دانلود اپلیکیشن

zkEVM چیست و چگونه می‌ توانید از آن کسب سود کنید؟

به احتمال زیاد اخبار زیادی در بستر Polygon درباره zkEVM مطالعه کرده باشید اما برای اینکه این موضوع برای همه قابل درک باشد، باید دوباره به طور خلاصه توضیح داد که این پروژه، نوع جدیدی از راه حل مقیاس‌پذیری لایه 2 در اتریوم است. مبتنی بر اثبات‌ مکانیزم دانش صفر (ZKPs) فعالیت می‌کند و قرار است تراکنش‌های اتریوم را با…

فهرست محتوا

zkEVM چیست و چگونه می‌ توانید از آن کسب سود کنید؟
Abbas Kafi
2 سال قبل

به احتمال زیاد اخبار زیادی در بستر Polygon درباره zkEVM مطالعه کرده باشید اما برای اینکه این موضوع برای همه قابل درک باشد، باید دوباره به طور خلاصه توضیح داد که این پروژه، نوع جدیدی از راه حل مقیاس‌پذیری لایه 2 در اتریوم است. مبتنی بر اثبات‌ مکانیزم دانش صفر (ZKPs) فعالیت می‌کند و قرار است تراکنش‌های اتریوم را با سرعت و کارایی بیشتر پردازش کند.

مقدمه

راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری زیادی وجود دارد؛ از Optimism و Arbitrum گرفته، تا راه‌حل‌های Optimistic برای Ethereum، که از استفاده از برنامه‌های پیچیده و سنگین لذت می‌برند. با این وجود این سوال مطرح می‌شود که چرا پروژه ZK باید اینقدر مهم باشد؟ بیایید به zkEVM و آینده Polygon نگاهی دقیق‌تر بیندازیم تا متوجه شویم چرا این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

جزئیات zkEVM Polygon

گفته می‌شود zkEVM Polygon قادر به پردازش 10 هزار تراکنش تنها با کارمزد 1 دلار است.

Eduardo Antuña، یکی از توسعه‌دهندگان اصلی zkEVM Polygon، اخیرا جزئیاتی از مرحله آزمایش راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه 2 را به اشتراک گذاشته است. این توسعه‌دهنده ارزش‌های هیجان‌انگیزی در مورد عملکرد zkEVM در توییت خود به اشتراک گذاشت؛ به‌عنوان مثال: مکانیسم Prover آن تنها 2.5 دقیقه طول کشید تا مجموعه‌ای از 250 تا 500 تراکنش از توکن‌های ERC-20 مبتنی بر اتریوم را تأیید کند.

این طراحی امکان کاهش شدید کارمزد تراکنش‌ها را فراهم می‌کند، بنابراین با چارچوب فنی اولیه مناسب، یک تراکنش می‌تواند کمتر از 0.0001 دلار هزینه داشته باشد. بنابراین به طور موثر تقریبا رایگان است.

Antuña همچنین اشاره کرد که:

این طراحی از Polygon سریع‌ترین فناوری دانش صفر جهان و اولین پلتفرم آماده تولید zkEVM است. مورد دوم به این معنی است که با برنامه‌های کاربردی موجود در بلاک چین اتریوم سازگار است، که نوید ورود آسان dApps و کاربران را می‌دهد.

 

تجمع توکن‌ها در zkEVM

Polygon zkEVM قابلیت‌های مقیاس‌پذیری اتریوم (ETH) را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد، سازگاری با توسعه‌دهندگان را افزایش می‌دهد و جان تازه‌ای به پروژه ZK می‌بخشد. بنابراین دور از ذهن نیست که برخی توکن‌ها نیز از این پروژه سود ببرند.

در حالی که Polygon، با کوین MATIC خود، مهم‌ترین دارایی در این زمینه است، چندین آلت کوین دیگر به موضوع “zk” مرتبط هستند؛ برای مثال، Loopring (LRC)، Dusk Network (DUSK)، Immutable X (IMX) و Mina Protocol (MINA).

اخیراً یک نقطه عطف برای پروژه مقیاس‌پذیری zkSync نیز وجود داشته است. در طول مرحله Fair Onboarding Alpha  دسترسی به اولین zkEVM در اتریوم را فراهم کرد. توسعه‌دهندگان می‌توانند پروژه‌های از پیش ثبت شده خود را در شبکه اصلی مستقر کنند و بلاک چین را به طور گسترده آزمایش کنند.

 

 zkEVM چیست؟

پروژه zkEVM یک ماشین مجازی سازگار با EVM است که از محاسبات دانش صفر، پشتیبانی می‌کند.

zkEVMصرافی ارزدیجیتال اتراکس
zkEVM سازگار با اتریوم.

EVM (ماشین مجازی اتریوم) برنامه‌ای است که کد برنامه را در قالب قراردادهای هوشمند اجرا می‌کند و یک محیط زمانی اجرا برای آنها فراهم می‌کند که در شبکه اتریوم اجرا می‌شود. بنابراین EVM به‌طور موثر به‌عنوان یک “کامپیوتر جهانی” عمل می‌کند که برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌کند.

 

با این حال، ماشین‌های مجازی دیگری وجود دارند که مبتنی بر اتریوم نیستند، بلکه مبتنی بر بلاک‌چین‌های مختلف هستند. همه آنها با Solidity، زبان برنامه نویسی در اتریوم سازگار نیستند. 

 

با استنباط بر این موضوع، یک ماشین مجازی (VM) تنها زمانی «سازگار با EVM» است که بتواند برنامه‌های ایجاد شده برای محیط EVM را اجرا کند. چنین ماشین‌های مجازی می‌توانند قراردادهای هوشمند نوشته شده در Solidity یا سایر زبان‌های سطح بالا مورد استفاده در توسعه اتریوم را اجرا کنند. بنابراین ZkEVM‌ها با EVM سازگار هستند؛ زیرا می‌توانند قراردادهای هوشمند اتریوم را بدون تغییرات گسترده در منطق اصلی اجرا کنند. بر این اساس، فرآیند نصب برای برنامه‌های غیرمتمرکز مختلف ساده است.

با این حال، EVM هرگز برای پشتیبانی از اثبات‌ دانش صفر (ZK) طراحی نشده است، که توسعه ماشین‌های مجازی سازگار با EVM و ZK را چالش‌برانگیز کرده است. علاوه بر این، اگر نمی‌دانید، اثبات‌های ZK به‌عنوان راه‌حل مقیاس‌پذیری فنی ایده‌آل برای اتریوم در نظر گرفته می‌شوند. آنها اغلب دارای پتانسیل مهم‌تری نسبت به مجموعه‌های Optimism هستند، مانند مواردی که توسط Arbitrum و Optimism استفاده می‌شود.

پروژه‌های مختلف zkEVM رویکردهای متفاوتی برای ترکیب اجرای EVM با محاسبات ضد ZK دارند. برای رسیدن به این هدف، هر روش باید مبادلات منحصربه‌فردی ایجاد کند. یکی از این پروژه‌ها zkSync است.

 

دوره حکمرانی zkSync

ZkSync اکنون کاملا منبع باز است و به همه پروژه‌ها اجازه می‌دهد کدها را مشاهده و اصلاح کنند. نسخه سازگار با EVM اکنون zkSync 2.0 را راه‌اندازی می‌کند، توسعه‌دهندگان همچنین از آن به‌عنوان عصر zkSync یاد می‌کنند.

ماموریت zkSync تسریع در پذیرش انبوه رمزارز برای حق حاکمیت شخصی است. این بدان معناست که آن‌ها می‌خواهند اتریوم را با حفظ ویژگی‌های ارزشمند آن مقیاس‌پذیرتر کنند.

در مرحله Fair Onboarding Alpha، پروژه‌های ثبت‌شده مجاز به استقرار و آزمایش dApp‌های خود در zkSync Era هستند. در این مرحله، توکن بریجینگ نیز برای استفاده محدود، برای اهداف آزمایش و استیکینگ فعال می‌شود. علاوه بر این، از این مرحله برای انجام تست‌های امنیتی، مسابقات و برنامه‌های پاداش باگ‌یابی استفاده می‌شود. با این حال، کاربران عادی فعلا از دسترسی به شبکه اصلی محروم خواهند شد. هنگامی که شبکه اصلی به‌طور کامل راه‌اندازی شود، آنها دسترسی خواهند داشت.

 

مرحله بعدی برای zkSync

پس از رسیدن به مرحله ورود به شبکه اصلی، zkSync می‌خواهد نقشه راه پروتکل خود را بروزرسانی کند و یک نمای کلی از نقاط عطف بیشتر منتشر کند.

این موارد چه شکلی هستند و چه زمانی می‌توان انتظار راه اندازی کامل شبکه اصلی را داشت؟ باید منتظر ماند و دید.

با اعلام از سوی Polygon مبنی بر راه‌اندازی zkEVM خود به‌زودی، فشار زمانی ایجاد شده است که احتمالا پیشرفت را تا حدودی تسریع می‌کند، هر دو محصول در رقابت مستقیم قرار دارند و نباید مزیت حکمرانی zkEVM را دست کم گرفت.

 

سخن پایانی

شبگه پالیگان که یک اکوسیستم پیشرو در ابزارهای مقیاس‌پذیریی لایه دوم اتریوم است، از مجموعه zkEVM خود رونمایی کرد. zkEVM این شبکه قرار است “معادل EVM” باشد؛ زیرا از تمام قراردادهای هوشمند اتریوم (ETH) و ابزارهای توسعه پشتیبانی می‌کند. علاوه بر معادل EVM، zkEVM کارمزدهای بسیار کم و تأخیر تقریباً صفر را با امنیت آزمایش شده شبکه اصلی اتریوم ترکیب می‌کند.

 

اتراکس؛ مرجع امن و قابل اعتماد برای معاملات ارز دیجیتال

در دنیای رمزارزها، صرافی ارز دیجیتال اتراکس با توجه به خدمات و مزایای بی‌ نظیری که ارائه می‌دهد در بین صرافی‌ های ارز دیجیتال ایرانی، به عنوان یکی از برترین‌ها شناخته شده است. تضمین امنیت تراکنش‌ها با استفاده از درگاه‌های بانکی قابل اعتماد، واریز و برداشت وجه بدون محدودیت، احراز هویت سریع، پشتیبانی همیشگی، سرعت در معاملات و محیط کاربری ساده و جذاب به همراه پشتیبانی از بیش از 400 رمزارز، همگی نشان‌دهنده آن است که چرا اتراکس باید گزینه‌ی اول شما در معاملات رمزارز باشد.

 

Abbas Kafi

مقالات مرتبط