منظور از حمله‌ 51 درصدی در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

منظور از حمله‌ 51 درصدی در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

حمله‌ 51 درصدی به حمله‌ گروهی از استخراج‌کنندگان به بلاک‌چین اطلاق می‌شود که بر بیش از 50% نرخ هش استخراج ارز دیجیتال یا توان محاسباتی کنترل دارند.

حمله 51 درصدی چیست؟

حمله‌کنندگان قادر خواهند بود از تایید تراکنش‌های جدید جلوگیری و از این طریق پرداخت‌ برخی کاربران یا همه‌ آنها را متوقف کنند. آنها همچنین می‌توانند تراکنش‌هایی را که در هنگام کنترلشان بر شبکه کامل شده بودند معکوس سازند. بدین معنا که می‌توانند ارزهای دیجیتال را دو بار خرج کنند.

آنها به احتمال قوی قادر به ایجاد ارزهای دیجتالی جدید یا تغییر بلاک‌های قدیمی نخواهند بود. حمله‌ 51 درصدی، بیت‌ کوین یا سایر ارز‌های مبتنی بر بلاک‌چین را فوراً از بین نخواهد برد، اگر چه نشان داده است که بسیار مخرب است.

نکات کلیدی در مورد حمله 51 درصدی

  • بلاک‌چین‌ها دفاتر کل توزیع‌شده هستند که تک‌تک تراکنش‌های انجام‌شده روی شبکه‌ رمزارز را ثبت می‌کنند.
  • حمله‌ 51 درصدی حمله‌ گروهی از ماینرها به بلاکچین است که بر بیش از 50% نرخ هش استخراج رمزارز شبکه کنترل دارند.
  • حمله‌کنندگان با کنترل حداکثری شبکه می‌توانند استخراج‌کنندگان را از تکمیل بلاک‌ها باز دارند و از این طریق ثبت بلاک‌های جدید را مختل کنند.
  • تغییر بلاک‌های تاریخی به‌دلیل کدگذاری سخت تراکنش‌های گذشته در درون نرم‌افزار بیت کوین مشکل است.

نحوه‌ کار حمله‌ 51 درصدی

بیت کوین و سایر رمزارزها بر پایه‌ بلاک‌چین‌ هستند که نوعی دفتر کل توزیع‌شده محسوب می‌شود. این فایل‌های دیجیتالی، تک‌تک تراکنش‌های انجام‌شده روی شبکه‌ رمزارز را ثبت می‌کنند که برای بازبینی همه‌ کاربران و عموم مردم در دسترس هستند. در نتیجه، هیچ‌ شخصی نمی‌تواند یک ارز دیجیتال را دو بار خرج کند. (به‌اصطلاح «بلاک‌چین‌های خصوصی» مجوزهایی معرفی می‌کنند تا برخی کاربران نتوانند تمام داده‌ها را روی بلاکچین ببینند.)

همان گونه که از نام بلاک‌چین برمی‌آید، بلاک‌چین زنجیره‌ای از بلاک‌ها است؛ این‌ بلاک‌ها دسته‌های داده‌ هستند که تمام تراکنش‌های کامل‌شده طی دوره‌ مشخص را ثبت می‌کنند. برای بیت کوین تقریباً هر 10 دقیقه یک بلوک جدید ایجاد می‌شود. پس از آنکه بلوک نهایی استخراج شد دیگر قابل‌تغییر نخواهد بود، چون نسخه‌ جعلی دفتر کلی عمومی به‌سرعت از سوی کاربران شبکه کشف و رد خواهد شد.

با این حال، حمله‌کننده یا گروهی از حمله‌کنندگان می‌توانند با کنترل اکثریت توان محاسباتی روی شبکه، در فرایند ثبت بلاک‌های جدید دخالت کنند. آنها می‌توانند مانع شوند که ماینرها، بلاک‌ها را کامل کنند. این امر به‌طور نظری به آنها امکان می‌دهد تا استخراج بلوک‌های جدید را در انحصار خود درآورند و تمام پاداش‌ها را عاید خود کنند.

حمله 51 درصدی بیت کوین

پاداش برای بلاکچین بیت کوین در حال حاضر 6.5 بیت‌کوین است که البته در نهایت به صفر خواهد رسید. آنها می‌توانند تراکنش‌های سایر کاربران را مسدود کنند و همچنین می‌توانند تراکنشی را ارسال و سپس آن را معکوس کنند و چنین وانمود کنند که ارز دیجیتالی را که خرج کرده‌اند هنوز دارند.

این آسیب‌پذیری که به خرج دوباره معروف است، معادل دیجیتالی جعل کامل است و ساخت بلاکچین برای غلبه بر این مانع رمزنگاری اولیه بود. بنابراین، شبکه‌ای که اجازه‌‌ دو بار خرج کردن را بدهد، به‌زودی باعث از دست رفتن اعتماد خواهد شد.

تغییر سابقه تاریخی بلاک‌ها – قفل تراکنش‌ها قبل از شروع حمله – حتی در صورت وقوع حمله‌‌ی 51% نیز بی‌اندازه مشکل خواهد بود. هر چه تاریخ تراکنش‌ها قدیمی‌تر باشد، تغییر آنها مشکل‌تر خواهد بود. تغییر تراکنش‌ها قبل از نقطه‌ کنترل غیرممکن خواهد بود و تراکنش‌ها از آن به بعد در نرم‌افزار بیت‌کوین کدگذاری سخت (hard-coded) می‌شوند.

از سوی دیگر، شکلی از حمله‌ 51 درصدی با کمتر از 50% از توان استخراج شبکه اما با احتمال موفقیت‌ پایین‌تر امکان‌پذیر است.

استخر استخراج gHash.IO در جولای 2014 به‌میزان کسری از 50% توان محاسباتی شبکه‌ بیت کوین فراتر رفت و این باعث شد که استخر به‌طور داوطلبانه اقدام به کاهش سهم شبکه‌ خود کند. این استخر در بیانیه‌ای گفت که در آینده به 40% از مجموع توان استخراج نخواهد رسید.

نمونه‌ واقعی حمله‌ 51 درصدی

کریپتون و شیفت، دو بلاک‌چین مبتنی بر اتریوم، در آگوست 2015 متحمل حمله‌ 51 درصدی شد. در می‌2018، بیتکوین گولد، که در آن زمان بیست‌و‌ششمین رمزارز بزرگ بود، متحمل حمله‌ 51% شد.

بازیگر یا بازیگران خرابکار، مقادیر زیادی از توان هش بیت‌کوین گولد را تحت کنترل داشتند، طوری که حتی با وجود تلاش‌های مکرر بیت‌کوین گولد برای بالا بردن آستانه‌های تبادل، حمله‌کنندگان توانستند برای چند روز، دو بار خرج کنند و نهایتاً بیت کوین گولد به ارزش بیش از 18 میلیون دلار را به سرقت بردند. بیتکوین گولد مجدداً در 2020 مورد حمله قرار گرفت. اخیراً، شبکه‌ بیتکوین SV (BSV) در آگوست 2021 مورد حمله قرار گرفت.

تفاوت حمله‌ 51% و حمله‌ 34%

تنگل (tangle)، دفتر کل توزیع‌شده‌ای که اساساً از بلاکچین متمایز است اما برای انجام اهداف مشابه طراحی شده است، از نظر تئوری، ممکن است در برابر حمله‌کننده‌ای که از بیش از یک سوم نرخ هش شبکه استفاده می‌کند و به حمله‌ 34% موسوم است مغلوب شود.

سخن پایانی

 این مقاله استدلال می کند که امنیت بیت کوین و سایردارایی های که میتوانند مورد حمله قرار بگیرند به سادگی “خطی” است و بنابراین ممکن است امنیت کافی برای محافظت در برابر  سناریوی حمله 51% را فراهم نکند. با این حال، این سناریو نیز بسیار غیرممکن است زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که یک حمله موفقیت آمیز باعث کاهش قیمت به اندازه کافی برای مهاجمان شود. ایده امنیت بهتر از “خطی” نیز یک تصور اشتباه است.

معتبرترین و سریع‌ ترین صرافی‌ ارز دیجیتال برای ایرانیان

داخل دنیای پویای رمز ارزها، صرافی ارز دیجیتال اتراکس به عنوان یکی از معتبرترین و سریع‌ ترین صرافی‌ها برای ایرانیان می درخشد. با ارائه‌ی بیش از 350 ارز دیجیتال معتبر، ما به شما فرصتی بی‌نظیر برای کشف دنیای معاملات ارزهای دیجیتال می‌دهیم. اتراکس با امنیت قوی، پشتیبانی حرفه‌ای 24 ساعته و درگاه‌های بانکی پیشرفته، امنیت دارایی های شما را تضمین می‌کند.

ما از انتخاب راحت و سریع برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، از طریق رابط کاربری مدرن و پنجره‌ خرید و فروش آنی پشتیبانی می‌کنیم. اتراکس با کیف‌ پول اختصاصی منحصر به فرد، امکان نگهداری امن ارزها و انجام عملیات خرید و فروش در لحظه را به شما می‌دهد. از هر کجا که هستید، با اتراکس به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شوید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa