توضیحی بر داده‌ های آنچین و آف‌ چین (Onchain and Offchain)

توضیحی بر داده‌ های آنچین و آف‌ چین (Onchain and Offchain)
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بدون شک صنعت بلا‌کچین انقلابی جدید و بسیار کربردی در دنیای امروزه بوجود آورده است. همه‌ی ما اشتیاق این را داریم که به‌ گونه‌ای از بلاک‌چین استفاده کنیم، اما برای استفاده از بلاکچین باید طوری عمل کنیم که مانع اختلال در سرعت و مقیاس پذیری آن نشویم. به همین دلیل ما در این مقاله به سراغ داده‌های Onchain and Offchain خواهیم رفت.

 

مقدمه

همانطور که اکوسیستم بلاک‌چین به رشد و توسعه خود ادامه می‌دهد. این سوال، که چگونه به طور موثر داده‌ها را روی بلاک چین ذخیره و مدیریت کنیم اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. یکی از نکات کلیدی در این بحث، انتخاب بین استراتژی‌های ذخیره‌سازی Onchain and Offchain است. در این مقاله از اتراکس، به بررسی‌های موجود می‌پردازیم. همچنین در مورد مفاهیم این انتخاب‌ها برای مقیاس پذیری، امنیت و طراحی کلی سیستم بحث خواهیم کرد.

 

ذخیره‌سازی درون زنجیره‌ای (Onchain)

به ذخیره مستقیم داده‌ها در بلاک‌چین اشاره دارد. این بدان معناست که داده‌ها در دفتر کل بلاک چین ثبت شده و برای همه شرکت‌کنندگان در شبکه قابل دسترس است. این رویکرد دارای چندین مزیت از جمله شفافیت و تغییر ناپذیری است. از آنجایی که داده‌ها روی بلاک چین ثبت می‌شوند، در دسترس عموم هستند و نمی‌توان آنها را دستکاری کرد. علاوه بر این، ذخیره‌سازی روی زنجیره امکان دسترسی غیرمتمرکز به داده‌ها را فراهم می‌کند که می‌تواند برای انواع خاصی از برنامه‌ها مفید باشد.

مطالب مرتبط: تحلیل داده‌های آنچین به‌ چه‌صورت است

 

ذخیره‌سازی خارج از زنجیره (Offchain)

به ذخیره‌سازی داده‌ها در خارج از بلاک چین اشاره دارد. این را می‌توان از طریق روش‌های مختلفی مانند پایگاه‌های داده متمرکز، سیستم فایل IPFS یا سایر راه حل‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز انجام داد. ذخیره‌سازی خارج از زنجیره معمولاً زمانی استفاده می‌شود که داده‌های ذخیره‌شده خیلی بزرگ یا پیچیده‌تر از آن هستند که مستقیماً روی بلاک چین ذخیره شوند. این رویکرد دارای چندین مزیت از جمله مقیاس پذیری در بلاکچین و کارایی هزینه است.

هنگام انتخاب استراتژی ذخیره‌سازی در Onchain and Offchain چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

 

استراتژی‌ های کلیدی در Onchain and Offchain

هنگام انتخاب نوع داده‌هایی که باید در درون زنجیره ایجاد شوند و چه داده‌هایی که باید خارج از زنجیره در یک dApp ایجاد شوند، چند استراتژی کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

 

اهمیت داده‌ها:

داده‌هایی که برای عملکرد dApp حیاتی هستند، مانند تراکنش‌های مالی یا اطلاعات هویت کاربر، باید درOnchain ذخیره شوند تا از تغییر ناپذیری و عدم تمرکز اطمینان حاصل شود.

 

حجم داده‌ها:

مقادیر زیاد داده (یا داده‌های حبابی) می‌تواند بلاک‌چین را شلوغ کند و دسترسی به آن را کند و پرهزینه کند. این نوع داده‌ها باید خارج از زنجیره ذخیره شوند و با استفاده از یک راه‌حل ذخیره‌سازی غیرمتمرکز مانند IPFS به زنجیره متصل شوند. اگر می‌خواهید تسلط بهتری داشته باشید، می‌توانید اطلاعات زیر را در بلاکچین ذخیره کنید:

 

هش داده‌ها:

با ذخیره هش داده‌ها در بلاک چین، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که داده‌های ذخیره شده در IPFS دستکاری نشده‌اند و با نسخه‌ای که در ابتدا ذخیره شده است مطابقت دارد.

 

فراداده:

با ذخیره ابرداده‌ها، مانند تاریخ ذخیره داده‌ها، نویسنده و سایر اطلاعات مرتبط، می‌توانید تاریخچه داده‌ها را ردیابی کنید و امکان ردیابی بهتر را فراهم کنید.

 

اطلاعات کنترل دسترسی:

با ذخیره اطلاعات کنترل دسترسی، مانند لیستی از کاربران مجاز، در بلاک چین، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که فقط کاربران مجاز به داده‌های ذخیره شده در IPFS با مکانیزم کنترل دسترسی مانند آنچه با Cedalio توسعه داده‌ شده است، دسترسی دارند.

 

اشاره‌گرها به داده‌های خارج از زنجیره:

با ذخیره نشانگرهای داده‌های خارج از زنجیره، مانند آدرس‌های IPFS، در بلاک چین، می‌توانید پیوندی بین داده‌های روی Onchain and Offchain ایجاد کنید و امکان ردیابی بهتر را فراهم کنید.

 

امضای دیجیتال:

با ذخیره امضای دیجیتال در بلاک چین می‌توانید اطمینان حاصل کنید که داده‌های ذخیره شده در یک راه حل ذخیره‌سازی خارج از بلاکچین خارجی دستکاری نشده‌اند و با نسخه‌ای که در ابتدا امضا شده است مطابقت دارد.

 

حفظ حریم خصوصی داده‌ها:

ذخیره‌سازی درون زنجیره‌ای به‌طور کلی کمتر خصوصی نسبت به ذخیره‌سازی خارج از زنجیره در نظر گرفته می‌شود. این امر می‌تواند برای اطلاعات حساس نگران‌کننده باشد. مگر اینکه با اجرای صحیح ACL‌ها رمزگذاری شده و به خوبی مدیریت شود تا دسترسی به گروه‌های خاص محدود شود. این اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری روی افرادی که می‌توانند داده‌ها را مشاهده کرده و به آنها دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این، ذخیره‌سازی را می‌توان با فناوری‌های افزایش دهنده حریم خصوصی مانند اثبات‌های دانش صفر، پیاده‌سازی کرد.که اجازه می‌دهد تا داده‌ها بدون افشای اطلاعات حساس به اشتراک گذاشته شوند. با این حال، شایان ذکر است که سطح حریم خصوصی که می‌توان با ذخیره‌سازی روی بلاک‌چین به دست آورد، به پیاده‌سازی خاص بستگی دارد و همچنان در برابر نوآوری‌ها و حملات آینده آسیب‌پذیر است. بنابراین، مهم است که هنگام انتخاب بین استراتژی‌های ذخیره‌سازی Onchain and Offchain، نیازهای خاص برنامه‌ خود و سطح حریم خصوصی مورد نیاز را در نظر بگیرید.

 

دسترسی به داده‌ها:

داده‌هایی که باید به دفعات زیاد به آن‌ها دسترسی داشته باشند باید خارج از بلاک‌چین ذخیره شوند تا از بازیابی سریع و کارآمد اطمینان حاصل شود. یا مکانیزم ذخیره‌سازی برای اطمینان از کارایی داشته باشند. از سوی دیگر، dApps با فرکانس بالا می‌تواند در هزینه‌های کارمزد بالا و تأخیر بلاک تأیید، متحمل شود. به همین دلیل است که شما نیاز به تعادل در استراتژی ذخیره‌سازی داده‌های Onchain and Offchain خود دارید.

 

حاکمیت داده:

داده‌هایی که مشمول انطباق با مقررات هستند، مانند سوابق بهداشتی و سلامتی یا تراکنش‌های مالی، باید برای اطمینان از شفافیت و پاسخگویی در بلاکچین ذخیره شوند. یکی از مزایای قرارداد هوشمند در کریپتوکارنسی این است که می‌توان آنها را طوری برنامه‌ریزی کرد که به‌طور خودکار انطباق با مقررات را اعمال کند. به‌عنوان مثال، یک قرارداد هوشمند می‌تواند طراحی شود تا به طور خودکار هویت یک طرف را قبل از اجازه انجام معامله بررسی کند.

این می‌تواند برای اطمینان از انطباق با مقررات ضد پولشویی (AML) استفاده شود. به‌طور مشابه، یک قرارداد هوشمند می‌تواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که به طور خودکار بررسی کند که یک معامله یا تراکنش با مشتری شناختی شما مطابقت دارد ( KYC). یکی دیگر از کاربردهای خاص قراردادهای هوشمند برای انطباق با مقررات، در حوزه مدیریت زنجیره تامین است. یک قرارداد هوشمند می‌تواند برای ردیابی و تأیید صحت محصولات در طول زنجیره تامین مورد استفاده قرار گیرد و از انطباق با مقرراتی مانند قانون نوسازی ایمنی مواد غذایی (FSMA) یا برنامه تأیید تامین‌کننده خارجی (FSVP) اطمینان حاصل شود.

 

داده‌های متعلق به کاربر:

ما معتقدیم که یکی از مهم‌ترین کاربردهای داده‌های آنچین، زمانی که به درستی پیاده‌سازی شود، داده‌های متعلق به کاربر است. داده‌های متعلق به کاربر در بلاکچین به این ایده اشاره دارد که؛ کاربران کنترل و مالکیت داده‌های شخصی خود را دارند که در یک بلاک‌چین ذخیره می‌شود. به کاربران این امکان را می‌دهد که کنترل کاملی بر روی افرادی که به داده‌های آنها دسترسی دارند و نحوه استفاده از آنها را داشته باشند.

یکی از مزایای کلیدی داده‌های آنچین متعلق به کاربر، این است که امکان افزایش حریم خصوصی و امنیت داده‌ها را فراهم می‌کند. از آنجایی که داده‌ها در یک دفتر کل غیرمتمرکز و غیرقابل تغییر ذخیره می‌شوند، دسترسی به داده‌ها یا دستکاری آن برای اشخاص غیرمجاز بسیار دشوارتر است. علاوه بر این، از آنجایی که کاربران روی داده‌های خود کنترل دارند. می‌توانند انتخاب کنند که آنها را فقط با افرادی که به آنها اعتماد دارند به اشتراک بگذارند، نه اینکه برای محافظت از داده‌های خود به سازمان‌های متمرکز متکی باشند.

یکی دیگر از مزایای داده‌های آنچین متعلق به کاربر این است که می‌تواند مدل‌های معاملاتی جدید مبتنی بر اشتراک داده‌ها را فعال کند. مانند بازارهای داده. در این بازارها، کاربران می‌توانند از داده‌های خود با انتخاب فروش آن به سازمان‌هایی که برای تحقیق یا تجزیه و تحلیل به آن نیاز دارند، درآمد کسب کنند.

یکی از نمونه‌های داده‌های متعلق به کاربر در آنچین، کیف پول هویت مستقل است. این کیف پول کریپتو به کاربران اجازه می‌دهد تا داده‌های شخصی خود، از جمله اسناد هویتی، اطلاعات شخصی و داده‌های مالی را مدیریت و کنترل کنند. و آن‌ها را به‌طور انتخابی با ارائه‌دهندگان خدمات برای KYC و ورود به سیستم به اشتراک بگذارند. اهداف، به روشی امن و غیرمتمرکز.

 

سخن پایانی

انتخاب بین استراتژی‌های ذخیره‌سازی روی Onchain and Offchain یک انتخاب پیچیده است. که به نیازهای خاص برنامه شما بستگی دارد. ذخیره‌سازی روی بلاک‌چین برای برنامه‌هایی که به شفافیت، تغییر ناپذیری و دسترسی غیرمتمرکز به داده‌ها نیاز دارند، مناسب‌تر است. ذخیره‌سازی خارج از بلاک‌چین بهترین گزینه برای برنامه‌هایی است که نیاز به مقیاس پذیری، کارایی هزینه و عملکرد بالا دارند. درک مبادلات موجود در هر رویکرد به شما کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد ذخیره‌سازی داده‌ها در برنامه مبتنی بر بلاک چین بگیرید.

شایان ذکر است که داشتن داده در آنچین نیز با چالش‌هایی مانند مقیاس پذیری بلاک چین و هزینه ذخیره‌سازی و همچنین نیاز به تخصص فنی برای راه اندازی و نگهداری آن همراه است.

 

اتراکس؛ صرافی ارز دیجیتال معتبر در ایران

اتراکس در بین صرافی‌های ارز دیجیتال کشور به موقعیت برجسته‌ای رسیده است. با استفاده از درگاه‌های بانکی، این صرافی ارز دیجیتال اطمینان بالایی را در معاملات به کاربران خود ارائه می‌دهد. ویژگی‌هایی همچون امکان واریز و برداشت وجه بدون محدودیت، احراز هویت آنی، پشتیبانی بی‌ وقفه، اجرای معاملات با سرعت فوق‌العاده و محیط کاربری جذاب و ساده، اتراکس را از دیگر صرافی های ارز دیجیتال متمایز می‌سازد. با حمایت از بیش از 400 نوع ارز دیجیتال، اتراکس گزینه‌ای مناسب برای تبادلات رمزارز به حساب می‌آید.

برای تجربه‌ی معاملاتی امن و سریع در دنیای ارزهای دیجیتال، اکنون به جامعه‌ی اتراکس ملحق شوید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa