چگونه بزرگان بازار و بانک‌های مرکزی Crypto با ما بازی موش و گربه انجام میدهند؟

چگونه بزرگان بازار و بانک‌های مرکزی Crypto با ما بازی موش و گربه انجام میدهند؟
زمان مطالعه: 7 دقیقه

ورشکستگی صرافی FTX بالاخره اتفاق افتاد، Crypto.com در حال ورشکسته شدن است، و شایعات Huobi و Gate.io و بایننس باعث شده بازارهای کریپتو در آشفتگی به سر ببرند.چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد – و به چه معناست؟

 

مقدمه:

FTX، ظاهراً دومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال، ورشکسته شده است و قابل جبران نیست. حتی بایننس نیز 10 میلیارد کسری نقدینگی را بسیار زیاد دانسته است.

دقیقا چه اتفاقی افتاد؟ چگونه ورشکستگی صرافی FTX تقریباً یک شبه اتفاق افتاد؟ و این چه معنایی برای کل بازار دارد؟ ما سعی می کنیم کل این درام و وقایع را در این مقاله بازسازی کنیم.

 

1: مروری بر تاریخچهFTX

از 0 تا 16,000,000,000

FTX بورس اوراق بهادار Sam Bankman-Fried یا به اختصار SBF است. سام یکی از دستاوردهای بازار صعودی 2020و2021است. او قبلاً تقریباً ناشناخته بود، اگرچه معاملات آربیتراژ را با موفقیت با دلارهای تتر انجام داد و سرمایه گذاران نهادی را به شرکت تجاری خود Alameda Research معرفی کردAlameda Research همیشه پروژه‌های جدید را قبل از اینکه در FTX قابل معامله باشند، خریداری می‌کرد – نوعی تجارت داخلی خاص.

 

با این حال، او از طریق صرافی FTX خود به یک اسطوره در اکوسیستم تبدیل شد، که با فروش توکن FTT، سرمایه هنگفتی را جذب کرد و به همان میزان انبوه در ارز دیجیتال Solana سرمایه گذاری کرد. ارزش سولانا چند برابر شد و SBF به سرعت ثروتی بیش از 16 میلیارد دلار به دست آورد.

 

او شکست ناپذیر به نظر می رسید. در انقلاب بهاری ورشکستگی های ناشی از 3 Arrows Capital و Celsius، او به عنوان یک ناجی وارد عمل شد. او بدهی BlockFi را با سرمایه گذاری 240 میلیون دلاری پرداخت، علناً به خرید سلسیوس فکر کرد و برای دارایی های Voyager پیشنهاد داد. به نظر می رسید SBF و صرافی آن FTX برنده بحران قابل توجهی باشند.

 

اما در پشت صحنه، اولین ترکش ها بصورت کامل ظاهر شد.

 

2: اولین نشانه های ورشکستگی صرافی FTX

ابتدا، در 24 آگوست، سام ترابوکو، مدیرعامل آلامدا استعفا داد. یک ماه بعد رئیس FTX، برت هریسون، نیز استعفا داد.

 

مدت کوتاهی پس از آن، مشخص شد که FTX در ایالات متحده با مشکل قانونی روبرو شده است، زیرا قانونگذاران در حال بررسی اوراق بهادار غیرمجاز بودند. احتمالاً به این دلیل که این اوراق برای معامله در FTX وجود داشت یا اینکه خود توکن FTT یکی از آنها در نظر گرفته می شد.

 

سام سپس با رگولاتورها طرف شد. او از یک لایحه جنجالی دموکرات به نام DCCPA حمایت کرد و افکار خود را در مورد مقررات ارزهای دیجیتال در FTX منتشر کرد. این باعث مخالفت شدید اکوسیستم برای او شد.

 

ستاره کریپتو و قهرمان SBF در حال غرق شدن بود. چهره عمومی او قبلاً به شدت مخدوش شده بود. اما هیچ کس حدس نمی زد که ورشکستگی صرافیFTX بسیار نزدیک باشد.

 

3: یک رکورد مشکوک آشکار می شود

سپس در 2 نوامبر، Coindesk مقاله ای در مورد بحران در ترازنامه Alameda منتشر کرد.

 

آلامدا دارایی هایی به ارزش 14.6 میلیارد دلار و بدهی های 8 میلیارد دلاری را فهرست کرده است. این در نگاه اول محکم به نظر می رسد.

اگر کمی دقیق تر نگاه کنید، هر گونه تصوری از ثبات محو می شود. بخش عمده ای از دارایی های Alameda شامل ارز ها و توکن های بسیار پرریسک است: 3.66 میلیارد دلار در توکن های FTT دو میلیارد دلار وثیقه FTT، و سه میلیارد دلار در ارزهای دیجیتال مختلف – از جمله بیش از یک میلیارد در Solana و 2 میلیارد دلار در اوراق بهادار مانند سهام.”

 

در زمان انتشار، قیمت توکن های FTT قبلاً کاهش یافته بود. کل ارزش بازار آنها 3.35 میلیارد دلار بود. آلامدا چنان بخش بزرگی از کل را در ترازنامه خود داشت که انحلال بخشی از آن در بازارها بدون سقوط قیمت غیرممکن بود.

 

صرافی FTX یک ارز به نام FTT منتشر می کند و شرکت خواهرخوانده اش Alameda Research بخش عمده آن را در اختیار دارد. این عمل دقیقا قابل اعتماد نیست کوری کلیپستن از پلتفرم سرمایه گذاری سوان بیت کوین به Coindesk گفت: «به طرز جالبی، بیشتر کل سرمایه Alameda از توکن هایی تشکیل شده است که به طور مرکزی توسط FTX کنترل می شوند

 

تعادل حتی فریبنده‌تر بود، زیرا توکن‌های FTT، که ارزش آن‌ها در نهایت یک فانتزی محض بود، همچنان به عنوان وثیقه برای استقراض یا معامله حاشیه‌ای برای ارزهای دیگر استفاده می‌شد.

 

به ناچار، اکوسیستم شروع به گمانه زنی در مورد ورشکستگی کرد. و در عین حال کمی نگرانی وجود داشت!!!

 

4: بایننس توکن های FTT را به فروش می رساند.

سام بانکمن-فرید گفت که FTX نقدینگی زیادی دارد. اما طوفان عظیمی از قبل در پشت پرده در حال وقوع بود.

 

در تاریخ 5 نوامبر 22,999,999،از توکن های FTT که در آن زمان حدود 500 میلیون دلار یا کمی کمتر از شش درصد از کل توکن های FTT بودند، از یک کیف پول ناشناخته به صرافی بایننس ارسال شدند.

 

او گفت که به عنوان بخشی از تسویه سرمایه گذاری در FTX، بایننس سال گذشته 2.1 میلیارد دلار به صورت BUSD و FTT دریافت کرده است. با توجه به افشاگری‌های اخیر، ما تصمیم گرفته‌ایم هر گونه FTT باقی‌مانده را از ترازنامه خود حذف کنیمCZ تاکید کرد، این کار به گونه ای انجام خواهد شد که تأثیر آن بر بازار را به حداقل برساند. با توجه به شرایط موجود و محدودیت نقدینگی، انتظار دارند این کار چند ماه طول بکشد.

 

اما همه اینها فقط پیش بازی بود. خش خش برگ های درختان به آرامی خبر از آمدن طوفان می داد!!

 

5: وحشت فضا را پر کرده است

شایعاتی مبنی بر فعالیت بانکی در FTXاوضعیت معامله گران  را نگران کرد و آنها وجوه خود را برداشت کردند که وضعیت را بدتر کرد. اجرای بانکی یک الگوی رفتاری است، یک پیشگویی خودساز.

 

اگر فقط تعداد کافی از مردم فکر کنند که شما شکست خورده اید، قطعا شکست خواهید خورد.

 

معامله گران دارایی هایی را که هنوز پایدارترین بودند بیرون کشیدند مانند:بیت کوین و استیبل کوین. از 100000 بیت کوین در FTX تا ماه می، تنها 12900 بیت کوین تا اواسط روز باقی مانده بود. و سهام به سرعت در حال نابود شدن بود. چند ساعت بعد به 5700 کاهش یافته بود.

 

برخی از ناظران متوجه شدند که FTX فقط برداشت های کوچکی را در USDC انجام می دهد، در محدوده 3 یا 4 رقمی. برخی از کاربران گزارش دادند که صفحه های کاربری آنها به دلیل تأیید مجدد احرازهویت متوقف شده است.

 

FTX شروع به نشان دادن نشانه هایی کرد مبنی بر اینکه رکود بانکی نقدینگی صرافی را به سطحی می رساند که خدمات پرداخت را برای آن دشوار می کرد. ما این را از تمام شکست‌های کسب‌وکارها می‌دانیم، برجسته‌ترین آنها Gox در مدت‌ها قبل بود.

 

تشخیص اینکه چه چیزی ممکن است و چه چیزی غیرممکن است سخت شد. به نظر می رسید FTX به طور خودسرانه پرداخت ها را تعلیق و تأیید می کند. در این مدت، هیچ برداشتی در اتریوم، سولانا و ترون امکان پذیر نبود،

 

بوی وحشت فضای اطراف سام بنکمن-فرید را پر کرده بود.

 

SBF :6 برای یافتن نقدینگی تلاش می کند

بی سر و صدا، SBF قبلاً به دنبال سرمایه گذاران در وال استریت و سیلیکون ولی بود. او در تلاش بود تا یک میلیارد دلار جمع آوری کند تا شکاف ها را پر کند. شکاف مالی FTX یک شبه از یک به 10 میلیارد دلار افزایش یافته بود. وضعیت به طور فزاینده ای ناامید شد. اما نه تنها FTX، بلکه Crypto.com نیز با مشکل مواجه است.

 

Crypto.com :7به طور تصادفی 316 میلیون ETH ارسال می کند

پیامدهای ورشکستگی صرافیFTX در هفته های گذشته همچنین ادعای “قربانیان” به سایر پلتفرم های صرافی سرایت می کند. این بار صرافی معروف جهان  تحت تأثیر دومینو قرار می گیرد.

 

کریس مارسالک، مدیر عامل Crypto.com، اعتراف کرده است که این پلتفرم چند هفته پیش به طور تصادفی 316 میلیون اتریوم را به کیف پول اشتباهی منتقل کرده است. گفته می شود این اشتباه بیش از 400 میلیون دلار ضرر داشته است. همانطور که مدیرعامل در توییتی به اشتراک گذاشت، قرار بود آن 316 میلیون اتریوم به یک کیف پول آفلاین ارسال شود. اما به دلایلی، ETH در یک کیف پول در صرافی Gate.io قرار گرفت.

 

با این حال، پس از این اتفاق، اپراتورها اعلام کردند که در ادعاهای Crypto.com مبنی بر ذخیره وجوه کاربرانشان در کیف پول های سرد، تناقضاتی وجود دارد. با این حال، اینکه چه تعداد خطا ممکن است با چنین مبالغی رخ دهد، فراتر از ذهنیت ما است.

 

یک کاربر آربیتراژ را در اطراف توکن GALA انجام داد، توکن ها را در Pancakeswap خرید و در Crypto.com فروخت. کمی بعد حسابش را مسدود کردند و گفتند آن را پس از مدتی پس می‌گیرد، اما به شرطی که ۸۰ درصد سود را واگذار کند. این یک کلاهبرداری کامل است. این یک تجارت آربیتراژ معمولی بوده است. اینها همه چیزهایی است که بانک ها و صرافی های مرکزی ارز دیجیتال می توانند انجام دهند. بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به دلیلی برای عدم اعتماد به چنین اشخاص ثالثی ایجاد شده است

 

8: نه کلمات خصوصی شما، نه ارز های شما

این شش کلمه، در تئوری، باید برای هر کسی که پا در فضای کریپتوکارنسی می گذارد آشنا باشد.

 

به محض خرید ارزهای دیجیتال فیزیکی،یک سوال حضانتی مطرح می شود. مطمئناً، پلتفرم‌ها کیف پول‌های مخصوص به خود را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید ارزهای خود را ذخیره کنید. با این حال، صرافی های ارزدیجیتال کلمات خصوصی را نیز برای کاربران نگه می دارند.

 

اگر شکستی رخ دهد، مانند ورشکستگی صرافیFTX در هفته های گذشته، همه دارایی ها معمولاً به طور غیرقابل برگشتی از دست می روند. بنابراین در چنین شرایطی ، هشدار داده می‌شود که تمام کریپتوهای را که برای تراکنش و معاملات لازم نیستند، در یک کیف پول غیرمتمرکز یا سخت‌افزاری ذخیره کنید.

مطالب مرتبط: بهترین کیف پول های سخت افزاری

کیف پول های نرم افزاری خودذخیره شونده کیف پول متامسک و کیف پول تراست و کیف پول های سخت افزاری Ledger و Trezor برای این منظور مناسب هستند. به این ترتیب، شما بانک خود هستید و می توانید در هر زمان به ارز ها و توکن های خود دسترسی داشته باشید.

برای آشنای با انواع کیف پول های دیجیتال و معتبر  و طرز نصب و راه اندازی آنها به بخش بلاگ اتراکس مراجعه کنید

سخن پایانی

به جز همه سرمایه گذارانی که به دلیل ضررهای قابل توجه قیمت در سراسر بازار کریپتو ضرر می کنند. اما شاید جنبه روشن و بهتری در داستان وجود داشته باشد شاید این اتفاقات پایان بازار نزولی باشد.

 

سام بنکمن-فرید و ورشکستگی صرافی FTX محصول بازار صعودی 2020و2021 بودند، فرزندی از شور و نشاط غیرمنطقی که بازارهای کریپتو را رها و تقویت و در نهایت سقوط کرد. سقوط آن می تواند نقطه ای در زمان باشد که از آن شور و نشاط – یعنی حباب – در نهایت خلاص شد. زمانی که از آن به بعد بازارها می توانند نگران خودشان نباشند و در عوض دوباره با امید به آینده نگاه کنند.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa