منظور از لایه 2 در تکنولوژی ارزهای دیجیتال چیست و مزیتی آن

منظور از لایه 2 در تکنولوژی ارزهای دیجیتال چیست و مزیتی آن
زمان مطالعه: 2 دقیقه

لایه 2 به چارچوب یا پروتکل ثانویه‌ای اطلاق می‌شود که بر روی سیستم بلاک‌چین موجود ساخته شده است. هدف اصلی این پروتکل‌ها رفع مشکلات سرعت تراکنش‌ و مقیاس‌پذیری در شبکه‌های بزرگ ارزهای دیجیتال است.

مکانیسم لایه 2 چگونه است؟

برای مثال، بیت‌کوین و اتریوم هنوز نمی‌توانند هزاران تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش کنند و در طولانی‌مدت این مشکل قطعاً به ضرر رشد آن‌ها خواهد بود. برای استفاده از این شبکه‌ها در مقیاس وسیع و اثربخش، توان عملیاتی آن‌ها باید ارتقا یابد.

منظور از عبارت «لایه 2» راهکارهای متعددی است که برای مشکل مقیاس‌پذیری بلاک‌چین پیشنهاد می‌شوند. دو نمونه اصلی راهکارهای لایه 2، شبکه لایتنینگ بیت‌کوین و اتریوم پلاسما هستند. با اینکه هر دو راهکار مذکور مشخصات و مکانیزم‌های کاری خود را دارند، اما به دنبال ارتقا توان عملیاتی سیستم‌های بلاک‌چین هستند.

شبکه لایتنینگ مبتنی بر کانال‌های وضعیت است و چنین کانال‌هایی اساساً به کانال‌های اجراکننده عملیات بلاکچین متصل شده و این عملیات را به زنجیره اصلی گزارش می‌دهند. کانال‌های وضعیت عمدتاً به‌عنوان کانال‌های پرداخت به کار می‌روند. شبکه پلاسما نیز متشکل از زنجیره‌های جانبی است که در اصل بلاکچین‌های کوچکی هستند که در ساختارهای درختی منظم شده‌اند.

پروتکل‌های لایه 2 در مفهوم کلی‌تر، چارچوب ثانویه‌ای فراهم می‌کنند که در آن فرآیندها و تراکنش‌های بلاکچین بتوانند مستقل از لایه اول (زنجیره اصلی) انجام شوند. لذا از چنین تکنیک‌هایی به راهکارهای مقیاس‌پذیری «خارج‌ از زنجیره» نیز گفته می‌شود.

مزیت استفاده از لایه دو

یکی از مزایای اصلی بکارگیری راه‌کارهای خارج‌ از زنجیره، عدم نیاز به تغییر ساختار زنجیره اصلی است. چرا که لایه ثانویه به‌ عنوان لایه‌ای اضافی افزوده می‌شود. به‌این‌ترتیب راهکارهای لایه 2 بدون به خطر افتادن امنیت شبکه، قابلیت رسیدن به توان عملیاتی بالا را خواهند داشت.

به‌عبارت‌دیگر، می‌توان بخش اعظم کاری که به وسیله زنجیره اصلی انجام می‌شود را به لایه دوم منتقل کرد. لذا درحالیکه زنجیره اصلی (لایه یک) امنیت را تأمین می‌کند لایه دوم توان عملیاتی بالا را فراهم می‌آورد و می‌تواند صدها بلکه هزاران تراکنش در ثانیه را انجام دهد.

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

بلاک چین‌های لایه 1 چگونه کار می‌کنند؟

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa