رکود اقتصادی چیست و چگونه برای مقابله با آن آماده شویم؟

رکود اقتصادی چیست و چگونه برای مقابله با آن آماده شویم؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

با افزایش نرخ بهره، تورم فزاینده و بحران انرژی در آینده، بسیاری از مردم این سوال را از خود می‌پرسند که آیا ما در حال حاضر در رکود اقتصادی هستیم یا در شرف ورود به رکود هستیم. در این مقاله بسیار کاربردی و آموزنده از وبلاگ صرافی اتراکس توضیح می‌دهیم که چه چیزی رکود را تعریف می‌کند، علل آن چیست، و چگونه می‌توانید خود را به بهترین شکل برای مقابله با آن آماده کنید.

 

رکود اقتصادی چیست؟

در حالی که هیچ تعریف شناخته شده جهانی از رکود وجود ندارد، استانداردترین تعریف رکود اقتصادی، کاهش تولید ناخالص داخلی (GDP) برای دو فصل متوالی است. به‌عبارت دیگر، زمانی که ارزش تمام کالاها و خدمات تولید شده در یک کشور برای شش ماه متوالی کاهش یافته است، رکود اقتصادی اتفاق افتاده است.

دفتر ملی تحقیقات اقتصادی (NBER) شروع و پایان هر رکود اقتصادی ایالات متحده را دنبال می‌کند. این تحقیقات تعریف گسترده‌تری دارد که علاوه بر تولید ناخالص داخلی، از داده‌های اشتغال، درآمد، فروش و تولید صنعتی استفاده می‌کند. NBER رکود را اینگونه تعریف می‌کند:

کاهش قابل توجهی در فعالیت‌های اقتصادی در سرتاسر اقتصاد که بیش از چند ماه طول می‌کشد و معمولاً در تولید، اشتغال، درآمد واقعی و سایر شاخص‌ها قابل مشاهده است. رکود زمانی شروع می‌شود که اقتصاد به اوج فعالیت خود می‌رسد و زمانی پایان می‌یابد که اقتصاد به پایین‌ترین حد خود برسد.

 

در رکود اتقصادی چه اتفاقی می‌افتد؟

در دوران رکود، اقتصاد دچار تزلزل می‌شود. کاهش در بسیاری از زمینه‌های کلیدی قابل مشاهده است. استخدام، نرخ بیکاری معمولاً در دوران رکود افزایش می‌یابد زیرا شرکت‌ها کارگران خود را برای کاهش هزینه‌های خود اخراج می‌کنند. تقاضای مصرف‌کننده خرده‌فروشی در دوران رکود کاهش می‌یابد زیرا مصرف کنندگان درآمد کمتری دارند. این به نوبه خود بر مشاغل تأثیر می‌گذارد و آنها را مجبور به کاهش هزینه‌ها می‌کند. خروجی اقتصادی، از آنجایی که هزینه مواد خام در دوران رکود افزایش می‌یابد، کسب و کارها ممکن است تولید خود را کاهش دهند و باعث کندی در تولید شوند. افرادی که در رکود زندگی می‌کنند ممکن است با تلاش کارفرمایان برای کاهش هزینه‌ها، دستمزدهای خود را صاف یا کاهش دهند. هزینه زندگی نیز می‌تواند در نتیجه تورم افزایش یابد. با وجود مشاغل کمتر در دوران رکود، یافتن شغل دشوارتر می‌شود.

 

چه چیزی باعث رکود اقتصادی می‌شود؟

رکودها دلایل مختلف زیادی دارند. آخرین رکود اقتصادی ناشی از یک رویداد قوی سیاه، همه گیر COVID-19 بود. پیش از آن، رکود بزرگ 2007-2009 ناشی از مشکلات در بازارهای مالی بود. ترکیبی از نرخ‌های بهره پایین، اعتباردهی آسان، مقررات سبک و وام‌های مسکن سمی، باعث سقوط بازار مسکن شد.

رکود اقتصادیصرافی ارزدیجیتال اتراکس
شرایط بحرانی در رکود اقتصادی

رکود همچنین می‌تواند با تغییرات عمده قیمت در نهاده‌های مورد نیاز برای تولید کالاها و خدمات ایجاد شود. ما این مورد را در سال 1973 با تحریم نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک در آن زمان به ریاست ایران، و کشورهای عربی) دیدیم، تصمیمی مبنی بر توقف صادرات نفت به ایالات متحده. قیمت نفت تا 300 درصد افزایش یافت. تحریم نفت به‌طور گسترده به‌عنوان عامل رکود 1973-1975 ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود.

افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی در تلاش برای مهار تورم می‌تواند به رکود اقتصادی کمک کند. این وضعیتی است که ما در حال حاضر در آن قرار داریم. نرخ‌های بهره بالاتر می‌تواند تأثیر منفی بر معاملات داشته باشد. افرادی که بدهی دارند پول کمتری برای خرج کردن دارند زیرا سود بیشتری به طلبکاران خود می‌پردازند. این امر منجر به کاهش فروش خرده فروشی می‌شود. علاوه بر این، شرکت‌هایی که بدهی دارند پول کمتری برای فعالیت کسب و کار خود دارند، زیرا اکنون باید سود بیشتری بپردازند.

روانشناسی نیز می‌تواند به رکود کمک کند. فقدان اعتماد مصرف‌کننده و احساس ترس می‌تواند منجر به یک مارپیچ نزولی شود، زیرا مردم هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند و شرکت‌ها هزینه‌های عملیاتی را برای مدیریت کاهش مورد انتظار تقاضا کاهش می‌دهند.

 

آیا ما در رکود اقتصادی هستیم؟

در ایالات متحده، تولید ناخالص داخلی برای دو فصل متوالی کاهش یافته است. سه ماهه اول و دوم سال 2022.

شش ماه انقباض در اقتصاد، رایج‌ترین تعریف رکود است که اغلب در رسانه‌ها به آن اشاره می‌شود.

با این حال، در حالی که رشد اقتصادی منفی است، بازار کار ایالات متحده همچنان قوی است. در ماه جولای، نرخ بیکاری به 3.5 درصد کاهش یافت که به پایین‌ترین سطح خود در 50 سال گذشته رسید.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در اواخر ژوئیه در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت:

فکر نمی‌کنم ایالات متحده در حال حاضر در رکود به سر می‌برد و دلیل آن این است که بخش‌های زیادی از اقتصاد وجود دارد کهعملکرد خیلی خوبی دارند». وی افزود: “این یک بازار کار بسیار قوی است… منطقی نیست که با چنین اتفاقی، اقتصاد در رکود قرار گیرد.

در حالی که NBER هنوز اقتصاد ایالات متحده را در رکود اعلام نکرده است، سیگنال‌های هشدار دهنده در حال افزایش است و برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که رکود اقتصادی در اواسط سال 2023 آغاز خواهد شد.

 

پیش‌بینی‌ ها و شاخص‌های رکود اقتصادی

علائم هشدار دهنده اولیه رکود شامل موارد زیر است:

  • کاهش سفارشات تولیدی
  • ضعف در بازار بورس و بازار مسکن
  • نرخ بهره بالا
  • اعتماد مصرف‌کننده و هزینه پایین
  • کاهش درآمد واقعی (تعدیل تورم).
  • افزایش بیکاری
  • افزایش ورشکستگی
  • منحنی بازده معکوس

وارونگی در منحنی بازده به‌عنوان یک پیش‌بینی‌کننده مهم رکود در نظر گرفته می‌شود، اگرچه گاهی اوقات آنها بدون رکود بعدی معکوس می‌شوند. منحنی بازده خطی است که بازده بهره اوراق قرضه را با کیفیت اعتباری یکسان اما تاریخ‌های سررسید متفاوت ترسیم می‌کند.

منحنی بازدهی نرمال یا با شیب رو به بالا نشان می‌دهد که بازده اوراق قرضه بلندمدت ممکن است به افزایش خود ادامه دهد. این به‌طور کلی سالم و سازگار با محیطی با رشد اقتصادی مثبت تلقی می‌شود. در مقابل، منحنی بازده معکوس منحنی است که در آن اوراق قرضه بلندمدت بازده کمتری نسبت به اوراق کوتاه مدت دارند. این نشان دهنده انتظارات برای کاهش نرخ بهره بلندمدت و شروع احتمالی رکود است.

 

آیا رکود اقتصادی در راه است؟

NBER، آژانسی که مسئول شناسایی زمان شروع و پایان رکود است، هنوز سیگنالی مبنی بر اینکه ایالات متحده در رکود است و تحلیلگران در مورد اینکه آیا رکود قریب الوقوع است یا خیر اختلاف نظر دارند.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، اخیراً بیان کردکه رکود اقتصادی آمریکا:

تا زمانی که فدرال رزرو در حال تشدید سیاست‌های پولی برای مقابله با تورم است، خطرجدی است.

 

چگونه برای رکود اقتصادی آماده شویم؟

رکود اقتصادی بخشی اجتناب ناپذیر از چرخه اقتصادی است. در ادامه مقاله چند راه وجود دارد که می‌توانید خود را برای زمانی که یکی از آنها از راه می‌رسد آماده کنید.

  • یک یا در حالت ایده‌آل چند جریان درآمد ثابت داشته باشید.
  • روی ایجاد یک صندوق درآمد ضروری کار کنید.
  • سعی کنید از هزینه‌های غیر ضروری خودداری کنید.
  • اگر پول در سهام دارید و دیدگاه سرمایه‌گذاری کوتاه مدت (کمتر از سه سال) دارید، به انتقال دارایی‌ها به اوراق قرضه یا پول نقد فکر کنید.
  • تمام تلاش خود را برای حذف بدهی کارت اعتباری با بهره بالا انجام دهید.

بر اساس گزارش NBER، آخرین رکود اقتصادی ایالات متحده از فوریه 2020 تا آوریل 2020 رخ داد. این رکود یکی از کوتاه‌ترین رکودهای ثبت شده بود. بهبود سریع توسط فدرال رزرو در اجرای طیف گسترده‌ای از سیاست‌ها برای حفظ جریان اعتباری و جلوگیری از تأثیر منفی اقتصادی همه‌گیری کمک شد.

آخرین رکود اقتصادی بریتانیا در سه ماهه اول و دوم سال 2020 بود که شش ماه به طول انجامید. این نیز یک رکود نسبتا کوتاه بود، اما تولید ناخالص داخلی بریتانیا تا اواخر سال 2021 به سطح قبل از همه‌گیری بازنگشت.

قبل از رکود کووید-19، رکود بزرگ سال‌های 2007 تا 2009 وجود داشت که عمدتاً ناشی از بحران وام مسکن در ایالات متحده بود. این طولانی‌ترین رکود اقتصادی برای ایالات متحده و بریتانیا از زمان جنگ جهانی دوم بود.

 

رکودها چقدر طول می‌کشد؟

داده‌های صندوق بین‌المللی پول به ما می‌گوید که رکود معمولاً حدود یک سال طول می‌کشد و تولید ناخالص داخلی یک کشور معمولاً بین 2 تا 5 درصد کاهش می‌یابد. این مطالعه نشان داد که بین سال‌های 1960 تا 2007، 21 اقتصاد پیشرفته در حدود 10 درصد مواقع در رکود اقتصادی بودند.

رکود ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بهبود اقتصادی به اوج قبلی ممکن است سال‌ها طول بکشد. رکود بخشی اجتناب ناپذیر از چرخه تجاری در نظر گرفته می‌شود.

مدل‌های زیر برای توصیف بهبودی از رکود استفاده می‌شود.

بهبود V شکل:

کاهش سریع اقتصادی و به دنبال آن یک بازگشت سریع به سطوح قبل از رکود. این سناریوی بازیابی ایده‌آل را نشان می‌دهد.

ریکاوری U شکل:

در این مورد پس از افت، بهبودی کندتر وجود دارد. اقتصاد برای مدتی در روند نزولی باقی می‌ماند، سپس به تدریج صعود می‌کند.

بهبودی به شکل W:

که رکود «دو شیب» نیز نامیده می‌شود، در این مورد شاهد سقوط یک اقتصاد در رکود و بهبود هستیم. سپس بلافاصله وارد رکود و بهبودی دیگری می‌شود.

بهبودی L شکل:

در اینجا شاهد کاهش شدید اقتصادی و به دنبال آن بهبود بسیار آهسته هستیم، این بدترین سناریوی ممکن است.

 

سخن پایانی

رکود اقتصادی همیشه بخش بد و ترسناک حوزه بازارهای مالی و اقتصاد جهانی است. این ترس در زمانی که آگاهی کاربران پایین باشد به شدت افزایش خواهد یافت. اما اگر سطح دانش و آگاهی خود را بالا ببریم رکود اقتصادی حتی باعث پیشرفت ما در حوره مالی خواهد شد. به این صورت که در زمان قبل از رکود قیمت ارزهای دیجیتال به شدت کاهش می‌یابد و شما می‌توانید ارزهای دیجیتال مورد علاقه خود را در صرافی اتراکس با کارمزد پایین خریداری کنید، تا در سال‌های آینده این سرمایه‌گذری به یک ثروت برای شما تبدیل شود. برای ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال اتراکس کلیک کنید.

 

اتراکس؛ صرافی ارز دیجیتال مطمئن برای معاملات ارزهای دیجیتال

در لیست صرافی های ارز دیجیتال ایرانی، اتراکس جزو یکی از بهترین ها است. این صرافی ارز دیجیتال با تکیه بر درگاه‌های بانکی اعتباری، سطح امنیت معاملات را به اوج می‌رساند. از ویژگی‌هایی همچون واریز و برداشت بی‌ محدود وجه، تأیید هویت در لحظه، پشتیبانی دائمی، معاملات بسریع و رابط کاربری زیبا و کارآمد بهره‌ مند است. با پشتیبانی از بیش از 400 ارز دیجیتال برجسته، اتراکس را به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل برای تبادلات رمزارز انتخاب کنید.

برای انجام معاملات ارز دیجیتال با بهترین نرخ و در کمترین زمان ممکن، به جمع کاربران اتراکس ملحق شوید.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa