ETF بیت‌ کوین را بیشتر بشناسید و چرا مهم است

ETF بیت‌ کوین را بیشتر بشناسید و چرا مهم است
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بیت‌کوین به‌عنوان یک دارایی قانونی که همگان می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند، ظهور کرده است. البته به لحاظ فنی، سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین برای همگان مقدور نیست چون برخی نهادها و افراد تنها با استفاده از روش‌ها و ابزارهای قدرتمندی می‌توانند از فرصت‌های بهره ببرند. بسیاری بر این باورند که صندوق‌های قابل معامله‌ یا ETF بیت‌ کوین می‌توانند این مشکل را برآورده کند.

با آنکه صندوق‌های ETF بیت‌ کوین هم اکنون در کانادا موجود است، قانون‌گذاران ایالات متحده آمریکا هنوز صندوق‌های قابل معامله‌ی بیت‌کوین را برای بازارهای ایالات متحده آمریکا تایید نکرده‌اند. البته، چند وقتی است که زمزمه‌های ورود آن به گوش می‌رسد.

مقدمه

بیت‌کوین و بازار ارزهای دیجیتال، راه طولانی طی کرده است. بیش از یک دهه پیش، در حالی بخش کوچکی از جامعه، از این فناوری استفاده می‌کردند که قیمت 10000 بیت‌کوین معادل قیمت دو پیتزا بود.

اما در چند سال اخیر شاهد پیشرفت‌های سریعی بوده‌ایم: ایجاد بسیاری از کسب‌وکارهای موفق بر مبنای این صنعت، پروژه‌های بی‌شمار رمزارزها، ظهور امور مالی غیرمتمرکز یا (DeFi) و بسیاری موارد دیگر. شرکت مایکرواستراتژی بیش از 2 میلیون دلار از ترازنامه خود را تبدیل به بیت‌کوین کرده است، و شاید بزودی بتوانید آخرین تسلا را با بیت‌کوین خریداری کنید.

ETF بیت‌کوین چیست؟

ETF یک نوع صندوق قابل معامله یا نوعی صندوق سرمایه‌‌گذاری است که قیمت آن به یک دارایی‌ پایه وابسته است. صندوق‌های قابل معامله در بسیاری از صنایع و کلاس‌های دارایی وجود دارد. برای مثال، صندوق‌های قابل معامله‌ طلا برای چندین دهه وجود داشته‌اند که قیمت طلا را دنبال می‌کند.

صندوق قابل معامله‌ یا ETF بیت‌کوین نیز به همین روش کار می‌کند و قیمت آن از قیمت بیت‌کوین پیروی خواهد کرد.

صندوق‌های قابل معامله نوعی محصول مالی قانون‌مند هستند؛ بنابراین، در بازارهای سنتی مانند NASDAQ یا NYSE معامله می‌شوند نه در بورس ارزهای دیجیتال. اما این وضعیت ممکن است در آینده تغییر کند چون مرزهای میان امور مالی سنتی و صنعت رمزارز در حال محو شدن است.

چرا EFT بیت کوین مهم است؟

بیت کوین را نمی توان یک دارایی دانست که معامله آن آسان باشد و گاهی اوقات می‌تواند مشکلات بزرگی برای موسسات و نهادهای بزرگ ایجاد کند. نهادهای مالی بزرگ مشابه افراد حقیقی، سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و به یک چارچوب و مقرراتی نیاز دارند تا سازوکارهای مالی آنها، بتواند در این فضا مشارکت کند.

به همین دلیل، صندوق قابل معامله می‌تواند نقش زیادی در پذیرش آن داشته باشد. صندوق قابل معامله (ETF) می‌تواند منجر به افزایش مشارکت فعالان بازارهای مالی سنتی در حوزه رمزارزها شود. در عین حال، نگرانی بابت نگهداری فیزیکی آنها نیز وجود نخواهد داشت.

ETF بیت‌ کوین دارایی‌های به غیر از بیت‌کوین را هم نگهداری می‌کند. برای مثال، یک صندوق قابل معامله بیت‌کوین می‌تواند سبدی از دارایی‌های مختلف مثل بیت‌کوین، اتریوم، سهام تسلا، طلا و غیره را تشکیل دهد که می‌تواند مزیت‌های تنوع‌بخشی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

مروری کوتاه بر صندوق‌های قابل معامله‌ بیت‌کوین

به طور کلی، وقتی افراد درباره صندوق‌های ETF بیت‌کوین صحبت می‌کنند، معمولاً منظورشان صندوق‌های قابل معامله در بازار ایالات متحده آمریکاست. با‌ این‌حال، صندوق‌های قابل معامله در بسیاری از بازارها وجود دارند. برای مثال، اولین صندوق ETF بیت‌ کوین در بازار سهام کانادا راه‌اندازی شد. این صندوق قابل معامله، Purpose Bitcoin ETF نام دارد و روی بورس سهام تورنتو با نماد BTCC معامله می‌شود.

با این‌حال، چشم بسیاری به قانون‌گذاران ایالات متحده آمریکا دوخته شده است، چرا که بزرگترین بازار مالی جهان به‌شمار می‌رود. صندوق قابل معامله‌ بیت‌کوین آمریکا می‌تواند بیت‌کوین را به‌عنوان یک دارایی سرمایه‌گذاری تحکیم کند.

تلاش‌های متعددی برای راه‌اندازی صندوق ETF بیت‌ کوین در ایالات متحده آمریکا شده است. اما از مارس 2021 تمامی این صندوق‌ها از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) رد شدند.

چرا کمیسیون بورس و اوراق بهادار از پذیرش آنها امتناع می‌ورزد؟

آنها معمولاً نوسان‌پذیری، ماهیت بی‌ضابطه‌ بازارهای بیت‌کوین و قابلیت آنها در دستکاری بازار را دلایل اصلی برای عدم پذیرش این صندوق‌ها ذکر می‌کنند. هرچند این موضوع تاحدودی درست است اما احتمالاً در مورد بسیاری از بازارهای مالی دیگر هم همین حرف را می‌توان زد که هم‌اکنون صندوق‌های قابل معامله دارند.

اگر شرکت میکرواستراتژی همین چند سال قبل می‌خواست بیت‌کوین با ارزش میلیاردی خریداری کند، با کار بسیار سخت و مشکلی مواجه بود. اما اکنون، با وجود زیرساخت و نقدینگی، سرمایه‌گذاری با این اندازه از نقدینگی نیز فراهم شده است.

این بلوغ مداوم بازارهای بیت‌کوین شاید بتواند ورق را برای قانون‌گذاران برگرداند و نهایتاً راه را برای صندوق ETF بیت‌ کوین در ایالات متحده آمریکا باز کند.

آیا باید در صندوق ETF بیت کوین سرمایه‌گذاری کنم؟

آیا صندوق قابل معامله بیت‌کوین ابزار مالی درستی برای سرمایه‌گذاری در آن است؟ اگر فردی هستید که می‌‌خواهید از اندوخته‌های خود در برابر کاهش ارزش فیات محافظت کنید، بهتر است فقط بیت‌کوین بخرید.

نباید فراموش کرد که بیت‌کوین در حال دموکراته کردن امور مالی است. درواقع، بیت‌کوین برای افراد مختلف، مفهوم متفاوتی دارد. اما حفاظت از اندوخته‌هایتان می‌تواند دلیل خوبی باشد. گذشته از راه‌های بی‌شماری که وجود دارد می‌توانید از بیت کوین سود کسب کنید یا بواسطه‌ی آن وام بگیرید.

با همه‌ی این اوصاف، سرمایه‌گذاری در صندوق ETF بیت‌ کوین مزیت‌های زیادی دارد و اگر این مزیت‌ها برای شما جذاب است، می‌تواند انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاری شما باشد.

سخن پایانی

صندوق‌های ETF بیت‌کوین به سرمایه‌گذاران در بازارهای سنتی این امکان را می‌دهد تا به شیوه‌ قانون‌مند در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند. این صندوق‌ها می‌تواند روش خوبی برای پذیرش بیت کوین به عنوان یک کلاس دارایی توسط نهادها نیز باشد.

قانون‌گذاران ایالات متحده آمریکا چه زمانی صندوق ETF بیت‌کوین را در ایالات متحده آمریکا خواهند پذیرفت؟ پاسخ به این سوال آسان نیست، اما به نظر می‌رسد عناصر لازم مهیاست.

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

مفاهیم مهم درباره بیت کوین

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa