یکدیگر به خودی خود اشتباه نیست اما برای یادگیری مطالب بیشتر در مورد آینده‌ی رمزارزها و بلاکچین باید درک واضحی از تفاوت کوین و توکن داشت.

کوین یا سکه ارز دیجیتال چیست؟

کوین‌ها به رمزارزهایی اشاره دارند که بر روی شبکه‌ بلاکچین مستقل خود ساخته می‌شوند که مشهورترین آنها همان بیت‌کوین است که از نظر ارزش بازاری به بزرگترین رمزارز جهان تبدیل شده است.

بیت‌کوین از شبکه بلاکچین بومی خود قدرت می‌گیرد. به‌طور مشابه لایت‌کوین و اتریوم نیز بر روی بلاک‌چین‌های خود اجرا می‌شوند. این بلاک‌چین‌ها ممکن است از نظر اندازه، قوانین، استخراج‌کنندگان، عملکرد و موارد دیگر تفاوت داشته باشند. بیت‌کوین BTC، ریپل XRP، اتریوم ETH، دوج کوین DOGE و لایت‌کوین LTC برخی از کوین‌های مشهور هستند.

کوین‌های دیجیتال چه کاربردی دارند؟

کوین‌های دیجیتال برای انجام وظیفه‌ای مشابه سکه‌های فیزیکی یعنی همان انتقال ارزش طراحی شده‌اند. در فضای رمزارزها کوین‌های دیجیتال امکان انتقال وجوه را فراهم می‌کنند و چون از قانون عرضه و تقاضا پیروی می‌کنند، غالبا نوسانات شدیدی نیز دارد.

البته استثناهایی نیز وجود دارد. برای مثال، مالکیت دش (DASH) به مشتریان اجازه می‌دهد برای تصمیم‌گیری در مورد پیشنهادات مربوط به شبکه دش رای بدهند. بااین‌حال، در مورد بیت‌کوین تنها راه کسب کوین‌های بیشتر خرید آن‌هاست.

منظور از توکن چیست؟

توکن‌ها به رمزارزهایی اشاره دارند که شبکه بلاکچین خاص خود را ندارند. این رمزارزها روی بلاک‌چین سایر رمزارزها ساخته می‌شوند. کاربران می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های فراوانی که در اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) وجود دارد توکن‌های دیجیتال ایجاد کنند.

اتریوم به لطف پشتیبانی خود از قراردادهای هوشمند، به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های این حوزه تبدیل شده است. بیشتر توکن‌های دیجیتالی که وجود دارند، در واقع توکن‌های ERC-20 هستند که اتریوم امکان ایجاد آنها را روی بلاک‌چین خود داده است.

در حال حاضر هزاران توکن مختلف در بازار وجود دارد که تتر (USDT)، یواس‌دی کوین (USDC)، دای و UMA تعدادی از توکن‌های دیجیتال هستند. این توکن‌ها می‌توانند قابلیت‌هایی فراتر از انتقال ارزش داشته باشند.

از توکن‌های دیجیتال چگونه استفاده می‌شود؟

توکن‌ها نیز مانند بیشتر کوین‌های دیجیتال، امکان انتقال ارزش دارند، اما در بیشتر موارد قابلیت‌های اضافی دیگری نیز علاوه‌بر واسطه‌گری پرداخت وجه دارند. هر کسی می‌تواند توکن‌های دیجیتال را برای کار خاصی ایجاد کند.

برای مثال، مرورگر Brave که هدف اصلی آن حفظ حریم خصوصی کاربران است به کاربرانی که برای مرور وب از این مرورگر استفاده می‌کنند توکن بیسیک اتنشن پاداش می‌دهد. مشتریان پس از تماشای آگهی‌های بازرگانی ناشرانی که شریک تجاری این مرورگر هستند، به عنوان پاداش توکن BAT می‌دهد.

انواع مختلف توکن‌های دیجیتال

  1. توکن‌های سهامی که به عنوان اثبات سرمایه‌گذاری در دارایی‌های واقعی مانند سهام و اوراق درآمد ثابت عمل می‌کنند. این نوع توکن‌ها در طی عرضه‌ی اولیه توکن اوراق بهادار صادر می‌شوند.
  2. توکن‌های ابزاری برای ارائه دسترسی به خدمات یا محصولات مشخصی طراحی می‌شوند. برای مثال توکن FIL می‌تواند دسترسی به پلتفرم فایل‌کوین را فراهم کند.
  3. توکن‌های دارایی در واقع دسته‌ خاصی از توکن‌های دیجیتال هستند که به دارایی‌های واقعی مانند املاک و مستغلات، طلا و موارد مشابه متصل هستند.
  4. استیبل‌کوین‌ها نیز توکن‌های دیجیتالی هستند که ارزش ثابت دارند. ارزش این کوین‌ها غالبا به پول‌های رایجی مانند دلار یا یورو تثبیت شده است.
  5. توکن‌های غیرمبادله‌ای نیز نماینده اقلام منحصربه‌فردی هستند که می‌توانند واقعی یا مجازی باشند. آیتم‌هایی که در داخل بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌شوند نمونه‌ای از این توکن‌ها هستند.
  6. توکن‌های پرداختی که تقریبا مشابه کوین‌های دیجیتال هستند و امکان انتقال وجوه و پرداخت هزینه کالاها و خدمات را فراهم می‌کنند.

برخی مراکز خدماتی برای رهایی از نهادهای واسطه توکن‌های پرداختی تولید می‌کنند. در بیشتر این موارد مشتریان در ازای استفاده از این توکن‌ها به جای روش‌های پرداخت متعارف، پاداشی نیز دریافت خواهند کرد. ساخت توکن از طریق پلتفرم اتریوم در مقایسه با ساخت آن از ابتدا و به شکل مستقل به زمان کمتری نیاز دارد.

مهمترین تفاوت کوین و توکن

برخی تفاوت‌های اصلی توکن‌ها و کوین‌های دیجیتال را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • کوین‌های دیجیتال بر شبکه بومی خود مبتنی هستند در حالی که توکن‌ها بر روی سایر بلاک‌چین‌ها ساخته می‌شوند.
  • کوین‌های دیجیتال را می‌توان تنها برای پردازش پرداخت‌ها استفاده کرد اما توکن‌ها می‌توانند نیازهای مختلفی را تامین کنند.
  • ایجاد کوین‌های دیجیتال بسیار دشوارتر از توکن است چرا که توکن‌ها را می‌توان بر روی بلاک‌چین‌های فعلی مانند اتریوم ایجاد کرد.

کوین‌های دیجیتال غالبا از طریق استخراج توزیع می‌شوند در حالی که توکن‌ها از طریق عرضه اولیه کوین (ICO) محبوبیت پیدا کردند.

در این مقاله سعی شد، تفاوت کوین و توکن هرچند خلاصه ارائه شود تا مخاطبان آشنایی نسبی با این دو مفهوم مجزا داشته باشند.

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

انواع توکن‌‌ها در ارزهای دیجیتال

همه آنچه که باید در مورد استاندارد توکن‌ BRC20 بدانید

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa