عرضه اولیه صرافی (IEO) چیست؟

عرضه اولیه صرافی (IEO) چیست؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

عرضه اولیه صرافی (IEO) که گاهی اوقات ICOهای جدید نامیده می‌شوند، عرضه‌هایی هستند که تحت نظارت صرافی‌ها به فروش می‌رسند. IEO مخفف Initial Exchange Offering می باشد.

مقدمه

عرضه‌های اولیه ارزهای دیجیتال، در سال‌های اخیر جذابیت خود را از دست داده‌اند. درعوض، بسیاری از پروژه‌های کریپتو با استفاده از عرضه اولیه صرافی جذب سرمایه کرده‌اند. در عرضه اولیه صرافی، که به‌طورخلاصه IEO نامیده می‌شود، یک صرافیِ رمزارز بر فروش توکن نظارت می‌کند. این پدیده مزایای واضحی دارد؛ فرایند بررسی جامع روی پروژه‌های بلاکچین انجام می‌شود، وایت‌پیپر آن‌ها به‌دقت بررسی و انگیزه تامین مالی جمعی آنها نیز آشکار می‌شود.

پلتفرم‌های IEO برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذابیت بیشتری دارند؛ زیرا این پلتفرم‌ها در مقایسه با ICO فرایند راستی‌آزمایی بهتری دارند.

برای مثال، لانچ‌پد بایننس یکی از پلتفرم‌های معاملاتی است که نوآوری و عرضه IEOها به بازار رمزارز را دنبال می‌کند. این پلتفرم از زمان راه‌اندازی به بیش‌ از دوازده پروژه بلاکچین کمک کرده است تا سرمایه خود را افزایش دهند.

فرایند اعتبارسنجی عرضه اولیه صرافی (IEO) چگونه است؟

پلتفرم‌های صرافی که عرضه‌ توکن را تسهیل می‌کنند، قبل‌ از شروع فروش به‌ منظور کاهش ریسک کلا‌هبرداری، چندین بررسی را انجام می‌دهند. در هر حال، چنانچه صحت ارز دیجیتال جدید در فرایند ارزیابی احراز نشود، ممکن است اعتبار صرافی رمزارز با راه‌اندازی IEO به مخاطره بیفتد.

پلتفرم IEO قبل از تایید پروژه بلاکچین علاوه‌بر وایت‌پیپر، مولفه‌های دیگری را بررسی می‌کند. هر صرافی رمزارز باکیفیت و معتبر، تیم پشتیبان کسب‌وکار پروژه مذکور را بررسی می‌کند، از فناوری برای افزایش سرعت کار خود کمک می‌گیرد، نقاط فروش را شناسایی و ضمن ارزیابی اقتصاد توکنی (Tokenomics)، مشخص می‌کند که آیا تقاضایی برای آن در فضای کریپتو وجود دارد یا خیر.

چنانچه پلتفرم صرافی تصمیم به ادامه کار بگیرد، دراین‌صورت لازم است سرمایه‌گذاران اقدامات احراز هویت (KYC) و مبارزه با پولشویی (AML) را انجام دهند. درصد پیشرفت سازندگان توکن برای دستیابی به اهدافشان نیز برای مشارکت‌کنندگان کاملاً روشن می‌شود.

مطالب مرتبط: عرضه اولیه بازی (IGO)

الزامات وایت‌پیپر عرضه اولیه صرافی (IEO)

یک وایت‌پیپر باکیفیت باید مسئله‌ و چگونگی حل آن را به خوبی ارائه کند. وایت‌پیپر باید شرح فنی مفصلی درباره محصول، معماری و تیم اصلی و کاربران داشته باشد. اقتصاد توکنی و نحوه جذب سرمایه به همراه نقشه راه توسعه پروژه نیز ارائه شود. وایت‌پیپر مانند مقاله دانشگاهی باید واقعی، رسمی و با ساختاربندی حرفه‌ای باشد. مهم‌تر از همه، اگر وایت‌پیپر به خوبی نگارش شده باشد، محتوای عالی بازاریابی است. زیرا چشم‌انداز پروژه را ترسیم می‌کند و سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان بالقوه را متقاعد می‌کند تا در آن مشارکت کنند.

لانچ‌پد بایننس IEO

لانچ‌پد بایننس و لانچ‌پول به تازگی عرضه‌شده، پلتفرم‌هایی در اکوسیستم بایننس هستند که به پروژه‌ها کمک می‌کنند تا توکن‌های خود را راه‌اندازی کنند. این پلتفرم‌ها خدمات مشاوره‌ای کاملی درباره سرویس، از قبل‌ از راه‌اندازی تا لیست شدن و پشتیبانی بازاریابی ارائه می‌دهد. هدف آن‌ها این است که با عرضه اولیه پروژه از طریق بازاریابی و ایجاد پایگاه کاربری، به تیم‌های پروژه کمک کنند تا بر توسعه و ساخت محصول تمرکز داشته باشند.

لانچ‌پدبایننس از آگوست ۲۰۲۱ توانسته است بیش از ۹۶ میلیون دلار برای ۴۸ پروژه با بالغ بر 1.8 میلیون شرکت‌کننده کسب کند. مزایای راه‌اندازی بایننس دیده شدن توسط میلیون‌ها کاربر بایننس در سراسر جهان، نقدشوندگی قوی در جفت‌های متعدد، توزیع توکن‌ها در پایگاه‌های کاربری گسترده و هم‌افزایی آتی با پروژه‌ها در اکوسیستم بایننس هستند.

سایر لانچ‌پدهای IEO محبوب Huobi Prime ،OKEx ،Jumpstart ،Probit Launchpad ،Coinbene و غیره هستند.

مزایا و معایب عرضه اولیه صرافی (IEO)

پلتفرم‌های IEO می‌توانند به پروژه‌های بلاکچین، که هیاهوی زیادی به‌پا کرده‌اند، کمک کنند تا سرمایه خود را به‌سرعت افزایش دهند. اگر BitTorrent را در نظر بگیریم، تنها 14 دقیقه پس از لیست شدن در لانچ‌پد، توانست 7 میلیون دلار به دست آورد (که بعدها توسط ترون خریداری شد). لذا باید توجه کرد که عرضه‌های عمومی اولیه و IEOها تفاوت‌های مشخصی دارند.

مطالب مرتبط: تفاوت‌های ICO و IDO

مزایای IEO ها

  • سرمایه‌گذاران حس اطمینان بیشتری دارند. مشاهده فروش توکن دارایی دیجیتال در یک صرافی رمزارز معتبر می‌تواند مشروعیت بیشتری به پروژه ببخشد.
  • پروژه‌های IEO به‌راحتی اجرا می‌شوند. پلتفرم‌های IEO علاوه‌بر نظارت بر عرضه توکن، از بازاریابی و توسعه نیز پشتیبانی می‌کنند.
  • سرمایه‌گذاران عرضه اولیه صرافی تجربه‌ای کاربرپسندتر به دست می‌آورند. مشارکت در پروژه‌های بلاکچین در مقایسه با ICO آسان‌تر است. زیرا پلتفرم‌های IEO بهتر طراحی شده‌اند.

معایب IEO ها

  • پروژه‌های کریپتو باید کارمزدهای لیست شدن را بپردازند. استارتاپ‌ها نیز ممکن است مجبور باشند درصدی از توکن‌ها را در قالب کمیسیون به صرافی بپردازند.
  • برخی صرافی‌های رمزارز، قانونی عمل نمی‌کنند. برخی پلتفرم‌ها به علت رونق بازار عرضه اولیه صرافی، به رعایت استانداردهای سطح بالا توجهی نمی‌کنند. قبل از سرمایه‌گذاری در IEO حتماً خودتان نیز بررسی لازم را انجام دهید.
  • پامپ و دامپ‌ها هنوز یک ریسک محسوب می‌شوند. پس‌از فروش توکن ارزش برخی دارایی‌های دیجیتال به‌ سرعت افزایش و سپس به‌ شدت کاهش می‌یابد.

اتراکس صرافی ارز دیجیتال معتبر و سریع

در دنیای پرهیجان ارزهای دیجیتال، اتراکس به عنوان یک صرافی‌ ارز دیجیتال پیشرو در ایران در حال فعالیت است. اتراکس با بیش از 350 رمز ارز معتبر، امنیت بالا، سرعت خوب و خدمات خودکار همچنین، امکان واریز و برداشت نامحدود از 1 دلار تا بالای 25 میلیون تومان و ثبت‌ نام آسان با احراز هویت آنی خرید و فروش ارز های دیجیتال را در محیطی امن و سریع برای شما فراهم می کند.

علاوه بر این رابط کاربری مدرن و در عین حال ساده اتراکس، تازه‌ کاران را در دنیای پیچیده ارزهای دیجیتال همراهی می‌ کند و به معامله‌ گران حرفه‌ای امکان معامله آسان و دقیق را می‌ دهد. همچنین، با ارائه خدمات درگاه بانکی و کارمزد بسیار کم، اتراکس تلاش می‌کند تا تجربه معامله‌ گران را به اوج برساند.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa