ورشکستگی صرافی FTX و بررسی تجربیاتی که آموختیم

ورشکستگی صرافی FTX و بررسی تجربیاتی که آموختیم
زمان مطالعه: 5 دقیقه

پس از اینکه بایننس تصمیم گرفت خرید برنامه‌ریزی شده خود را نهایی نکند، آیا ورشکستگی صرافی FTX اتفاق افتاد؟ در همان زمان، اخبار منفی بیشتری در حال انتشار بود و گزارش می‌دادند که شکاف نقدینگی FTX می‌تواند بیش از 10 میلیارد دلار باشد.

 

مقدمه

اوضاع برای این صرافی و فضای کریپتو بسیار بد به نظر می‌رسید و بازار در حالت بحران کامل به سر می‌برد.

با این حال، چه چیز دیگری می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اتفاق بیفتد؟ عواقب آن برای فضای کریپتوکارنسی چه خواهد بود و ما به‌عنوان سرمایه‌گذار چه چیزی می‌توانیم از همه این‌ها بیاموزیم؟

 

انتظارات بعد از ورشکستگی صرافی FTX

بیایید با آنچه انتظار داریم در کوتاه مدت تا میان مدت اتفاق بیفتد، شروع کنیم. هنوز موارد زیادی در فضای کریپتو برای ما ناشناخته است و احتمالاً ما را تا اواخر سال 2023 می‌برد تا کاملاً بفهمیم چه اتفاقی افتاده است.

 

قیمت‌ها به شدت سقوط خواهد کرد

مقالات بسیاری از تحلیلگرهای مشهور منتشر شده است که در مورد افزایش احتمال سقوط بیت‌کوین به 10 هزار دلار نوشته‌اند. تا اینجای کار ما در مسیر این مقالات حرکت می‌کنیم. به‌طور کلی، در هفته‌ها و ماه‌های آینده می‌توان انتظار نوسانات زیادی را برای همه ارزهای دیجیتال داشت.

 

اثرات بعد از ورشکستگی صرافی FTX سرایتی خواهد شد

این تنها کاربران FTX نیستند که آسیب می‌بینند. ورشکستگی صرافی FTX باعث ایجاد مشکل شد، برای بسیاری از طرف‌های مختلف از دارندگان دارایی‌های مرتبط با FTX گرفته تا کارکنان FTX و VCهای کریپتوکارنسی و سایر موسساتی که در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به عنوان مثال، Blackrock، Paradigm، صندوق بازنشستگی انتاریو و همچنین سایر پروژه‌ها که FTX در (مثلاً سولانا) سرمایه‌گذاری کرده است. در ماه‌های آینده می‌توان انتظار داشت اتفاقات بدتری نیز رخ دهد، و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران مختلف در فضای کریپتوکارنسی اقدامات احتیاطی را انجام می‌دهند.

 

ورشکستگی صرافی FTX اولین و آخرین نیست

صرافی‌های  بسیار زیادی وجود داردT برخی از آنها نیز مشکلاتی دارند. انتظار می‌رود که شوک‌های بیشتری وارد شود. در عین حال، اعتماد مردم به صرافی متمرکز بیشتر کاهش می‌یابد و ممکن است در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت با برداشت‌های زیادی از وجه مواجه شوند.

 

جشنی برای مخالفان کریپتو

تمام این اتفاقات و ورشکستگی‌ها یک هدیه برای کسانی است که مخالف کریپتو هستند. زیرا دلایل این فاجعه دقیقاً همان مواردی است که همیشه در مورد کریپتو مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

مقررات بیشتر ورود می‌کنند

فضای کریپتو در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای مورد توجه قانون‌گذاران قرار گرفته است. ورشکستگی صرافی FTX این روند را بیشتر تقویت خواهد کرد. مقررات بیشتری وجود دارد که صرافی‌های کریپتوکارنسی متمرکز و ارزهای دیجیتال را هدف قرار می‌دهد تا از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.

 

زمان درخشش برای DeFi

بار دیگر، ثابت شده است که خدمات ارزدیجیتال متمرکز غیرقابل اعتماد هستند. انتظار می‌رود که پروژه‌های DeFi از این امر سود زیادی ببرند البته در میان مدت و بلند مدت.

 

درس‌هایی که ورشکستگی صرافی FTX به ما داد

شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار چه نکاتی را در مورد صرافی‌ها مطرح می‌کنید؟

دو نکته مهم وجود دارد که می‌خواهیم در اینجا به آن بپردازیم.

 

نه کلمات خصوصی شما، نه ارزهای شما

اگر برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال تصمیم گرفته‌اید ، دارایی‌های خود را در هیچ صرافی نگهداری نکنید. پولی که مردم در FTX داشتند از بین رفته است و بازنمی‌گردد.

هر زمان که ارزدیجیتال خریداری می‌کنید، آنها را از صرافی خارج کرده و به کیف پول سخت افزاری منتقل کنید و کلمات خصوصی خود را ایمن نگه دارید. اگر اهل معامله هستید، فقط مقدار کمی از ارز های خود را (که تحمل از دست دادن آن را دارید) در صرافی بگذارید.

 

پول نهادی همیشه هوشمند نیست

بسیاری از مردم به FTX اعتماد کردند زیرا توانستند از طیف گسترده‌ای از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و همچنین با تأیید افراد مشهور سرمایه‌گذاری کنند. معلوم شد که همه آنها دقت لازم را انجام نداده‌اند. با این حال، شایعات حاکی از آن است که FTX ترفندهایی را انجام داده است، و از خلاءهای قانونی استفاده کرده است تا تصویر یک شرکت معتبر را به خود بدهد. این احتمالاً به آنها در دریافت بودجه کمک کرده است.

 

هیچ چیز در فضای Crypto آنقدر بزرگ نیست که سقوط نکند

ما باید به یاد داشته باشیم که صرافی‌ها و شرکت‌های Crypto متمرکز به خوبی پایه‌ریزی نشده‌اند. اکثر آنها از بسیاری جهات اصلاً شفاف نیستند. همیشه هوشیار باشید و به آنچه می‌گویند یا قول می‌دهند هر چقدر هم که بزرگ هستند اعتماد نکنید.

 

فرصت‌هایی که ورشکستگی صرافی FTX ایجاد کرد

با این حال، بحران‌ها فرصت‌هایی را نیز به همراه دارند. از آنجایی که می‌توانیم انتظار تلاطم‌های قیمتی بیشتری را در زمان بحران داشته باشیم، چنین موقعیت‌های زمان خوبی برای برنامه‌ریزی گام‌های بعدی است.

اگر در بلندمدت روی بیت‌کوین و اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنید، زمان خوبی برای بهینه‌سازی استراتژی DCA خود است. میانگین هزینه دلاری یک راه عالی برای خرید ارز با قیمت نسبتا پایین است.

معمولاً آلت‌کوین‌ها در طول رویداد قوی سیاه بیشتر از بیت‌کوین و اتریوم افت می‌کنند. درمورد پروژه‌های قوی که قیمت پایینی دارند، تحقیق کنید و در حال حاضر از پروژه‌هایی که با ورشکستگی صرافی FTX درگیر هستند دوری کنید. با توجه به شرایط، سرمایه‌گذاری در پروژه های نوآورانه DEX احتمالا می‌تواند فرصت خوبی باشند.

همچنین، برای تعیین اهداف قیمتی برای همه دارایی‌های خود در بازار صعودی بعدی (هر زمان که ممکن است رخ دهد) وقت بگذارید. این اهداف قیمتی را یادداشت کنید و آنها را به صورت بزرگ بنویسید تا اتفاق زیر برای شما رخ ندهد:

ورشکستگی صرافی FTX
خرید و فروش در نقاط نامناسب

 

در عوض، شما باید این کار را به صورت زیر انجام دهید:

ورشکستگی صرافی FTX
خرید و فروش در نقاط مناسب

 

سخن پایانی

در حال حاضر، اوضاع به هم ریخته است. انتظار می‌رود در هفته‌های آینده شاهد شکاف‌هایی در جاهای دیگر در  کریپتوکارنسی مانند بانک سیلورگیت یا شرکت پکسوس باشیم. با این وجود، نکاتی را که در مقاله ذکر شده است، جدی بگیرید. اطمینان حاصل کنید که همیشه کنترل کامل ارزهای خود را دارید و برای برنامه ریزی کامل مراحل بعدی خود وقت بگذارید. زمستان کریپتو طولانی است، اما Crypto زنده خواهد ماند!

 

اتراکس صرافی ارز دیجیتال برتر در ایران

اتراکس یکی از معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال در ایران به شمار می‌رود. این پلتفرم با همراهی درگاه‌ بانکی و خدمات پشتیبانی به صورت 24 ساعته، در کنار ارائه کیف پول اختصاصی، به دنبال ایجاد شرایطی آسان، امن و پرسرعت برای معاملات کاربران خود می باشد. اتراکس امکان معامله بیش از 400 نوع ارز دیجیتال مختلف را به افراد ارائه می‌کند که این انواع باعث تنوع و جذابیت آن در عرصه صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران گردیده است.

با استفاده از صرافی ارز دیجیتال اتراکس، شما به راحتی و با اطمینان می‌توانید در دنیای پویای معاملات ارزهای دیجیتال مشارکت کنید. این پلتفرم امکانات فراوانی از جمله امکان واریز و برداشت وجه از ۱ دلار تا ۲۵ میلیون تومان، فرآیند ثبت‌نامی ساده، احراز هویت سریع و رابط کاربری مدرن و ساده را در اختیار شما قرار می‌دهد. اتراکس نقطه شروع مناسبی برای تجربه‌ی موفق و کارآمد در عرصه معاملات ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa