تفاوت‌ های زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم

تفاوت‌ های زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم
زمان مطالعه: 7 دقیقه

شباهت‌های زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم بدین خاطر است که BSC انشعاب سخت پروتکل «Go Ethereu» یا (Geth) است. با این حال، توسعه‌دهندگان زنجیره هوشمند بایننس تغییرات قابل‌‌توجهی در برخی زمینه‌های کلیدی انجام داده‌اند. بزرگترین تغییر، به سازوکارهای اجماع زنجیره هوشمند بایننس مربوط می‌شود که امکان تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر را فراهم می‌کند.

مقدمه

زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم در نگاه اول شاید بسیار شبیه باشند. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و توکن‌هایی که روی زنجیره هوشمند بایننس (BSC) ساخته می‌شوند، با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگاری دارند. اگر دقت کرده باشید، آدرس‌های کیف پول عمومی شما روی هر دو بلاکچین یکسان است. حتی پروژه‌های میان‌زنجیره‌ای وجود دارند که روی هر دو شبکه کار می‌کنند. با این وجود، تمایزات قابل‌توجهی بین این دو زنجیره وجود دارد. اگر هنوز نمی‌‌دانید از کدام‌ شبکه‌ استفاده کنید، بهترین است ابتدا تفاوت‌های آنها را بشناسید.

ترافیک بلاکچین و اکوسیستم DApp

از ژوئن ۲۰۲۱، اتریوم میزبان بیش از ۲۸۰۰ اپلیکیشن‌ غیرمتمرکز (DApp) بوده است که این عدد برای BSC تقریبا ۸۱۰ اپلیکیشن است. اگرچه اختلاف قابل‌توجهی وجود دارد، اما با توجه به عمر زنجیره هوشمند بایننس می‌توان آن را اکوسیستم نیرومند و روبه‌رشدی دید.

آدرس‌های فعال نیز معیارهای درون‌زنجیره‌ای مهمی هستند که باید در نظر گرفت. با وجود اینکه زنجیره هوشمند بایننس، بلاکچین جدیدتری است اما رکورد 2105367 آدرس را در 7 ژوئن 2021 به ثبت رساند، که بیش از دو برابر سقف تاریخی 799580 آدرس اتریوم در 9 می 2021 است.

علت رشد ناگهانی BSC چیست؟

بخش زیادی از این موضوع به سریع‌ بودن زمان تأیید و کارمزدهای پایین آن برمی‌گردد. همچنین رشد زنجیره هوشمند بایننس می‌تواند با افزایش تب‌وتاب‌ توکن‌های NFT و سازگاری با محبوبیت کیف پول‌های رمزارز نظیر تراست والت و متاماسک ارتباط داشته باشد.

با نگاهی به تراکنش‌های روزانه متوجه خواهیم شد که تفاوت زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم بیشتر از این حرف‌هاست. جابجایی وجوه و تعامل با قرارداد هوشمند برای کاربران در BSC سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در شکل زیر می‌توانید اوج تعداد تراکنش‌های زنجیره هوشمند بایننس را ببینید که حدود 12 میلیون تراکنش در روز است.

تفاوت‌های زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم - صرافی ارز دیجیتال اتراکس

در طرف دیگر، اتریوم هرگز از 1.75 میلیون تراکنش در روز فراتر نرفته است. استفاده از زنجیره هوشمند بایننس برای کاربرانی که وجوه خود را مرتباً جابه‌جا می‌کنند، گزینه‌ محبوب‌تری است. تراکنش‌های روزانه را باید با توجه به آدرس‌های فعال ارزیابی کرد.

مقایسه زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم - صرافی ارز دیجیتال اتراکس

پرکاربردترین اپلیکیشن‌های DeFi روی زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم

به‌دلیل سازگاری بلاکچین‌های زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم، تعداد زیادی اپلیکیشن‌ غیرمتمرکز مشترک می‌توان بین آنها یافت. توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌ها را به‌ راحتی از اتریوم به زنجیره هوشمند بایننس منتقل کنند و از پروژه‌های جدید زنجیره هوشمند بایننس، که اغلب از کد منبع‌ باز اتریوم با نام‌های متفاوت هستند، مجدداً استفاده کنند.

پنج DApp برتر در اتریوم

ترکیبی از دو بازارساز DeFi (یونی‌ سوآپ و سوشی سوآپ)، بازی رمزارز (اکسی اینفینیتی) و بازار نظیربه‌نظیر (اوپن‌سی) خودنمایی می‌کنند. اگر به پنج اپلیکیشن برتر زنجیره هوشمند بایننس نگاه کنید، شباهت‌های زیادی را مشاهده می‌کنید.

پنج اپلیکیشن برتر در زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم

پنکیک سوآپ به‌عنوان انشعاب سخت یونی‌سواپ ایجاد شده است. «اوتوفارم» و «پنکیک بانی» مزارع کشت سود هستند، دسته‌ای که در بین پنج اپلیکیشن برتر اتریوم نمی‌بینیم.

بی‌سوآپ و اپ‍‍سوآپ هر دو بازارساز خودکار هستند. با توجه به کارمزدهای بسیار پایین و سرعت بسیار بالاتر تراکنش‌ها در زنجیره هوشمند بایننس، مزارع کشت سود معمولاً کارآیی بیشتری روی این زنجیره دارند. این عوامل آنها را به گزینه‌ای محبوب برای کاربران تبدیل کرده است.

وقتی از بازی‌های رمزارز صحبت می‌شود، اتریوم محبوب‌ترین است. علی‌‌رغم آنکه پروژه‌هایی در BSC وجود دارند که بسیار شبیه کریپتوکیتی و اکسی اینفینیتی هستند، اما در مقایسه با بازی‌های کلاسیک اتریوم، موفقیتی در جذب مخاطب نداشته است.

انتقال بین شبکه‌‌ها

اگر تا به حال در کیف پول خود BEP-20 یا ERC-20 سپرده‌گذاری کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌‌اید که آدرس کیف پول در زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم همسان هستند. بنابراین، اگر مثلاً در هنگام برداشت توکن از صرافی در انتخاب شبکه‌ اشتباه کنید، به‌راحتی می‌توانید توکن‌هایتان را از بلاک‌چین دیگری بازیابی کنید.

اگر تصادفاً توکن‌های ERC-20 را به زنجیره هوشمند بایننس (BSC) ارسال کنید، می‌توانید آنها را در آدرس BSC مربوطه‌ پیدا کنید. همین فرایند را می‌توانید برای توکن‌هایی انجام دهید که تصادفاً از BSC به اتریوم ارسال کرده‌اید. در هر دو مورد، وجوه شما خوشبختانه برای همیشه مفقود نمی‌شوند.

کارمزد تراکنش

زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم هر دو از مدل گس برای کارمزدهای تراکنش استفاده می‌کنند که معیاری برای سنجش پیچیدگی تراکنش محسوب می‌شود. کاربران BSC می‌توانند قیمت گس را طبق تقاضای شبکه تعیین کنند و ماینرها نیز تراکنش‌ها را با قیمت گس بالاتر اولویت‌بندی خواهند کرد. با این حال، انشعاب سخت لندن اتریوم در حال اعمال برخی تغییرات است که احتمالاً باعث کاهش کارمزد تراکنش خواهد شد.

در نسخه‌ آپدیت شده اتریوم، سازوکار قیمت‌گذاری جدیدی با کارمزد پایه به ازای بلاک ایجاد شده است. کارمزد پایه با توجه به تقاضای تراکنش تغییر می‌کند و کاربران را از تصمیم‌گیری در مورد قیمت گس بی‌نیاز می‌کند.

از لحاظ تاریخی، کارمزد گس اتریوم در مقایسه با زنجیره هوشمند بایننس، بسیار بالاتر بوده است. بالاترین میانگین 68.72 دلار در می 2021 بود. هر چند این روند شروع به تغییر کرده است، اما اتریوم هنوز هم کارمزد بالاتری دارد.

قیمت گس در زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم

اگر هزینه‌های متوسط اتریوم از سایت Etherscan را بررسی کنیم به سه رقم قیمت گس فعلی در اتریوم می‌رسیم. برای هر دو زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم، یک جیوی (gwei) به‌ترتیب برابر با 0.000000001 بایننس کوین (BNB) یا اتر (ETH) است. اگر قیمت پایین‌تری بپردازید، انجام تراکنش بسیار بیشتر طول خواهد کشید.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌شود، تراکنش در زنجیره هوشمند بایننس فقط با کارمزد 0.03 دلار است که معادل انتقال ERC-20 در ردیاب گس اتریوم است. زنجیره هوشمند بایننس این رقم را با ضرب گس مورد استفاده در تراکنش (21000) در قیمت گس (5 جیوی) محاسبه کرده است.

زمان تراکنش

اندازه‌گیری میانگین زمان تراکنش در بلاکچین‌ کمی پیچیده است. با آنکه پس از تایید اعتبار بلاک بوسیله‌ ماینر کار از نظر فنی تمام است، اما جنبه‌های دیگر می‌توانند بر زمان انتظار تاثیر بگذارند:

  • اگر کارمزد به‌اندازه‌ کافی بالا نباشد، ماینرها می‌توانند تراکنش شما را به تاخیر بیندازند یا حتی آن را در بلاک قرار ندهند.
  • تعاملا‌ت پیچیده‌تر با بلاک‌چین نیاز به تراکنش‌‌های متعدد دارند. اضافه کردن نقدینگی به استخر از آن جمله است.
  • اکثر سرویس‌ها تراکنش را وقتی معتبر تلقی می‌کنند که تعداد معینی از بلاک‌ها تایید شده باشد. این تاییدیه‌های اضافی باعث کاهش ریسک تاجران و تامین‌کنندگان سرویس خواهد شد و در صورت تایید نشدن بلاک از سوی شبکه، پرداخت‌هایشان عودت داده می‌شود.

با نگاهی به آمار گس برای اتریوم در بالا می‌بینیم که زمان تراکنش بین 30 ثانیه تا 16 دقیقه متغیر است. این ارقام شامل تراکنش‌های موفق است اما الزامات تایید اضافی را در بر نمی‌گیرد.

برای مثال، اگر رمزارز اتر (ERC-20) را در حساب بایننس خود سپرده‌گذاری کنید، باید منتظر تایید 12 شبکه باشید. زمانی که اتریوم را در کیف پول خود سپرده می‌کنید، با استخراج هر 13 ثانیه بلاک جدید، 156 ثانیه اضافه می‌شود.

در BSC، میانگین زمان بلاک 3 ثانیه است. زمانی که این زمان را با 13 ثانیه‌ اتریوم مقایسه کنیم، تقریباً 4.3 برابر بهبود در سرعت مشاهده خواهیم کرد.

مکانیسم اجماع

با وجود اینکه مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) در اتریوم و بیت‌کوین مشابه است، اما تفاوت‌های زیادی با اثبات اعتبار سها‌م‌گذاری‌شده (PoSA) زنجیره هوشمند بایننس دارد. با آمدن نسخه اتریوم 2.0، شبکه از مکانیسم اثبات سهام (PoS) استفاده خواهد کرد.

اجماع BSC

در سازوکار اثبات اعتبار سهام (PoSA) زنجیره هوشمند بایننس، جنبه‌هایی از اثبات اعتبار (PoA) و اثبات سهام واگذار‌شده (DPoS) با یکدیگر ترکیب می‌شوند. تعداد 21 اعتبارسنج‌ به‌نوبت بلاک تولید می‌کنند و در ازای آن کارمزد تراکنش بایننس را به‌ عنوان جایزه دریافت می‌کنند. برای تبدیل شدن به اعتبارسنج‌، اعتبارسنج‌ باید گره اجرا کرده و حداقل 10000 بایننس کوین استیک کرده باشد تا به کاندید منتخب تبدیل شود.

سایر کاربران معروف به نمایندگان، بایننس کوین را تحت پشتیبانی کاندید منتخب استیک می‌کنند. سپس، 21 کاندید منتخب برحسب میزان استیک شده به‌نوبت بلاک‌ها را پردازش می‌کنند. این فرایند هر 24 ساعت تکرار می‌شود. نمایندگان نیز سهمی از جایزه‌‌ اعتبارسنج‌ها دریافت می‌کنند.

اجماع اتریوم

اثبات کار اتریوم سیستم کاملاً متفاوتی دارد. در این سیستم به‌ جای انتخاب جمعی اعتبارسنج‌ها مسابقه‌ حل پازل محاسباتی وجود دارد. همه می‌توانند شرکت کنند، اما باید تجهیزات تخصصی استخراج خریداری یا اجاره کنند. هر چه قدرت محاسبات بیشتر باشد، احتمال حل پازل قبل از دیگران و تایید بلاک بیشتری می‌شود. استخراج‌کنندگان موفق کارمزد تراکنش و جایزه‌ ETH دریافت خواهند کرد.

در حالی که اثبات کار (PoW) روش موثری برای اجماع و اطمینان از امنیت شبکه است، توسعه‌دهندگان به‌دنبال آن هستند که از سازوکارهای دیگری استفاده کنند. هدف آنها یافتن جایگزین‌های کارآمدتر و سازگار با محیط زیست است، بدون اینکه امنیت شبکه به مخاطره بیافتد.

به‌دلایلی که گفته شد، شبکه‌ اتریوم نهایتاً به اثبات سهام روی خواهد آورد. اعتبارسنج‌ها با استیک کردن رمزارز ETH به تولید بلاک خواهند پرداخت. سایر اعتبارسنج‌ها بلاک را «گواهی» و از صحت آن مطمئن خواهند شد.

اگر کسی بلاکی خریداری کند که حاوی تراکنش‌های کاذب باشد، اعتبارسنج‌ها تمام کوین‌های سهام‌گذاری‌شده‌ خود را از دست خواهند داد. سپس اعتبارسنج‌ها جایزه‌ بلاک‌های موفق و گواهی‌هایی که انجام داده‌اند را خواهند گرفت. اعتبارسنج‌های بدخواه با سپرده‌گذاری و سهام‌گذاری مستقیم، مقدار زیادی رمزارز اتر (ETH) را در معرض ریسک از دست دادن قرار می‌دهند.

سخن پایانی

واضح است که شباهت‌های بسیاری میان زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم وجود دارد. این امر تا حدودی باعث شده مهاجرت و شروع کار با زنجیره هوشمند بایننس برای کاربران اتریوم بسیار آسان شود.

علیرغم این شباهت‌ها، زنجیره هوشمند بایننس تغییرات جالب‌توجهی برای بهبود عملکرد و کارایی اتخاذ کرده است. سازوکار اجماع اثبات اعتبار سهام‌گذاری‌شده (PoSA) این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا از تراکنش‌های بلاک‌چینی به‌مراتب ارزان‌تر و سریع‌تر برخوردار شوند.

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با زنجیره‌ هوشمند بایننس (BSC)

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa