دانلود اپلیکیشن

مبادلات اتمی یا Atomic Swaps به چه معناست؟

مبادلات اتمی یا Atomic Swaps؛ فناوری مبتنی بر‌ قرارداد هوشمند است که تبادل رمزارزها را بدون واسطه‌های متمرکزی نظیر صرافی‌ها ممکن می‌کند. این مبادلات می‌تواند مستقیماً در بلاکچین‌ رمزارزهای مختلف روی دهد یا به‌صورت برون‌زنجیره‌ای به دور از بلاکچین اصلی انجام گیرد. مبادلات اتمی اولین بار در سپتامبر 2017 با مبادله‌ی سوآپی که میان Decred و لایت کوین انجام شد…

فهرست محتوا

مبادلات اتمی یا Atomic Swaps به چه معناست؟
Abbas Kafi
3 سال قبل

مبادلات اتمی یا Atomic Swaps؛ فناوری مبتنی بر‌ قرارداد هوشمند است که تبادل رمزارزها را بدون واسطه‌های متمرکزی نظیر صرافی‌ها ممکن می‌کند.

این مبادلات می‌تواند مستقیماً در بلاکچین‌ رمزارزهای مختلف روی دهد یا به‌صورت برون‌زنجیره‌ای به دور از بلاکچین اصلی انجام گیرد. مبادلات اتمی اولین بار در سپتامبر 2017 با مبادله‌ی سوآپی که میان Decred و لایت کوین انجام شد مورد توجه قرار گرفت.

از آن زمان، استارت‌آپ‌های دیگر و صرافی‌های غیرمتمرکز، تسهیلات مشابهی در اختیار کاربران قرار داده‌اند. برای نمونه، «لایتنینگ لبز»، استارت‌آپی که از شبکه‌ی لایتنیگ برای تراکنش‌ها استفاده می‌کند، مبادلات برون‌زنجیره‌ای را با استفاده از این فناوری انجام داده است.

ارزهای دیجیتال و صرافی‌های غیرمتمرکز نظیر 0x و Altcoin.io نیز این فناوری را به‌کار گرفته‌اند.

جزئیات بیشتری در مورد مبادلات اتمی یا Atomic Swaps

همان گونه که امروزه شاهد هستیم، فرایند تبادل رمزارزها زمان‌بَر و پیچیده هستند. این موضوع دلایل مختلفی دارد. برای نمونه، ماهیت چند قسمتی اکوسیستم رمزارز فعلی معضلات متعددی برای اغلب معامله‌گران ایجاد کرده است.

همه‌ی صرافی‌های ارز دیجیتال، از همه‌ رمزارزها پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین، اگر معامله‌گری بخواهد ارز دیجیتال خود را با ارز دیجیتال دیگری که در صرافی جاری پشتیبانی نمی‌شود تبادل کند، ممکن است نیازمند انتقال حساب‌ باشد یا ارزهای دیجیتال واسطه را چند بار تبدیل کند تا به هدف خود برسد. همچنین اگر معامله‌گر بخواهد ارز دیجیتال خود را با معامله‌گر دیگری تبادل کند، ریسک طرف معامله نیز وجود خواهد داشت.

مبادلات اتمی یا Atomic Swaps با استفاده از قراردادهای هش با محدودیت زمانی (HTLC) این مشکل را حل می‌کنند. همان گونه که از نام آن پیداست، قرارداد هش با محدودیت زمانی قرارداد هوشمند میان طرفین است که مستلزم ایجاد تابع هش رمزنگاری است که می‌تواند توسط طرفین تایید شود.

در مبادلات اتمی، طرفین معامله باید در بازه‌ زمانی مشخص با استفاده از تابع هش رمزنگاری دریافت وجوه را تصدیق کنند. اگر یکی از طرفین نتواند تراکنش را در این بازه‌ زمانی تایید کند، تمام تراکنش باطل شده و وجهی مبادله نمی‌شود. این عدم مبادله‌ وجه باعث از بین رفتن ریسک طرف معامله می‌شود.

نمونه‌ای از تراکنش مبتنی بر Atomic Swaps

«فرض» کنید رامین معامله‌گر است و می‌خواهد 100 بیت‌کوین را با «بابک» مبادله و معادل آن لایت کوین دریافت کند. رامین تراکنش خود را در بلاکچین بیت کوین‌ ارسال می‌کند. طی این فرایند، «رامین» عددی را برای تابع هش رمزنگاری جهت رمزگذاری معامله ایجاد می‌کند. «بابک» همین فرایند را در سمت خود تکرار کرده و تراکنش خود را در بلاکچین لایت کوین ثبت می‌کند.

«رامین» و «بابک» هردو، وجوه خود را با استفاده از اعداد مربوطه می‌گشایند. آنها باید این کار را ظرف بازه‌ زمانی مشخص انجام دهند، در غیر این صورت انتقال انجام نخواهد گرفت. از مبادلات اتمی می‌توان در کنار شبکه‌ لایتنینگ برای انجام تبادلات برون زنجیره‌ای استفاده کرد.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

Abbas Kafi

مقالات مرتبط