سرمایه گذاری در DAO چیست و چه ریسک هایی دارد؟

سرمایه گذاری در DAO چیست و چه ریسک هایی دارد؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

سرمایه گذاری در DAO یک سازمان غیرمتمرکز است که وجوه را به صورت گروهی سرمایه‌گذاری می‌کند. هر کسی که مالک توکن حاکمیتی DAO سرمایه‌گذاری باشد می‌تواند در فرآیند تصمیم‌گیری شرکت کند.  هر چه تعداد توکن بیشتری در اختیار داشته باشید، قدرت رای شما بیشتر می‌شود.  DAO ها سرمایه خود را از طریق فروش توکن، انتشار NFT و ارائه خدمات درآمدزا تأمین می‌کنند. قانونی بودن DAO های سرمایه‌گذاری به قوانین حوزه قضایی شما بستگی دارد.

مقدمه

بلاکچین با قابلیت‌های غیرمتمرکز خود، بدون شک چهره سرمایه‌گذاری را برای همیشه تغییر داده است. کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها دیگر نیازی ندارند که صرفاً به شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، دوره‌های اولیه و مدل‌های سنتی جمع‌آوری سرمایه متکی باشند.  ایجاد توکن خودتان و استفاده از یکی از روش‌های مختلف زنجیره‌ای برای فروش توکن پروژه‌تان، فرآیندی نسبتاً ساده است.

فقط جذب‌کنندگان سرمایه نیستند که تغییر قابل توجهی را تجربه کرده‌اند: سرمایه‌گذاران نیز این تغییرات را تجربه کرده‌اند. حالا با وجود DAO‌های سرمایه‌گذاری، رویکرد جدیدی برای تامین مالی پروژه‌ها داریم که حتی برای کوچکترین سرمایه‌گذاران به راحتی در دسترس است.

DAO چیست؟

سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) سازمانی است که به وسیله‌ی قراردادهای هوشمند اداره می‌شود که کدهای خوداجرایی هستند که بر روی بلاک‌چین اجرا می‌شوند. اعضای DAO رایزنی می‌کنند و تصمیماتی می‌گیرند که در ادامه با استفاده از این قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند. یک DAO، در واقع، می‌تواند بدون تعمیر و نگهداری انسانی کار کند و به طور مداوم اجرا شود. حتی اگر اعضای DAO علاقه خود را از دست بدهند یا پروژه را رها کنند، چارچوب DAO به دلیل ماهیت تغییرناپذیرش همچنان ادامه خواهد داشت.

رایج‌ترین روش تصمیم‌گیری DAOها از طریق مکانیسم‌های رای‌گیری و براساس توکن‌های حاکمیتی است. هر چه توکن‌های حاکمیتی بیشتری در اختیار داشته باشید، قدرت رای‌تان نیز بیشتر است. رخی از DAOها به تمام اعضا اجازه‌ی ارائه‌ی پیشنهاد را می‌دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است این حق را به یک گروه خاص محدود کنند. از DAOها معمولاً برای مدیریت پروژه‌های DeFi (تامین مالی غیرمتمرکز)، بلاک‌چین‌ها و سایر پروتکل‌ها در دنیای رمزنگاری استفاده می‌شوند.

سرمایه گذاری در DAO چیست؟

DAO سرمایه‌گذاری به اعضای خود اجازه می‌دهد تصمیم بگیرند که چه زمانی و کجا وجوه خود را سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه گذاری درDAO می‌تواند در املاک و مستغلات، ابزارهای سرمایه‌گذاری DeFi یا هر دارایی دیگری باشد که DAO برای سرمایه‌گذاری مناسب دیده و آن را انتخاب می‌کند. DAO سرمایه‌گذاری از مدل سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) برای مردمی‌سازی و غیرمتمرکز کردن کل فرآیند سرمایه‌؛ذاری استفاده می‌کند.

مدل‌های سنتی قدرت سرمایه‌گذاری را در دستان گروه نسبتاً کوچکی از مدیران پول صندوق‌های VC و دفاتر خانوادگی و صندوق‌های تامینی قرار می‌دهند. از طرف دیگر، DAOهای سرمایه‌گذاری به هر کسی که دارای توکن حاکمیتی است توانایی تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری خود را ارائه می‌دهد. این مدل به جای استفاده از تخصص گروه محدودی از افراد، خرد جمعی را هنگام تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری در اولویت قرار می‌دهد.

DAO سرمایه‌گذاری چگونه عمل می‌کند؟

DAO سرمایه‌گذاری معمولاً یک هدف یا اصل کلی دارد که براساس آن کار می‌کند. برخی در بخش‌های صنعتی خاص مانند پروتکل‌های GameFi یا DeFi سرمایه‌گذاری می‌کنند. تصمیمات سرمایه‌گذاری براساس این اصول و با استفاده از مکانیسم پیشنهادی اتخاذ می‌شوند.

دارندگان توکن حاکمیت DAO سرمایه‌گذاری، قابلیت ارائه پیشنهاد را دارند. برخی از DAOها این قابلیت را به دارندگان مقدار معینی توکن یا زیرمجموعه‌ی دیگری از این گروه محدود می‌کنند.  این کار می‌تواند برای جلوگیری از هرزنامه (اسپم) یا محدود کردن پیشنهاد تصمیمات سرمایه‌گذاری به اعضای با سهم کافی باشد.

پس از ارائه پیشنهاد، کاربران یا توکن‌های خود را استیک می‌کنند یا از مکانیزم اسنپ‌شات برای استفاده از حق رای خود استفاده می‌کنند. اسنپ ​​شات به تعداد توکن‌های حاکمیتی در هر کیف پول نگاه می‌کند و براساس آن حق رای را بدون قفل کردن توکن‌ها توزیع می‌کند. این کار مانع از این می‌شود که کاربران پس از مشاهده پیشنهاد، با خرید توکن‌های بیشتر، رأی‌گیری را تحت تأثیر قرار دهند. پس از پایان رای‌گیری، تصمیم مورد نظر با توجه به نتایج اجرا می‌شود.

سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها یا از طریق ایردراپ بین دارندگان توکن حاکمیتی یا از طریق مکانیسم سهام توزیع می‌شود. با استیک کردن توکن حاکمیتی خود، سهمی از پاداش که امکان برداشت آن از قرارداد هوشمند را دارید دریافت می‌کنید.

DAO‌های سرمایه‌گذاری اغلب کانال‌های اجتماعی فعالی در Discord و Telegram دارند تا به سازماندهی، اطلاع‌رسانی و تسهیل پیشنهادات خود کمک کنند. یک DAO فقط به اندازه جامعه خود موفق است، بنابراین باید عضویت سالم و فعال خود را حفظ کند.

DAO سرمایه‌گذاری وجوه خود را از کجا تامین می کند؟

DAO سرمایه‌گذاری به شیوه‌های مختلفی می‌تواند ثروت خود را ایجاد کند. رایج‌ترین روش فروش توکن حاکمیتی است. DAO جدید توکن خود را ضرب می‌کند و آن را با استفاده از یکی از مکانیزم‌های فروش مختلف به بازار عرضه می‌کند. سرمایه‌گذاران آن را یا برای اهداف سفته بازی، حق رای یا هر دو خریداری خواهند کرد.

DAO که آن را سرمایه‌گذاران باتجربه راه‌اندازی کرده‌اند و راهبرد سرمایه‌گذاری قوی دارد به احتمال زیاد جامعه‌ی بزرگی از اعضای بالقوه‌ی DAO را به خود جذب خواهد کرد. DAO، پس از فروش توکن حاکمیتی خود در قبال رمزارزهایی مانند بیت کوین (BTC)، اتر (ETH)، BUSD یا سایر استیبل کوین‌ ها،  وجوهی در خزانه خود کسب خواهد کرد. آنها همچنین ممکن است برخی از توکن‌های حاکمیتی را برای فروش‌های آتی در خزانه نگه دارند.

یکی دیگر از روش‌های محبوب، انتشار و فروش توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT است.  NFTها می‌توانند صرفاً کلکسیونی باشند یا کاربردهای دیگری نیز داشته باشند. به عنوان مثال، می‌توان نوعی NFT صادر کرد که حقوق حاکمیتی اضافی را فراهم می‌کند.

در نهایت، برخی از سرمایه گذاری درDAO از قبل دارای وجوهی در خزانه هستند و دارایی‌های دیجیتالی را از موفقیت‌های قبلی خود کسب کرده‌اند. به عنوان مثال، یک پروژه DeFi ممکن است درآمدی از خدمات ارائه شده خود داشته باشد. در ادامه، DAO آن می تواند تصمیم بگیرد که این پول را سرمایه گذاری کند یا خیر. با این حال، وقتی به DAOهای سرمایه گذاری اشاره می کنیم، معمولاً منظورمان آنهایی است که فقط با سرمایه گذاری سروکار دارند.

آیا سرمایه‌ گذاری در DAO قانونی است؟

پاسخ به آن به حوزه قضایی شما بستگی دارد. همچنین ممکن است متوجه شوید که هیچ مقررات خاصی در مورد DAOهای سرمایه‌گذاری وجود ندارد که موجب دشوار شدن تعیین وضعیت آنها می‌شود. برای بدست آوردن تصویر کلی، ابتدا باید بررسی کنید که آیا توکن DAO سرمایه‌گذاری به اندازه کافی تحت نظارت است یا خیر. شاید بتوان آن را به عنوان اوراق بهادار در کشور شما طبقه بندی کرد که نیاز به مجوز خاص دارد. همچنین ممکن است تحت برخی مقررات دیگر رمزنگاری قرار بگیرد.

سرمایه‌گذاری جمعی یا به همراه هم، ایده‌ی جدیدی نیست و بسیاری از کشورها در حال حاضر مقرراتی برای باشگاه‌های سرمایه‌گذاری دارند.  به عنوان مثال، IRS برای گروه‌هایی که به طور جمعی به منظور تقسیم سود سرمایه گذاری می کنند الزامات خاصی دارد.  اینکه آیا DAO مشمول همین مقررات می‌شود یا خیر را باید با نهاد نظارتی محلی‌تان در میان بگذارید.

سرمایه‌ گذاری در DAO چه ریسک‌ هایی دارد

اگرچه سرمایه گذاری در DAO با موفقیت قدرت را بر اساس مالکیت توکن غیرمتمرکز می کنند، همچنان ریسک‌هایی وجود دارد. فراموش نکنید که نگهداری از هر ارز دیجیتال خطراتی دارد و DAOهای سرمایه‌گذاری نیز خطرات خود را دارند:

  1. شکست قرارداد هوشمند: قراردادهای هوشمندی که DAO را اجرا می کنند ممکن است به دلیل هک، سوءاستفاده یا کد معیوب دچار اشکال شوند. این مساله می‌تواند باعث از بین رفتن مکانیسم‌های مورد نیاز برای اجرای کارآمد و مدیریت وجوه DAO شود.
  2. تصمیمات سرمایه‌گذاری بد :DAO امکان دارد در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کند که ROI منفی (بازده سرمایه‌گذاری) دارند. به هر حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که تصمیم اکثریت همیشه بهترین تصمیم باشد.
  3. سوء مدیریت وجوه ؛DAOها باید از وجوه خود به درستی محافظت کنند. صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری DAO، در صورت متنوع نکردن پورتفوی خود یا عدم مدیریت مناسب آن، ممکن است در معرض ریسک بالایی قرار بگیرند.

مقایسه‌ی VCهای سنتی با DAOهای سرمایه گذاری

هنگام مقایسه‌ی مستقیم VCها و DAOهای سرمایه گذاری، مزایا و معایب مختلفی مشاهده می‌شود. در حالی که DAO سرمایه گذاری موجب باز شدن صنعت به طور سنتی بسته شده است. وضعیت “خاکستری” آن موجب دشوار شدن کار کردن سرمایه گذاران و پروژه‌های جذب سرمایه با آن می‌شود. با توجه به الزامات سختگیرانه‌ای که در مورد سرمایه‌گذاری‌های سنتی وجود دارد، اکثر DAO های سرمایه گذاری در عمل تنها می توانند با سایر پروژه های رمزنگاری همکاری کنند.

با این حال DAO‌های سرمایه‌گذاری مزایای قابل توجهی در حوزه‌ی Web3 دارند. شرکت‌های سنتی VC علاقه زیادی به ظرفیت Web3 نشان داده‌اند، اما معمولاً در ازای سرمایه‌گذاری و تخصص خود، توقع زیادی دارند. اما در حوزه‌ی Web3 و فناوری بلاک‌چین، VCها اغلب به اندازه همتایان غیرمتمرکز اطلاعات ندارد. بنابراین، تأمین مالی از سوی DAO سرمایه‌گذاری می‌تواند همان اصل، تخصص جمع‌سپاری و معامله عادلانه‌تر را فراهم کند.

در مورد صنایع سنتی‌تر، ارزش افزوده‌ای که VC می تواند به ارمغان بیاورد بسیار زیاد است. این شرکت‌ها اغلب دارای شبکه‌ها و طیف وسیعی از خدمات پشتیبانی هستند. مهم‌تر از همه، آن‌ها همچنین از پشتوانه‌ی قانونی و نظارتی لازم برای کار کردن با خیال راحت برخوردار هستند

سخن پایانی

سرمایه گذاری درDAO از زمان آخرین رونق رمزارزها در سال 2020/2021 به موضوعی داغ تبدیل شده‌اند.  این ایده که مدل قدیمی VC می تواند مختل شود برای سرمایه‌گذاران کوچک و طرفداران بلاک چین جذاب است.  ما هنوز نمی‌دانیم که رابطه‌ی بین این دو نوع عامل چگونه پیش خواهد خواهد یافت، زیرا این مفهوم هنوز یک مفهوم تازه است. مثل همیشه، اگر تصمیم دارید DAO های سرمایه‌گذاری را امتحان کنید، خطرات را به طور کامل درک کنید و اینکه چگونه با استراتژی پورتفولیوی شما مطابقت دارد.

اتراکس؛ سادگی و اطمینان در تبادل ارز دیجیتال!

صرافی رمز ارز اتراکس، بهترین انتخاب برای تجربه خرید و فروش ارزهای دیجیتال با سرعت و اطمینان خاطر؛ حفاظت از اطلاعات شما در اتراکس تضمین شده است، تا معاملات شما به آسانی و با اعتماد انجام شود.

اتراکس با استفاده از درگاه بانکی و تنوع بی‌ نظیر ارزهای دیجیتال منتظر شماست، همین حالا به اتراکس بپیوندید و جذابیت دنیای ارزهای دیجیتال را با تسهیلات ویژه این صرافی تجربه کنید.

اتراکس؛ راهی مطمئن و آسان برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa