8 ویژگی بلاک چین پولکادات که آن را قابل توجه میکند

8 ویژگی بلاک چین پولکادات که آن را قابل توجه میکند
زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

وقتی برای اولین بار به پولکادات برخورد کردم، فکر کردم تمام ویژگی های Polkadot را فهمیدم. مانند بسیاری از افراد، من فکر می‌کردم که این فقط تلاش دیگری برای ایجاد یک بلاک چین مقیاس‌پذیرتر و جذب هرچه بیشتر کاربران است. اما بعد کمی وقت گذاشتم تا وایت پیپر را بخوانم، ویدیوهای توضیح گاوین وود را تماشا کنم، ویکی پدیا را بخوانم و با اکوسیستم آن بازی کنم. با هر کشف جدید متوجه شدم که پولکادات چیزی بیش از یک بلاک چین ساده است.

بسیاری از نکته ها Polkadot را خاص می کنند، اما دیدن آنها از بیرون غیرممکن است، حتی برخی از دارندگان توکن DOT نیمی از چیزی که پولکادات است و قصد انجام آن را ندارد، نمی دانند.

در این مقاله، من 8 مورد از ویژگی های بلاک چین پولکادات Polkadot را با شما در میان میگذارم که آن را شایسته توجه جدی می‌کند، البته فقط برای اهداف تحقیقاتی.

بدون معطلی به سراغ  پاسخی کوتاه به این سوال که پولکادات چیست می رویم؟

پولکادات چیست؟

Polkadot یک زنجیره چندگانه ناهمگن است که برای مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری و حاکمیت روی بلاکچین ساخته شده است.

مطالب مرتبط: ارز دیجیتال پولکادات (dot) چیست

برای اینکه این تعریف برای شما منطقی تر  وقابل فهم باشد، اجازه دهید ۸ ویژگی پولکادات را بررسی کنیم.

8 مورد از ویژگی های Polkadot

1- ناهمگونی

یکی از بهترین ویژگی های Polkadot این است که اگرچه از نظر فنی یک بلاک چین است، اما فراتر از اینها است. این یک بلاک چین است که سایر بلاک چین ها (یا شبکه ها) را به یکدیگر متصل می کند. پولکادات فقط همین است – یک بلاک چین پایه که سایر بلاک چین ها بر روی آن مستقر شده و با هم کار می کنند. این شبکه ها می توانند بلاک چین های خصوصی، بلاک چین های بدون مجوز، اوراکل ها، قراردادهای هوشمند، پل ها و غیره باشند.

Polkadot می تواند با استفاده از مفهوم زنجیره رله و پاراچین به این شاهکار دست یابد . زنجیره رله های است که زنجیره های مختلف (یا سیستم های شبکه) را به هم متصل می کند در حالی که شبکه های متصل پاراچین نامیده می شوند.

نمونه‌ای از این موضوع: یک بلاک چین متمرکز بر حریم خصوصی در یک اسلات پاراچین که به موازات یک بلاک چین متمرکز بر DeFi که در یک اسلات پاراچین دیگری است اجرا می‌شود. چگونگی امکان این همکاری بین بلاک چین های مستقل در زیر خلاصه می شود.

نکته کلیدی که باید به آن توجه داشت این است که این ویژگی ناهمگن، پارادایم تمرکززدایی را در معرض موارد استفاده جالب‌تری قرار می‌دهد.

2- مقیاس پذیری

بلاک چین های ایزوله تنها می توانند حجم محدودی از ترافیک را پردازش کنند که باعث ایجاد گلوگاه(غربالگیری) در هنگام شلوغی شبکه می شود.

از آنجایی که Polkadot یک شبکه چند زنجیره ای خرد شده است، می تواند بسیاری از تراکنش ها را در چندین زنجیره به صورت موازی پردازش کند و بر مشکلاتی که در شبکه های قدیمی که تراکنش ها را به ترتیب پردازش می کنندغلبه کند. این قدرت پردازش موازی مقیاس پذیری را تا حد زیادی بهبود می بخشد، بنابراین شرایط مناسبی را برای افزایش پذیرش و رشد آینده ایجاد می کند.

واقعیتی جالب از ویژگی های Polkadot:

زنجیره های خرد شده ای که به زنجیره رله پولکادوت متصل می شوند، PARAchains نامیده می شوند زیرا به صورت موازی کار می کنند.

3- قابلیت همکاری

چرا دنیایی از بلاک چین های ایزوله دارید در حالی که می توانید اینترنت بلاک چین هایی داشته باشید که با هم ارتباط برقرار می کنند و کار می کنند؟

واضح است که آینده وب 3 به ارتباط بین تمام اکوسیستم های مختلف وابسته است. این تنها راه برای به حداکثر رساندن اثر شبکه و پیشبرد پذیرش انبوه است.

Polkadot به دو روش اصلی به قابلیت همکاری دست می یابد:

قابلیت همکاری داخلی بین پاراچین ها توسط زنجیره رله فراهم می شود. این امکان پذیر است زیرا همه پاراچین ها و پاراتریدها به یک زبان صحبت می کنند.

قابلیت همکاری خارجی با بلاک چین های دیگر از طریق پاراچین های تخصصی به نام بریج حاصل می شود . پل ها یک بلاک چین مستقل را به دیگری متصل می کنند.

4- امنیت مشترک

با توجه به اینکه Polkadot یک طرح اثبات سهام نامزد شده را اجرا می کند (که در آن هر کاربر می تواند اعتبار سنجی ها را برای تأیید تراکنش ها از طرف خود و کسب پاداش انتخاب کند)، امنیت مشترک به این معنی است که همه DOT ​​های موجود در سیستم اساساً از همه پروژه های موجود در سیستم پشتیبانی می کنند. زیست بوم!

از آنجایی که تمام پروژه‌هایی که در Polkadot ساخته می‌شوند اساساً منابع را با یکدیگر ترکیب می‌کنند، هزینه امنیت قوی کاهش می‌یابد. این یک برد برد برای همه طرف های درگیر ایجاد می کند.

گزینه جایگزین این است که هر پروژه سعی کند امنیت خود را با اعتباردهنده ها، نامزدها و غیره خود راه اندازی کند. این برای یک توسعه دهنده معمولی بسیار گران و خسته کننده است.

5- حاکمیت زنجیره ای

این یکی از ویژگی های Polkadot است که این رمزارز را منحصر به فرد می کند. بیشتر بلاک چین های قبلی با ابزار آسانی برای حکومت داری طراحی نشده بودند. مشکلات گذشته بیت کوین کش و اتریوم کلاسیک چند نمونه از این واقعیت است. گاوین وود که یکی از بنیانگذاران اتریوم است، باید این موارد را در هنگام رویای چند زنجیره ای در ذهن داشته باشد.

اداره جامعه بسیار مهم است زیرا به دستیابی به ویژگی کلیدی بعدی پولکادات کمک می کند.

6- ارتقاء را پنهان کنید!

Polkadot قادر است شبکه را بدون نیاز به فورک ارتقا دهد. علاوه بر این، این ارتقا در سطح فراپروتکل بر اساس نتایج اقدامات حاکمیتی کار می کند.

به عبارت دیگر، هنگامی که یک ارتقا پیشنهاد می شود و به آن رأی داده می شود:

اگر نتیجه مثبت باشد، متا پروتکل. پروتکل پولکادوت را بر اساس نتیجه مثبت تغییر خواهد داد.

اگر نتیجه منفی باشد هیچ اتفاقی نمی افتد.

هیچ کس مسئول شروع این اجرا نیست زیرا پیشنهاد به زبان متا پروتکل نوشته شده است. هنگامی که دریچه رای گیری به پایان می رسد، کد مستقر می شود.با توجه به این که ما فردی غیر حرفه ای هستیم، این عمیقاً ما را مجذوب خود می کند. به این ترتیب از فورک ها اجتناب می شود زیرا یک فرآیند حاکم وجود دارد که هر دارنده DOT ​​می تواند روی آن توافق کند. این شبیه به نحوه عملکرد دموکراسی ها است.

7- امنیت کلیدی اضافی از طریق حساب های چند امضایی

یکی دیگر از ویژگی های Polkadot که کمتر در مورد آن صحبت شده است، اما پیامدهای زیادی برای امنیت کلید عمومی و خصوصی در سطوح مختلف دارد.

ابتدا، هر کاربر Polkadot یک حساب ذخیره  سازی می‌سازد. این حساب بخش عمده ای از توکن های DOT کاربر را در خود جای می دهد و حساب اصلی اوست. سپس، برای شرکت در سهامداری، حاکمیت و سایر فعالیت‌های مکرر بلاکچینی، کاربر یک حساب ثانویه به نام حساب کنترل‌کننده ایجاد می‌کند.

بنابراین به‌جای داشتن کلید عمومی حساب مخفی آنها که دائماً تراکنش‌های زنجیره‌ای را امضا می‌کند، از کلید عمومی برای کنترلر استفاده می‌شود. اگر کنترلر به خطر بیفتد (از طریق قرار دادن اشتباه یا هک)، کاربر می تواند بدون از دست دادن وجوه خود، یک حساب کنترلر جدید با حساب ذخیره خود ایجاد کند.

راه دوم دستیابی به امنیت کلید از طریق نوعی احراز هویت دو مرحله ای است که به موجب آن از تاییدکنندگان اضافی به عنوان مکانیزم 2FA برای ایمن سازی وجوه خود استفاده می کنید. به عنوان مثال، می‌توانید یک امضاکننده را در یک رایانه، با دومی در رایانه دیگری یا در انبار سرد داشته باشید. اگرچه این کار تعاملات شما با زنجیره را کند می کند، اما امنیت آن بالاتر است.

8-اقتصاد رمان و نظریه بازی

اینجاست که پولکادات واقعا می درخشد.

اولین نمونه از اقتصاد سالم (من یک اقتصاددان نیستم) و نظریه بازی (من هرگز یک دوره در تئوری بازی ها گذرانده ام) به پاراچین ها و پاراتریدها مربوط می شود. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که تفاوت‌های بین این دو، فنی است، اما اینطور نیست.

پولکادات را به عنوان یک کامپیوتر با 6 هسته تصور کنید. یک برنامه پاراچین (بلاک چین، پل، قرارداد هوشمند) یکی از هسته‌ها را خریداری می‌کند تا بتواند تراکنش‌ها را 24/7 برای مدت اجاره خود پردازش کند. با این حال، یک هسته نباید تنها توسط یک برنامه پاراچین 24/7 استفاده شود. این امکان وجود دارد که برنامه های مختلف پاراچین با یک هسته مشترک داشته باشند. بنابراین، به جای اینکه یک بلاک چین هسته شبکه را به مدت 6 ماه احتکار کند، بسیاری از بلاک چین ها و برنامه های کاربردی قدرت شبکه را به اشتراک می گذارند.

به این ترتیب، تفاوت بین پاراچین ها و پاراتریدها ماهیت اقتصادی دارد، که نشان می دهد چقدر در طراحی اکوسیستم به عنوان یک کل فکر شده است.

دومین نمونه از تئوری بازی تاثیرگذار به اعتبار سنجی و شرط بندی مربوط می شود.

یک اعتبار سنجی مقدار مشخصی از DOT ها را قرار می دهد و سایر کاربران نیز می توانند با DOT های خود (نامزد اثبات سهام) از او حمایت کنند. هدف این است که 1000 مورد از معتبرترین اعتباردهنده ها را در هر دوره داشته باشیم (که تقریباً 24 ساعت طول می کشد). اگر اعتباردهنده بدخواهانه عمل کند (به قصد بازی در شبکه) و ثابت شود، تمام توکن‌هایی که توسط او و از طرف آن اعتباردهنده در معرض خطر قرار می‌گیرند ضبط و سوزانده می‌شوند.

جوایز برای همه 1000 تایید کننده برابر خواهد بود (و با نامزدهای آنها تقسیم خواهد شد). این امر توزیع برابر پاداش‌ها را برای کار انجام شده تضمین می‌کند و نامزدها را وادار می‌کند تا با یافتن اعتبارسنجی‌هایی که دارای سهام کمتری هستند، تخصیص امنیت را متعادل کنند.

چنین تنظیمی به جلوگیری از موقعیت تکراری کمک می‌کند که در آن امنیت کل شبکه در دست تنها چند اعتباردهنده است.

سخن پایانی

برای ما، قطعاً حاکمیت زنجیره ای مهم است زیرا امنیت بهتری را به شبکه ارائه می دهد. فورک ها امنیت کلی سیستم را تهدید می کنند و در صورت تداوم، در نهایت کل سیستم به قطعات زیادی تقسیم می شود. نظر کلی شما در مورد این رمز ارز چیست؟نظرات خود را در پلتفرم های اتراکس با ما در میان بگذارید.

اتراکس بهترین صرافی رمز ارز برای ایرانی ها

اگر در حال خواندن و مطالعه این مقاله هستید بدون شک شما یکی از طرفدران و دوستداران کریپتوکارنسی‌ها بخصوص ارزدیجیتال پولکادات هستید. خبر خوب اینجاست که شما می‌توانید رمزارز پولکادات یا هر ارزدیجیتال دیگری را در صرافی محبوب و حرفه‌ای اِتراِکس خریداری و حتی می‌توانید ارزهای خریداری شده خود را در کیف پول اختصاصی این صرافی بدون هیچ نگرانی نگهداری کنید.

صرافی ارز دیجیتال اتراکس یکی از گزینه های برتر برای سرمایه گذاری و خرید و فروش در بازار رمز ارز ها می باشد. یکی از برتری های اتراکس نسبت به دیگر صرافی های ارز دیجیتال ایرانی پشتیبانی از بیش از 350 رمز ارز مختلف است. درگاه بانکی و خدمات خودکار از دیگر مزیت های اتراکس هستند. همچنین می توانید با استفاده از اپلیکیشن اتراکس در هر لحظه به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شوید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa