دانلود اپلیکیشن

کریپتو در مقابل طلا: در زمان بحرانی کدام یک امن‌تر است؟

هم اکنون که دارید این مقاله را مطالعه می‌کنید دنیای مالی و حوزه‌های مختلف آن با پیچیدگی شدیدی روبرو شده است. افزایش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو باعث نابودی و سقوط بانک‌های زیادی در آمریکا و اروپا شده است، و اتفاقات بحران مالی سال 2009 در حال تکرار شدن است. در این میان ترس و وحشت به تمامی فعالین حوزه…

فهرست محتوا

کریپتو در مقابل طلا: در زمان بحرانی کدام یک امن‌تر است؟
Abbas Kafi
1 سال قبل

هم اکنون که دارید این مقاله را مطالعه می‌کنید دنیای مالی و حوزه‌های مختلف آن با پیچیدگی شدیدی روبرو شده است. افزایش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو باعث نابودی و سقوط بانک‌های زیادی در آمریکا و اروپا شده است، و اتفاقات بحران مالی سال 2009 در حال تکرار شدن است. در این میان ترس و وحشت به تمامی فعالین حوزه مالی سرایت کرده است، و تمامی افراد در فکر بهترین سرمایه‌گذاری در زمان بحران هستند. یک سوال برای ما پیش می‌آید که در زمان بحران مالی کریپتو در مقابل طلا برنده می‌شود؟ یا خیر طلا به‌عنوان یک پدرخوانده همچنان پرچم بازار را در دست خود می‌گیرد؟

 

مقدمه

در سال‌های اخیر، ظهور ارزهای دیجیتال، دارایی‌های سنتی امن مانند طلا را به چالش کشیده است.  هر دو دارایی در مواقع عدم ثبات اقتصادی یا رکود اقتصادی از دارایی شما محافظت می‌کنند، انتخاب ارزدیجیتال به جای طلا به‌عنوان یک دارایی امن چندین مزیت دارد. در این مقاله، مزایای ارزهای دیجیتال را به‌عنوان یک دارایی امن بررسی می‌کنیم و آن را با طلا مقایسه خواهیم کرد.

 

دارایی امن چیست؟

دارایی امن سرمایه‌گذاری است که انتظار می‌رود ارزش خود را در زمان عدم ثبات اقتصادی یا بحران مالی، حفظ یا افزایش دهد. دارایی‌های ایمن اغلب به‌عنوان محافظی در برابر ریسک بازار استفاده می‌شود و انتظار می‌رود درجه‌ای از محافظت را برای سرمایه‌گذاران در مواقع بحران فراهم کند.

 

کریپتو در مقابل طلا: طلا به‌عنوان یک دارایی امن

به دلیل توانایی آن در حفظ ارزش در زمان بحران اقتصادی، مدت‌هاست به‌عنوان دارایی امن در نظر گرفته می‌شود. طلا یک دارایی فیزیکی است که برای قرن‌ها به‌عنوان ذخیره ارزش مورد استفاده قرار گرفته است. طلا منبع محدودی دارد که قابل بازتولید نیست و در مواقع کمبود آن را به کالایی با ارزش تبدیل می‌کند.

در مواقع بحران اقتصادی، سرمایه گذاران تمایل دارند به سمت طلا به‌عنوان دارایی امن هجوم ببرند. به این دلیل است که طلا به‌عنوان یک ذخیره ارزش در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند به راحتی به پول نقد تبدیل شود. در نتیجه، قیمت طلا در زمان‌های که نوسانات بازار افزایش می‌یابد و آن را به سرمایه‌گذاری جذابی برای کسانی تبدیل می‌کند که به دنبال محافظت از پس‌انداز خود هستند.

 

ارز دیجیتال به‌ عنوان یک دارایی امن

کریپتوکارنسی یک دارایی دیجیتالی است که به‌عنوان یک وسیله معاملاتی طراحی شده است. ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم در سال‌های اخیر به‌عنوان یک دارایی امن محبوبیت پیدا کرده‌اند. برخلاف طلا، ارزهای دیجیتال دارایی فیزیکی نیستند و به یک سازمان مرکزی یا دولت وابسته نیستند.

کریپتو در مقابل طلا بهتر است زیرا دسترسی به آن آسان است. ارزهای دیجیتال را می‌توان به‌راحتی به صورت آنلاین خرید و فروش کرد و برای هر کسی که به اینترنت متصل است، قابل دسترس است. این قابلیت دسترسی سرمایه‌گذاران را برای تنوع بخشیدن به پرتفوی خود و محافظت از پس‌انداز خود در زمان عدم بحران مالی آسان‌تر می‌کند.

یکی دیگر از مزایای ارزهای دیجیتال امنیت آن است. ارزهای دیجیتال بر پایه فناوری بلاک‌چین ساخته شده‌اند که سطح بالایی از امنیت و شفافیت را فراهم می‌کند. فناوری بلاک چین از تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته برای اطمینان از ایمن بودن تراکنش‌ها و غیرقابل دستکاری استفاده می‌کند. این امر باعث می‌شود ارز دیجیتال یک سرمایه‌گذاری امن باشد که هک یا دستکاری آن سخت یا غیرممکن است.

در نهایت، رمزارزها مزیت غیرمتمرکز بودن را دارند. برخلاف طلا که تابع هیجانات بازار است، ارزهای دیجیتال به یک سازمان مرکزی یا دولت وابسته نیستند. این بدان معنی است که آنها در معرض خطرات مشابه سرمایه‌گذاری‌های سنتی نیستند و می‌توانند درجه‌ای از محافظت را در مواقع عدم اطمینان اقتصادی ایجاد کنند.

 

همه‌گیری چگونه بر دارایی‌های امن تأثیر گذاشته است؟

همه‌گیری کووید-19 تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد جهانی داشته و باعث نوسانات و عدم اطمینان گسترده در بازار شده است. در مواقع بحران، سرمایه‌گذاران تمایل دارند به سمت دارایی‌های امن به‌عنوان راهی برای محافظت از پس‌انداز خود هجوم آورند. همین امر که الان در آستانه یک بحران مالی بزرگ قرار داریم ناشی از سیاست‌های دوران کرونا بوده است.

در روزهای اولیه همه‌گیری کرونا، قیمت طلا افزایش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال در امان ماندن از نوسانات بسیار زیاد بازار بودند. با این حال، با گسترده‌تر شدن همه‌گیری و شروع بهبود اقتصاد جهانی، قیمت طلا شروع به کاهش کرد. این امر برخی از سرمایه‌گذاران را به این سوال واداشته است که آیا طلا همچنان یک دارایی امن قابل اعتماد است یا خیر.

از سوی دیگر، کریپتوکارنسی‌ها در طول همه‌گیری محبوبیت خود را افزایش داده‌اند. همانطور که جهان به سرعت رو به فضای آنلاین حرکت کرد و سرمایه‌گذاری‌های سنتی کمتر در دسترس قرار گرفت، ارزهای دیجیتال یک گزینه سرمایه‌گذاری جایگزین ارائه دادند. این امر منجر به افزایش قابل توجه تقاضا برای ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت‌کوین شده است.

مطالب مرتبط: عوامل تاثیرگذار بر بازار کریپتوکارنسی

کریپتو در مقابل طلاصرافی ارزدیجیتال اتراکس
بیت‌کوین در مقابل طلا

 

مزایای کریپتو در مقابل طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری

در حالی که هم طلا و هم ارز دیجیتال در مواقع عدم ثبات اقتصادی از سرمایه‌ها محافظت می‌کنند، دلایل متعددی وجود دارد که چرا ارز دیجیتال ممکن است یک گزینه سرمایه٬گذاری بلندمدت بهتر باشد.

اول، استفاده از فناوری بلاک چین سطح بالایی از امنیت و شفافیت را فراهم می‌کند. فناوری بلاک‌چین از تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته برای اطمینان از ایمن بودن تراکنش‌ها و غیرقابل دستکاری استفاده می‌کند. این امر ارزهای دیجیتال را به یک گزینه سرمایه‌گذاری امن تبدیل می‌کند که هک یا دستکاری آن سخت است.

دوم، ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به این معنی است که آنها در معرض خطرات مشابه سرمایه‌گذاری‌های سنتی نیستند. سرمایه‌گذاری‌های سنتی تابع هیجانات بازار هستند و می‌توانند تحت تأثیر عوامل خارجی مختلفی مانند سیاست‌های دولت یا شرایط اقتصادی قرار گیرند. از سوی دیگر، ارزهای دیجیتال به یک سازمان یا دولت مرکزی وابسته نیستند، که باعث می‌شود در برابر عوامل خارجی انعطاف پذیرتر شوند.

در نهایت، افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال به این معنی است که آنها به عنوان نوعی روش پرداخت پذیرفته می‌شوند. همانطور که تعداد بیشتری از مشاغل شروع به پذیرش ارزهای دیجیتال به‌عنوان نوعی روش پرداخت می‌کنند، احتمالاً تقاضا برای ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد. این امر می‌تواند منجر به افزایش قابل توجهی در ارزش ارزهای دیجیتال در طول زمان شود.

 

خطرات سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

در حالی که سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به‌عنوان یک دارایی امن چندین مزیت دارد، ریسک‌های متعددی نیز وجود دارد که سرمایه گذاران باید از آنها آگاه باشند.

یکی از بزرگترین ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، نوسانات است. ارزهای دیجیتال بسیار پر نوسان هستند و می‌توانند در مدت زمان کوتاهی نوسانات قیمتی قابل توجهی را تجربه کنند. این بدان معنی است که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند خطرآفرین و پرریسک باشد، به خصوص برای کسانی که سرمایه‌گذاران با تجربه نیستند.

یکی دیگر از ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، مقررات است. رمزارزها در حال حاضر مانند سرمایه‌گذاری‌های سنتی قوانین خاصی ندارند، به این معنی که این خطر وجود دارد که در آینده مشمول مقررات جدید شوند. این می‌تواند بر ارزش ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارد و جذابیت آنها را به‌عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری کاهش دهد.

در نهایت، خطر حملات سایبری و هک وجود دارد. در حالی که فناوری بلاک چین سطح بالایی از امنیت را فراهم می‌کند، کاملاً بی‌خطا نیست. سال‌های اخیر چندین هک صرافی ارزهای دیجیتال وجود داشته است که منجر به ضررهای قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران شده است.

 

سخن پایانی

در پایان مقاله کریپتو در مقابل طلا _ در حالی که هم طلا و هم ارزهای دیجیتال در زمان‌های عدم ثبات اقتصادی درجاتی از محافظت ریسک را ارائه می‌دهند، سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال به‌عنوان یک دارایی امن چندین مزیت دارد. کریپتوکارنسی‌های مانند: بیت کوین و اتریوم در دسترس، امن و غیرمتمرکز هستند و آنها را به یک گزینه سرمایه‌گذاری جذاب برای کسانی تبدیل می‌کند که به دنبال محافظت از پس‌انداز خود در مواقع بحران هستند.

با این حال، آگاهی از خطرات سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بسیار مهم است. ارزهای دیجیتال بسیار پر نوسان هستند و می‌توانند در معرض حملات سایبری و هک قرار گیرند. مانند هر سرمایه‌گذاری، مهم است که قبل از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، تحقیقات خود را انجام دهید و خطرات آن را درک کنید.

 

اتراکس؛ امن و پیشرفته

اتراکس در صدر صرافی‌های ارز دیجیتال ایران قرار دارد. با اتکا به درگاه‌های بانکی معتبر، این صرافی ارز دیجیتال امنیت تراکنش‌ها را تضمین می‌کند و با ویژگی‌هایی نظیر واریز و برداشت بدون محدودیت، تأیید هویت سریع، پشتیبانی 24 ساعته، سرعت در انجام معاملات و رابط کاربری شیک و ساده، خدماتی بی‌نظیر را به کاربران خود ارائه می‌دهد. همچنین با پوشش بیش از 400 ارز دیجیتال، اتراکس به بهترین انتخاب برای تبادلات رمزارز تبدیل شده است.

برای خرید بیت کوین و اتریوم و بیش از 400 ارزدیجیتال دیگر می‌توانید به صرافی ارزدیجیتال اتراکس مراجعه کنید. در این صرافی خرید و فروش ارزهای دیجیتال با بالاترین سرعت انجام می‌شود و نسبت به سایر همتایان خود کمترین کارمزد را از مشتریان خود دریافت می‌کند.

Abbas Kafi

مقالات مرتبط