دانلود اپلیکیشن

ژورنال معاملاتی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم!

ژورنال معاملاتی (Trading journals) از آنجا که نقش مهمی در موفقیت استراتژی‌های اکثر معامله‌گران حرفه‌ای دارد، می‌تواند بسیار کاربردی باشند. کارهایی مثل برنامه‌ریزی معاملاتی آتی، مستندسازی پوزیشن‌های معاملاتی فعلی و ثبت هرگونه احساس و هیجان که برای طراحی و بهینه‌ کردن استراتژی معاملاتی سودآور باید در نظر گرفته شود. مقدمه  دانستن نحوه‌ ایجاد و استفاده از ژورنال معاملاتی نقش کلیدی در…

فهرست محتوا

ژورنال معاملاتی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم!
Abbas Kafi
2 سال قبل

ژورنال معاملاتی (Trading journals) از آنجا که نقش مهمی در موفقیت استراتژی‌های اکثر معامله‌گران حرفه‌ای دارد، می‌تواند بسیار کاربردی باشند. کارهایی مثل برنامه‌ریزی معاملاتی آتی، مستندسازی پوزیشن‌های معاملاتی فعلی و ثبت هرگونه احساس و هیجان که برای طراحی و بهینه‌ کردن استراتژی معاملاتی سودآور باید در نظر گرفته شود.

مقدمه

 دانستن نحوه‌ ایجاد و استفاده از ژورنال معاملاتی نقش کلیدی در موفقیت هر معامله‌گر دارد. بدون آن، ممکن است حساب موقعیت‌های سودآور و زیان‌ده به آسانی از کنترل معامله‌گر خارج شود. یا حتی بدتر از آن، ممکن است به قیمت نابودی حساب او تمام شود.

ژورنال معاملاتی چیست؟

ژورنال معاملاتی سندی است که هر فعالیتی بعنوان معامله‌گر انجام می‌دهید، در آن ثبت می شود. تدوین استراتژی، مدیریت ریسک، روان‌شناسی معاملات و اشتباهات مرتکب شده بخشی از آن محسوب می‌شود. داشتن ژورنال معاملاتی کار پیچیده‌ای نیست اما، نحوه استفاده از آن و پایبند بودن به نتایج آن می‌تواند بسیار موثر باشد.

این ژورنال می‌تواند اطلاعات ارزشمندی به شما بدهد که هم مانع نابودی حساب شما شود و هم باعث موفقیت چشمگیر آن شود.

داشتن ژورنال معاملاتی به چند دلیل مهم است، از جمله:

  • فعالیت‌های شما را قابل اندازه‌گیری می‌کند.
  • موجب ایجاد انضباط و ثبات در شما می‌شود.
  • در یافتن استراتژی‌های معاملاتی سودآور به شما کمک می‌کند.
  • نقاط ضعف و قوت شما را مستند می‌کند.
  • دقت شما را در زمان تحلیل معاملات بالقوه افزایش می‌دهد.

معامله‌گران موفق تمامی معاملات خود را به طور دقیق برنامه‌ریزی می‌کنند و موفقیت‌ها و شکست‌های معاملاتی خود را ثبت می‌کنند. با تکیه بر استراتژی‌های بهینه شده، می‌توان به موفقیت‌های مالی بسیار نزدیک شد.

چگونه یک ژورنال معاملاتی طراحی کنیم؟

می‌توان ژورنال معاملاتی را با توجه به نیازها و سبک معاملاتی، در قالب‌های گوناگون سفارشی‌سازی کرد.

مطالب مرتبط: انواع سفارش‌های معاملاتی

مرحله اول

ابتدا باید صحفه‌ اکسل یا گوگل شیت و یک فایل متنی برای مثال مایکروسافت ورد یا گوگل داک باز کنید. از این نرم‌افزارها به ترتیب برای ثبت دقیق معاملات و افکار خود استفاده خواهید کرد.

مرحله دوم

باید بدانید چه چیزی را روزانه ثبت کنید تا ژورنال معاملاتی شما بالاترین اثر ممکن را بر موفقیت‌تان داشته باشد. می‌توان از نمونه ژورنال معاملاتی آماده را در اینترنت استفاده کرد. ولی فارغ از قالب آن، هر ستون از صفحه‌ اکسل شما باید مخصوص هر معامله داشته باشد. این ستون‌ها می‌توانند اطلاعات زیر را در خود جای دهند:

  • تاریخ ورود
  • تاریخ خروج
  • نماد
  • پوزیشن (خرید/فروش)
  • قیمت ورود
  • اندازه پوزیشن معاملاتی
  • ارزش اسمی
  • حد ضرر
  • حد سود
  • قیمت خروج
  • کارمزد معامله
  • سود/زیان (P&L)
  • درصد سود/زیان (P&L %)
  • توضیحات

برخی معامله‌گران ممکن است بازه زمانی، اسکرین‌شات راه‌اندازی و هر چیزی که از نظر آنها، مهم است را اضافه کنند. مساله‌ اصلی، کاربرد این اطلاعات است.

در فایل متنی خود، باید بخش روزانه‌ای داشته باشید که در آن افکار و ایده‌های خود را یادداشت می‌کنید تا بتوانید آن‌ها را منظم کنید.

فایل متنی جایی است که معامله‌گر در آن خلاقیت خود را بروز می‌دهد. در حالیکه صفحه‌ اکسل او به سنجش سودآوری خلاقیتش کمک می‌کند. هر دوی آن‌ها در زمان ایجاد و استفاده از ژورنال معاملاتی بسیار مفید هستند.

یادگیری نحوه‌ ایجاد ژورنال معاملاتی بخش آسان آن است. تفسیر اطلاعات و مهارت استفاده از آنها کاری است که به مرور زمان حاصل می‌شود. با این حال، مادامی که درک قوی از مبانی داشته باشید، از همان ابتدا ‌مانند یک حرفه‌ای عمل خواهید کرد.

نحوه‌ استفاده از ژورنال معاملاتی

ایجاد ژورنال معاملاتی یک مساله است ولی دانستن چگونگی پیاده‌کردن آموخته‌ها در سیستم معاملاتی به کلی مساله‌ دیگری است. استفاده‌ موثر از ژورنال معاملاتی می‌تواند معامله‌گر غیرسودآوری را به معامله‌گر سودآور تبدیل کند.

قبل از ورود به هر گونه معامله، باید دلیل مناسبی برای انجام این کار داشته باشید. اینجاست که فایل متنی شما به کار می‌آید.

هر روز وقتی به بازار نگاه می‌کنید، ایده‌هایی که به ذهن‌تان می‌رسد و احساساتی که در طول معاملات دارید را یادداشت کنید. این کار باعث شناسایی عوامل موثر و مخرب در عملکرد معاملاتی می‌شود. این امر می‌تواند شامل رفتار عمومی بازار، معاملات گذشته، معاملات فعلی و معاملات بالقوه شود.

هم‌چنین فایل متنی جایی است که برای خوب بودن یا نبودن ایده‌ معامله‌ مشخصی که در نظر دارید استدلال می‌کنید. ایده‌های معاماتی باید به خوبی بررسی شوند تا بتوان نقاط ضعف و قوت هر کدام را شناسایی کرد.

بعد از یادداشت افکار و احساسات، وقت آن است که به سراغ صفحه‌ اکسل بروید. فضای اینجا در مقایسه با فایل متنی، منطقی‌تر است. قرار است تمام معاملات خود را ثبت کنید، پس لازم است آن را بسیار منظم و به‌روز نگه دارید.

یکی از عوامل مهم در داشتن ژورنال معاملاتی موفق، سنجش دقیق موفقیت‌ها و شکست‌هاست. در صفحه‌ اکسل باید مطمئن شد که سوابق دقیق را ثبت می‌کنید تا بتوانید سودآور بودن یا نبودن ایده‌های مطرح شده در فایل متنی را بسنجید.

از عادات مناسب، ثبت معاملات‌ بلافاصله بعد از اجرای‌ آنهاست. یکی دیگر از عادت‌های خوب که می‌توان به آن پایبند بود، مرور صفحه‌ اکسل به صورت روزانه است.

اینگونه می‌توان نمایی جامع از سبد معاملاتی داشت که می‌تواند اطلاعاتی در زمینه‌ پورتفوی خود و همچنین شرایط ورود به معاملات بیشتر را در اختیار شما قرار دهد.

سخن پایانی

فرقی نمی‌کند نوسان‌گیر یا معامله‌گر روزانه باشید. تبدیل شدن به تریدر موفق می‌تواند کاری بسیار دشوار باشد. بدون برنامه‌ریزی و مستندسازی دقیق فعالیت معاملاتی‌ خود، بی‌هدف در بازارها پرسه می‌زنید. و این موقعیتی است که به ندرت پایان خوشی دارد.

با یادگیری نحوه‌ ایجاد و استفاده از ژورنال معاملاتی به نفع خود، قادر خواهید بود الگوها و روندهای بازار را به شکل موثرتری شناسایی کنید. نوشتن توضیحات دقیق برای ثبت ایده‌ها، احساسات و معاملات‌ خود نوعی سرمایه‌گذاری آسان محسوب می‌شود که می‌تواند بازده بسیار بالایی به همراه داشته باشد.

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

صرافی ارز دیجیتال اتراکس پاسخی است به نیازهای معاملاتی کاربرانی که می خواهند از طریق خرید و فروش رمز ارزها به درآمد برسند. یکی از مزیت های اتراکس نسبت به رقبا پشتیبانی از بیش از 350 رمز ارز مختلف است. علاوه بر این اتراکس با برخورداری از درگاه بانکی و خدمات خودکار امنیت معاملات شما را تضمین می کند.

در اتراکس امکان واریز و برداشت نامحدود از 1 دلار تا بالای 25 میلیون تومان فراهم است، اتراکس به شما اجازه می‌ دهد به‌ راحتی و بدون محدودیت‌ های مالی، ارزهای دیجیتال خود را مدیریت کنید. ثبت‌نام آسان با احراز هویت آنی و رابط کاربری ساده و مدرن، تجربه‌ی معاملات را برای شما آسان می‌ کند.

Abbas Kafi

مقالات مرتبط