دانلود اپلیکیشن

10 نکته مهم قبل از خرید ارزهای دیجیتال که برای همه مفید است

اگر به تازگی به سرمایه‌گذاری در بیت کوین و دیگر ارزها علاقمند شده‌­اید، بهتر است به 10 نکته مهم قبل از خرید ارزهای دیجیتال توجه کنید. حتی اگر یک حرفه‌ای قدیمی هم باشید ممکن است این نکات برای شما بسیار مفید و کاربردی باشد. 1. بیشتر از توانایی مالی‌تان سرمایه‌گذاری نکنید بازار کریپتوها (رمزارزها) را می‌توان خطرناکتر از سایر بازارها برای…

فهرست محتوا

10 نکته مهم قبل از خرید ارزهای دیجیتال که برای همه مفید است
Abbas Kafi
2 سال قبل

اگر به تازگی به سرمایه‌گذاری در بیت کوین و دیگر ارزها علاقمند شده‌­اید، بهتر است به 10 نکته مهم قبل از خرید ارزهای دیجیتال توجه کنید. حتی اگر یک حرفه‌ای قدیمی هم باشید ممکن است این نکات برای شما بسیار مفید و کاربردی باشد.

1. بیشتر از توانایی مالی‌تان سرمایه‌گذاری نکنید

بازار کریپتوها (رمزارزها) را می‌توان خطرناکتر از سایر بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست، چرا که محدودیت دامنه نوسان در این بازار و همچنین هیچ بیمه FDIC وجود ندارد.

قیمت ارزهای دیجیتال دقیقه به دقیقه به شدت تغییر می‌کند. در حالیکه بازار مثبت و صعودی است، در عین حال پتانسیل اصلاح و ریزش هم وجود دارد.

درجه ریسک‌پذیری هر فردی متفاوت است. بیش از یک دهه از حضور بیت‌کوین، به عنوان رمزارز اصلی، می‌گذرد و به طور قابل­‌توجهی، احتمال ناپدید شدنش کمتر از ارزهای دیگر است؛ اما همچنان بدون ریسک نیست. از این رو، پس‌انداز زندگی‌تان را روی هیچ کوینی شرط‌بندی نکنید.

2. کاملا تحقیق و بررسی کنید

پیش از اینکه مقدار زیادی پول روی هر ارز دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنید، ساعت‌ها و ساعت‌ها درباره این فناوری تحقیق کنید تا ارزش پیشنهادی و ریسک‌­های آن را درک کنید. (شخص دیگری آن را با قیمت بالاتری از من خواهد خرید ارزش به حساب نمی‌آید.)

هر منبع مطالعاتی در این زمینه پیدا کردید، بخوانید. اگر به انگلیسی تسلط دارید، با جستجوی ساده در گوگل، منابع زیادی را برای مطالعه خواهید یافت، در غیر اینصورت، مقالات فارسی را دنبال کنید. ما در بلاگ اترکس هم تمام تلاش خود را می­‌کنیم که به‌­روزترین و جدیدترین مطالب این حوزه را ارائه کنیم.

در دوره‌­های آنلاین و حضوری و سمینارها شرکت کنید، بسیار سوال بپرسید و از اینکه از کسی توضیح بخواهید هرگز نترسید.

خیلی سوال بپرسید، اگر آنچه می‌شنوید را متوجه نمی‌شوید، از اینکه از کسی توضیح بخواهید نترسید.

حتی اگر متقاعد شده‌­اید ولی هنوز باور ندارید، این شک را در خود نگه دارید و به دنبال استدلال‌­های دیگری باشید. به قول جان استوارت میل: «کسی که فقط مطالب را از نگاه خودش می­‌بیند، اطلاعات کمی از آن موضوع دارد».

3. مقاومت در برابر «ترس از دست دادن»

ترس از دست دادن (FOMO) راهی مطمئن برای از بین بردن ثروتی است که ممکن است در طول سال‌ها جمع کرده‌­اید. مشکل این است که این ترس از دست دادن، در واقع واکنشی بدون فکر، به چیزی است که هنوز در مورد آن، تحقیق نکرده‌­اید. معامله بدون فکر به سرعت منجر به ناراحتی و تجربه تلخ می‌شود.

بدانید چه چیزی می‌خرید. واقعا آن را بشناسید. استفاده از اپلیکیشن‌های معامله تنها به مشاهده قیمت ارز و اینکه در مقایسه با دیروز 30% رشد کرده یا سقوط کرده، محدود نمی‌­شود. ممکن است شما آن بدشانسی باشید که رمزارز در حال سقوط به او فروخته شده‌است.

هر کوینی (سکه­ دیجیتالی) حتی بیت کوین، پامپر یا به اصطلاح بازاری، سفته‌­باز یا بازیگرانی دارد. تسلیم هیجانات نشوید و خودتان فکر کنید و شایستگی یک ارز را برای سرمایه‌­گذاری ارزیابی کنید.

تحقیق کنید. سپس دوباره تحقیق کنید.

4- اگر تحقیقات شما کامل شد و همه شواهد حاکی از درست بودن تصمیم‌تان بود، پس احتمالا همینطور است

مانند هر بازار دیگری، در دنیای رمزارزها هم شیادان و کاهبرداران زیادی وجود دارند. افراد و شرکت­‌های زیادی وعده داده‌اند که پروژه‌ آنها، پروژه‌ای است که از بیت‌کوین جلو خواهد زد. اما آیا چنین است؟ فقط یک راه برای فهمیدنش وجود دارد: تحقیق.

به عنوان خریدار باید مراقب باشید، اما به عنوان وام‌­گیرنده باید بیشتر مراقب باشید. بعضی از صرافی‌های ارز دیجیتال بیش از 100 برابر دارایی‌­تان را به اصطلاح اعتبار می­‌دهند (این اصطلاح به لوریج یا اهرم معروف است) این یعنی شما می‌توانید تا 99٪ هزینه سرمایه‌گذاری‌تان اعتبار بگیرید. اگر همه چیز درست پیش رود، قطعا این به نفع شماست اما اگر مسیر برعکس شود، به سرعت نابود و محو خواهید شد پس بسیار احتیاط کنید.

5. اعتماد نکنید، تحقیق و سپس تایید کنید

کلاهبرداران در این بازار فراوان هستند. اخیرا، بعضی از اهالی توئیتر از حضور ایلان ماسک در «برنامه پخش زنده شنبه‌ها» در تلویزیون استفاده کردند تا با «هدیه‌ای» جعلی، از مردم رمزارزهایی به ارزش ۱۰۰،۰۰۰ دلار کلاهبرداری کنند. با جعل هویت اکانت توییتر این نمایش کمدی، اشرار به قربانیانشان دستور دادند که مقدار کمی رمزارز برای تایید آدرسشان ارسال کنند. اگر این کار را می‌کردند 10 برابر مبلغ پس می‌گرفتند.

6. مراقب «سوگیری یا بایاس واحد» باشید

فقط به این دلیل که سکه‌ای تقریبا 1 دلار معامله می‌شود، به معنای پتانسیل رشد بیشتر آن در مقایسه با بیت‌کوین 30 هزار دلاری نیست. همه سکه‌ها با ارزش یکسان ایجاد نشده‌­اند.

به معنای واقعی کلمه هزاران رمز ارز وجود دارند که بعضی از آنها به دنبال تقلید از بیت‌کوین و بعضی دیگر به دنبال حل مسائل دیگری هستند. همه آنها سطوح مختلفی از پشتیبانی توسعه‌­دهنده‌­ها (developer support) و غیرمتمرکز بودن (decentralization) را دارند.

تعیین ارزش یک کوین به این معناست که بپرسیم چطور و چرا این کوین ایجاد شده بود. کاربرد پیش فرض آن چیست؟ چه کسی روی آن کار می‌کند؟ جامعه توسعه‌دهنده‌اش چقدر بزرگ است؟ و مسائل فنی که از حوصله این مقاله خارج است.

7. اگر کلید (اختصاصی کیف پول) برای شما نیست، کوین نیز متعلق به شما نیست

از کلیدی‌ترین 10 نکته مهم قبل از خرید ارزهای دیجیتال، دانستن این نکته است که رمزارز یک دارایی در وجه حامل مانند پول نقد یا جواهرات است، که دارنده آن مالک قانونی‌ آن قلمداد می‌شود. به محض اینکه گم شود یا به سرقت برود از بین رفته است.

به همین دلیل است که کاربران حرفه‌ای توصیه می‌کنند کلیدهای اختصاصی کیف پول ارز دیجیتالتان را در اختیار شخص سومی مانند صرافی نگذارید، چون در اکثر مواقع نظارتی روی این شرکت‌ها نیست و ممکن است مورد هک یا کلاهبرداری لغو اشتراک قرار بگیرند (فرار کردن با پول مشتری).

پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) طی 10 ماه گذشته طعمه سو‌ء استفاده‌های مهمی شده‌اند و پلتفرم‌های متمرکزی مانند بایننس هم به همین میزان درگیر شده‌اند.

با این حال، محافظت از کلیدهای اختصاصی توسط خودتان، روی یک دستگاه سخت افزاری یا حتی تکه کاغذی که روی آن رشته‌های اعداد و حروف نوشته شده است، می‌تواند کاری اعصاب خردکن باشد و به راحتی ممکن است خراب شود. به همین دلیل است که حتی بعضی از سرمایه‌گذاران باتجربه هم ترجیح می‌دهند از متولیان شخص ثالث استفاده کنند.

برای کاهش ریسک، می‌توان از کیف پول چند امضایی نیز استفاده کرد. این موارد را می‌توان به صورتی ایجاد کرد کرد که مثلا هم شخص الف و هم شخص ب برای آزاد کردن وجه از کیف پول، باید امضا کنند، یا اینکه الف یا ب می‌توانند هر کدام این کار را انجام دهند، یا سه نفر و بیشتر.

جدای از سوءاستفاده‌ها، ممکن است صرافی به دلایل مختلفی مثل پرداخت بدهی تا مشکلات حقوقی مانع برداشت وجوه‌تان در هر زمان شوند. حتی بالاتر از آن، بعضی صرافی­‌های ارز دیجیتال، زیرساخت‌های لازم برای معامله دائمی ندارند – به عنوان مثال کوینبیس و رابین هود اغلب در دوره‌های نوسانی بازار غیرفعال می­‌شوند.

اگر کنترل کامل کیف پولتان را ندارید، نمی‌توانید کنترل بر کوین‌هایتان نیز تضمین كنید.

دلایل مختلفی برای استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال وجود دارد، بنابراین مهم است که توافق‌نامه‌های کاربر را بررسی کنید و مطمئن شوید که در برابر حوادث مختلف محافظت می‌شوید.

8- می‌توانید کسری از بیت‌کوین (یا اکثر رمزارزهای دیگر) خریداری کنید

نیازی نیست یک کوین کامل بخرید. می‌توانید مبالغ کمتری مثلا به ارزش 10 دلار خرید کنید و فقط با آن بازی کنید. شاید این نکته در بین 10 نکته مهم قبل از خرید ارزهای دیجیتال، ساده‌ترین آنها باشد.

9. درباره مفاهیم مالیاتی خرید ارزها تحقیق کنید

به دلایل مختلفی این امر بویژه در ایالات متحده مهم است و هنوز قوانین مدونی برای گرفتن مالیات در کشور ما وجود ندارد. اما در آمریکا به این صورت است که فرضا اگر سکه‌ای به قیمت 1 دلار بخرید و ارزشش دو برابر شود و آن دلار اضافی را صرف خرید یک بسته آدامس کنید، باید این افزایش سرمایه را گزارش داده و مالیاتش را پرداخت کنید.

همچنین، صرافی‌­ها به طور منظم اطلاعات حساب را به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنند. مطمئنا، رمز ارز به اندازه سهام یا بانک نظارت نمی‌شود.

10. با میانگین هزینه دلاری خرید کنید و درباره قیمت وسواس به خرج ندهید

تفریح کنید. از هوای تازه لذت ببرید، ورزش کنید و آفتاب بگیرید. با خانواده‌تان وقت بگذرانید. شما می‌توانید همه این کارها را انجام دهید و روی رمز ارز هم سرمایه‌گذاری کنید.

بازارها هر روز، هر ساعت، و هر دقیقه نوسان خواهند داشت، اما هر رمز ارز و هر سرمایه‌گذاری که ارزشش را داشته باشد، در بلندمدت خوب خواهد بود.

بهترین راه برای سرمایه‌گذاری بدون وسواس فکری چیست؟ استفاده از میانگین هزینه دلاری (DCA).

از هر رمز ارزی که دوست دارید در فواصل منظم مقدار مشخصی به دلار بخرید (روزانه؟ هفتگی؟ ماهانه؟ سالانه؟ خودتان انتخاب کنید.) و به آن نگاه نکنید.

اگر دیدی طولانی مدت دارید و اگر از DCA استفاده کنید، بر اساس حرکات کوتاه مدت تحت فشار قرار نمی‌گیرید که آنچه دارید را بفروشید یا افزایش دهید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد، 10 نکته مهم قبل از خرید ارزهای دیجیتال گفته شود. قطعا برای سرمایه‌گذاری موفق در این حوزه، تحقیق و تحلیل نقش بسزایی ایفا می‌کند.

سرمایه گذاری امن و سریع در اتراکس

اتراکس، صرافی ارز دیجیتال با خدمات خودکار و پرداخت از طریق درگاه بانکی است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال گوناگون به صورت سریع و امن در اتراکس انجام می‌شود. با مزایایی نظیر سرعت، امنیت، تنوع و سهولت، اتراکس بهترین گزینه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. همین حالا به اتراکس ملحق شوید و تجربه کار با صرافی مدرن و راحت را تجربه کنید.

Abbas Kafi

مقالات مرتبط