سایدچین یا زنجیره جانبی چه کاربردی دارد و چگونه کار می کند

سایدچین یا زنجیره جانبی چه کاربردی دارد و چگونه کار می کند
زمان مطالعه: 3 دقیقه

سایدچین یا زنجیره جانبی، بلاکچین مجزایی هستند که به دلیل اتصال به زنجیره اصلی، پلتفرم مستقلی محسوب نمی‌شود. زنجیره اصلی و جانبی با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ به این معنی که دارایی‌ها به‌ راحتی می‌توانند از یکی به دیگری منتقل شوند.

برای اطمینان از انتقال ارزها چندین راه وجود دارد. گاهی اوقات، دارایی‌ها با واریز شدن به آدرسی خاص، از زنجیره اصلی منتقل می‌شوند. در واقع، ارسال نمی‌شوند بلکه در آدرس مذکور قفل شده‌ و در زنجیره جانبی مبلغی معادل آن‌ها صادر می‌شود. راه ساده‌تر (هرچند متمرکز) ارسال وجوه به یک متولی است که واریز ارزی را در زنجیره جانبی انجام دهد.

سایدچین‌ها چگونه کار می‌کنند؟

فرض کنید رامین پنج بیت‌کوین دارد. او قصد دارد آن‌ها را با پنج واحدِ معادل در زنجیره جانبی بیت‌کوین مبادله کند. آن را سایدکوین در نظر می‌گیریم. زنجیره جانبی مذکور از پگ دوطرفه (two-way peg) استفاده می‌کند. یعنی کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را از زنجیره‌ای اصلی به جانبی و بالعکس منتقل کنند.

باید توجه کرد که سایدچین یا زنجیره جانبی، بلاک‌چین جداگانه‌ای است. لذا بلوک‌ها، نودها و مکانیزم‌های اعتبارسنجی (validation mechanisms) متفاوتی دارد. رامین برای به دست آوردن سایدکوین‌های موردنظر خود پنج بیت‌کوینش را به نشانی دیگری ارسال می‌کند. این آدرس ممکن است متعلق به کسی باشد که پس از دریافت بیت‌کوین‌ها به نشانی زنجیره جانبی رامین، پنج سایدکوین واریز کند. از سوی دیگر، ممکن است سازوکاری با حداقل اعتماد وجود داشته باشد به طوری که سایدکوین‌ها به‌طور خودکار توسط نرم‌افزار پس از شناسایی پرداخت، واریز شوند.

سایدچین یا زنجیره جانبی

رامین اکنون بیت‌کوین‌های خود را به سایدکوین تبدیل کرده است اما همیشه می‌تواند این فرایند را برعکس انجام داده و بیت‌کوین‌های خود را پس بگیرد. اکنون که وارد زنجیره جانبی شده است، می‌تواند در این بلاک‌چین جداگانه،‌ تراکنش انجام دهد. او می‌تواند همانند زنجیره‌ اصلی سایدکوین بفرستد یا از دیگران دریافت کند.

مثلاً می‌تواند یک سایدکوین به صورت بایننس هودی به بابک پرداخت کند. هنگامیکه بخواهد به بیت‌کوین برگردد، می‌تواند چهار سایدکوین باقی‌مانده خود را به آدرس خاصی ارسال کند. پس از تأیید تراکنش، چهار بیت‌کوین از حالت قفل در آمده و به آدرسی تحویل می‌شود که در زنجیره اصلی در اختیار دارد.

چرا از زنجیره جانبی استفاده می‌شود؟

پاسخ این است که ممکن است سایدچین یا زنجیره جانبی بتواند کارهایی انجام دهد که بیت‌کوین از عهده آن‌ها برنمی‌آید. بلاک‌چین‌ها سیستم‌های مبادله به‌دقت مهندسی شده‌ای هستند. با اینکه بیت‌کوین امن‌ترین و غیرمتمرکزترین رمزارز محسوب می‌شود اما از نظر توان عملیاتی بهترین نیست. اگرچه تراکنش‌های بیت‌کوین سریع‌تر از روش‌های مرسوم هستند اما در مقایسه با سایر سیستم‌های بلاک‌چین هنوز نسبتاً کند محسوب می‌شوند. بلوک‌ها هر ده دقیقه یک‌بار استخراج می‌شوند و در صورت شلوغی شبکه، کارمزدها تا حد زیادی افزایش می‌یابند.

مسلماً برای پرداخت‌های کم روزانه نیازی به چنین سطح امنیتی نیست. چنانچه رامین بخواهد برای قهوه پرداختی داشته باشد، منتظر تأیید تراکنش نمی‌شود. درحالیکه اگر در صف منتظر بایستد نوشیدنی او تا زمان تایید تراکنش، سرد می‌شد.

سایدچین یا زنجیره جانبی قوانین مشابهی ندارند. در واقع، حتی نیازی به اثبات کار برای عملکرد نیز ندارند. می‌توان از هر مکانیزم اجماعی استفاده کرد، به یک اعتبارسنج اعتماد کرد یا هر پارامتری را تغییر داد. می‌توان ارتقاهایی که در زنجیره اصلی وجود ندارند اضافه کرد، بلوک‌های بزرگتری ساخت و تسویه‌های سریعی انجام داد.

جالب اینجا است که زنجیره‌های جانبی می‌توانند بدون تأثیرگذاری بر زنجیره‌های زیرین باگ‌های مهمی داشته باشند. این‌موضوع باعث می‌شود، آن‌ها به‌عنوان پلتفرم‌های آزمایشی به کار برده شوند و ویژگی‌هایی داشته باشند که باید اجماع اکثریت شبکه اخذ شود.

سایدچین‌ها با پیش‌فرض قرار دادن اینکه کاربران از مبادلات راضی هستند، می‌توانند گام درستی به سوی مقیاس‌پذیری مؤثر باشند. لازم نیست نود‌های زنجیره اصلی تمامی تراکنش‌های سایدچین را ذخیره کند.

رامین می‌تواند با یک تراکنش بیت‌کوینی وارد سایدچین شود. صدها تراکنش سایدچین انجام دهد و سپس آن را ترک کند. دراین‌صورت از نظر بلاک‌چین بیت‌کوین، او صرفاً دو کار انجام داده‌ است؛ یعنی وارد و خارج شده است. پلاسمای اتریوم نیز به‌همین صورت است اما تفاوت‌های عمده‌ای با آن دارد.

 

اترکس؛ صرافی ارزهای دیجیتال

می خواهید بهترین صرافی برای خرید و فروش ارزهای گوناگون با خدمات خودکار و درگاه بانکی را بشناسید؟ اترکس بهترین گزینه است!

اترکس، صرافی ارزهای دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اترکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اترکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اترکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

منظور از کانال پرداخت در بلاکچین چیست؟

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa