دانلود اپلیکیشن

آنچه باید درباره سرمایه‌گذاری در فانتوم (FTM) بدانید!

فانتوم (FTM) اولین پلتفرم قرارداد هوشمند مبتنی بر DAG در دنیاست. این بلاکچین نسل چهارم در مقایسه با اتریوم، یعنی بلاکچین پیشرو در بازار، ارتقا و پیشرفت‌های قابل‌توجهی از لحاظ قابلیت و استفاده و عملکرد در اختیار کاربران و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. مقدمه: توسعه‌دهندگان فانتوم به‌شدت روی ایجاد یک شبکه معاملاتی و تراکنشی سریع، مطمئن و ایمن متمرکز بودند. هدف…

فهرست محتوا

آنچه باید درباره سرمایه‌گذاری در فانتوم (FTM) بدانید!
Abbas Kafi
2 سال قبل

فانتوم (FTM) اولین پلتفرم قرارداد هوشمند مبتنی بر DAG در دنیاست. این بلاکچین نسل چهارم در مقایسه با اتریوم، یعنی بلاکچین پیشرو در بازار، ارتقا و پیشرفت‌های قابل‌توجهی از لحاظ قابلیت و استفاده و عملکرد در اختیار کاربران و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

مقدمه:

توسعه‌دهندگان فانتوم به‌شدت روی ایجاد یک شبکه معاملاتی و تراکنشی سریع، مطمئن و ایمن متمرکز بودند. هدف نهایی این پروژه تبدیل شدن به سیستم عصبی شهرهای هوشمند است. چشم‌انداز توسعه‌دهندگان این است که روزی کلان‌شهرهای دنیا به صورت لحظه‌ای از پروتکل‌های اصلی فانتوم برای برای انجام کارها و تراکنش روزانۀ خود از آن استفاده کنند.

فانتوم علاوه‌بر اهداف زیرساختی، به دنبال تبدیل شدن به یک پلتفرم DeFi (مالی غیرمتمرکز) با عملکرد بالا در بازار است. این شبکه انواع ویژگی‌های معروف مانند اِستیک کردن و خدمات وام‌دهی همتا-به-همتا را نیز ارائه می‌دهد.

فانتوم یک پلتفرم متن باز، سریع و با عملکرد بالا برای قراردادهای هوشمند دارایی‌های دیجیتال و dApps است.

فانتوم (FTM) چه مشکلاتی را رفع می‌کند؟

فانتوم برای رفع بسیاری از مشکلاتی که کاربران و توسعه‌دهنگان اتریوم با آن‌ها روبه‌رو هستند ایجاد شده است. در وهلۀ اول، تمرکز این شبکه روی ایجاد شبکه غیرمتمرکز امن و مقیاس‌پذیر است. فانتوم می‌تواند مقیاس‌پذیری تقریباً بی‌نهایت و معاملات و تراکنش‌های سریع و آنی با کارمزد تقریباً صفر ارائه دهد.

مصرف انرژی

فانتوم از شر چالش‌های مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) پرمصرف که کریپتوکارنسی‌های اولیه مانند بیت‌کوین و اتریوم از آن استفاده می‌کردند، راحت شد. این استراتژی امکان تأیید اعتبار وضعیت با مصرف انرژی کمتر به شبکه می‌دهد. این رویکرد باعث شده فانتوم پایدارتر و سازگارتر با محیط‌ زیست  باشد.

کارمزدهای بالا

یکی از مهمترین مزایای فانتوم، ساختار کارمزدهای کم است. کاربران می‌توانند معاملات و تراکنش‌ها را با کسری از هزینه‌های استفاده از اتریوم انجام دهند. استراتژی کارمزد میکرو یا بسیار کم به سود توسعه‌دهنگان نیز بود زیرا می‌توانند خدمات خود را در ازای کارمزد بسیار کم‌تری ارائه دهند.

مزایای فانتوم (FTM)

چند مزیت غیرقابل انکار برای کاربران اکوسیستم فانتوم متصور شده‌اند. ایده‌آل بودن این پلتفرم برای پرداخت‎‌ها، مدیریت زنجیرۀ تأمین، DeFi و اپلیکیشن‌های سازمانی بخشی از آن است. علاوه‌براین، توسعه‌دهندگان نیازی به یادگیری زبان برنامه‌نویسی جدیدی ندارند. فانتوم کاملاً با EVM سازگار است.

مقیاس‌پذیری

از نظر مقیاس‌پذیری، فانتوم شبکه‌ای با عملکرد بالاست. این پلتفرم، تراکنش‌های تقریباً فوری و آنی را ارائه می‌دهد. درحال‌حاضر، کاربران از دوره آغاز-تا-فرجام (TTF) حدود یک ثانیه‌ای بهره‌ می‌برند. با تکامل این شبکه، توسعه‌دهندگان هدف نهایی خود را اجرای 300000 تراکنش در ثانیه (tps) تعیین کرده‌اند.

این امر فانتوم را از برخی پردازنده‌های برتر پرداخت در جهان مانند VISA و PayPal جلوتر می‌اندازد. برای مثال، سرعت VISA حداکثر 36000 تراکنش در ثانیه را ثبت کرده داده است در حالیکه فانتوم به دنبال ارائه سرعتی 10 برابر این مقدار است.

قراردادهای هوشمند پیشرفتۀ فانتوم (FTM)

فانتوم بهترین ابعاد قراردادهای هوشمند اتریوم را درنظر گرفته و ویژگی‌های دیگری نیز دارد. برای مثال، قراردادهای هوشمند فانتوم می‌توانند بر دقت تراکنش‌ها نظارت کنند، شواهد را براساس رفتار ارائه داده و دستورالعمل‌های از پیش برنامه‌نویسی شده را به‌طور کارآمدی اجرا کنند.

انعطاف‌پذیری

مقیاس‌پذیری و کارآیی فانتوم باعث شده در صنایع مختلف قابل‌اجرا باشد. درحال‌حاضر، خدمات عمومی، سیستم‌های هوشمند منازل، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، مدیریت ترافیک، مدیریت منابع و استفاده از پایداری محیط زیست مواردی هستند که در دست انجامند.

فانتوم (FTM) چگونه کار می‌کند؟

فانتوم یک بلاکچین اثبات سهام نمایندگی شدۀ چند لایه‌ای (DPoS) است. ساختار و معماری این شبکه می‌تواند به سه لایۀ مجزا تقسیم شود. این لایه‎‌ها می‌توانند داده‌ها را منتقل کرده و از سازگاری کامل تمام تراکنش‌ها و ابزارهای معاملاتی برخوردار شوند.

لایۀ Opera Core

این لایه اولین پروتکل در فرآیند فانتوم است که مسئولیت حفظ اجماع را بر عهده دارد. برای حفظ اجماع، شبکه از پروتکل اجماع DPoS خصوصی استفاده می‌کند. این ساختار از گره‌های شاهد و اعتباردهنده برای حفظ اعتبار بهره می‌برد.

لایۀ Opera Ware

این لایه توابع روی شبکه را اجرا می‌‎کند و همچنین مسائل مرتبط با پاداش و پرداخت را به عهده دارد. قابل توجه است که  نوشتن Story Data شبکه بر عهدۀ Opera Ware است. فانتوم از Story Data برای ردیابی تراکنش‌ها و معاملات گذشته استفاده می‌کند. این ویژگی زمانی که مباحث کاربرد لجستیکی و سایر سناریوهایی که شبکه باید دسترسی بی‌نهایت به داده‌ها داشته باشد، مطرح می‌شود، اهمیت خود را نشان می‌دهد.

لایۀ Application

این لایه مربوط به نحوۀ تعامل توسعه‌دهندگان با سایر لایه‌ها در شبکه است. کاربران می‌توانند APIهای عمومی را پیدا کنند. این APIها امنیت استفاده در Dappها و موارد دیگر را تأمین می‌کنند.

استیک کردن فانتوم (FTM)

کاربران فانتوم می‌توانند FTM خود را استیک کرده و جایزه بگیرند. در فانتوم برای کمک به امنیت شبکه، استیک می‌کنید. قابل توجه است که پاداش مستقیماً به کیف پولتان در فانتوم پرداخت می‌شود. استیک کردن یک روش دموکراتیک‌ برای تأیید اعتبار شبکۀ غیرمتمرکز تلقی می‌شود زیرا این فرصت را در اختیار تمام کاربران قرار می‌دهد تا امنیت شبکه را فراهم کرده و پاداش کسب کنند. علاوه‌بر این، نیازی به تجهیزات گران‌ قیمت استخراج یا سایر سخت‌افزارها نیست.

fMint

یکی دیگر از مؤلفه‌های فانتوم، ویژگی fMint است. این پروتکل ایجاد دارایی‌های ترکیبی (synthetic) در بلاکچین فانتوم را تسهیل می‌بخشد. تقریباً می‌توانید هر چیزی را با استفاده از این پروتکل توکنی کنید.

fTrade

صرافی fTrade یک بازارساز اتوماتیک غیرمتمرکز(AMM) است. این صرافی به تمام افراد شبکه اجازۀ خرید، فروش و معاملۀ دارایی‌های دیجیتال فانتوم محور را می‌‎دهد. این پروتکل به روش غیرحضانتی (non-custodial) اجرا می‌شود، به این معنا که دارایی‌های دیجیتال شما مستقیماً از طریق کیف پولتان معامله می‌شوند. این رویکرد بسیار امن‎‌تر از صرافی‌های متمرکزی است که کریپتو شما را در کیف‌ پول‌های بزرگ نگه می‌دارند.

fLend

fLend یکی دیگر از ویژگی‌های قدرمت‌مند DeFi در فانتوم است. پروتکل‌های وام‌دهی P2P جایگزین بانک شده و به کاربران عادی امکان کسب سود با وام دادن دارایی‌های دیجیتال را می‌دهد. این پروتکل‌ها از این نظر منحصربه‌فرد هستند که بر مخازن و مجموعه‌های بزرگ وام متکی هستند که تضمینی برای دریافت به‌موقع بازپرداخت وام‌دهنگان است. بدین ترتیب، fLend به شما امکان دریافت سود بدون از دست دادن FTM ذخیره‌شده را می‌دهد.

fWallet – فانتوم (FTM)

fWallet یکی از مولفه‌های مهم فانتوم است. این اپلیکیشن تحت وب پیشرونده (PWA) است که از ابتدا با در نظر گرفتن سادگی ایجاد شده است. همه می‌توانند با استفاده از رابط تعاملی آن نسب به ذخیره‌سازی، ارسال، دریافت و استیک FTM اقدام کنند. علاوه‌براین، راه‌اندازی آن روی پلتفرم‌هایی از جمله ویندوز، ios، لینوکس و اندروید آسان است.

FTM

ابزار اصلی، DeFi توکن حاکمیتی شبکه است. کاربران می‌توانند FTM را استیک کرده و پاداش دریافت کنند. همچنین می‌توانید کارمزدها را پرداخت کنید یا در عرض چند ثانیه با استفاده از این توکن برگشت‌پذیر یا منعطف، ارزش را به‌صورت جهانی ارسال کنید. علاوه‌براین، برای دسترسی به مکانیزم‌های حاکمیتی جامعۀ این پلتفرم باید FTM را نگهدارید.

sFTM

تمام دارایی‌های مصنوعی ایجاد شده روی فانتوم مرسوم به sFTM هستند. این دارایی‌های دیجیتال تقریباً می‌توانند نشان‌دهندۀ هر چیزی باشند. کافیست کاربران برای ایجاد sFTMها وثیقه ارائه دهند.

fUSD

فانتوم از یک توکن پایدار معروف به fUSD استفاده می‌کند. این توکن وابسته به USD است. کاربران می‌توانند fUSD را از طریق پروتکل fTrade برای توکن‌ها و ارز فیات مصنوعی معامله کنند. قابل توجه است که برای ایجاد fUSD باید از توکن‌های FTM و sFTM به‌عنوان وثیقه استفاده کرد.

اجماع فانتوم (FTM)

فانتوم یک مکانیزم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده چند لایه‌ای را ارائه می‌دهد که مبتنی بر DAG است. این ساختار به‌طور منحصربه‌فردی امکان ارائه اجماع‌ هر اپلیکیشنی، صرف‌نظر از زبان برنامه‌نویسی فراهم می‌کند. این شبکه همچنین از الگوریتم اجماع تحمل خطای بیزانس ناهمزمان (aBFT) استفاده می‌کند تا تراکنش‌های تقریباً فوری و با مقیاس‌پذیری خطی ارائه شود. همچنین این پروتکل به بهبود امنیت و تمرکززدایی کمک می‌کند.

گره اعتبار‌دهنده

این گره مؤلفه‌های اصلی شبکه را کنترل می‌کند. همه می‌توانند یک گره اعتباردهنده شوند. فقط کافیست 1 میلیون FTM در کیف پول شبکه داشته باشید تا واجد شرایط گره اعتباردهنده شوید. گره‌های اعتباردهندۀ فانتوم به‌طور منحصربه‌فردی به نظارت سایر گره‌های شبکه نیاز ندارند. در عوض، فقط تراکنش جدید را از نظر زمانی به نام Lamport تأیید می‌کند. به‌طورچشم‌گیری، گره‌های فانتوم قادر به انجام پردازش ناهمزمان هستند.

گره شاهد

این گره برای تأیید اعتبار تراکنش‌ها با تأیید داده‌ها در گره‌های تأییدکننده استفاده می‌شود. یک تراکنش، زمانی به بلاکچین افزوده می‌شود که گره شاهد، گره‌های تاییدکننده، تاییدیه بدهند.

حاکمیت فانتوم (FTM)

فانتوم یک پروتکل حاکمیتی را ادغام می‌کند. این سیستم به کاربران امکان می‌دهد پیشنهاداتی درمورد به‌روزرسانی مهم شبکه ارائه دهند. می‌توانید تغییر آیتم‌ها یا مواردی مانند ساختار شبکه، کارمزد و پارامترهای سیستم را پیشنهاد دهید. هرچه FTM بیشتری نگهداری کنید، قدرت رأی بیشتری خواهید داشت.

بنیاد فانتوم

دفتر مرکزی این بنیاد در سئول واقع است. شبکه در سال 2018 به‌عنوان شرکت انتفاعی وارد بازار شد. اسناد شرکتی، مایکل کونگ را به‌عنوان مدیرعامل شرکت معرفی می‌کنند. شبکۀ فانتوم از زمان به‌روزرسانی Go-Opera رشد مداومی را تجربه کرده است. جالب توجه است که در یکم ماه مه 2021، این شبکه بیش از 3 میلیون تراکنش انجام داد و تا 13 ماه مه به بیش از 10 میلیون تراکنش رسید.

سخن پایانی

فانتوم ویژگی‌ها و خدمات جذاب زیادی را به بازار ارائه می‌دهند. هم کاربران و هم توسعه‌دهنگان از این بلاکچین نسل بعد استفاده می‌کنند. از آنجا که توسعه‌دهندگان بیشتری به دنبال جایگزین‌های اتریوم هستند، می‌توان انتظار رشد مستمر فانتوم را داشت.

چرا صرافی اتراکس، بهترین است؟

اتراکس، صرافی ارز دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اتراکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اتراکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.

همین حالا به اتراکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

Abbas Kafi

مقالات مرتبط