دانلود اپلیکیشن

Arbitrum vs Optimism کدام لایه بهتر است؟

از نظر ارزش کلی و آگاهی، دو لایه 2 وجود دارد که بر چشم انداز کریپتوکارنسی‌ها غالب هستند: Arbitrum vs Optimism . اگرچه هر دو گزینه‌های عالی برای استفاده از اتریوم با امنیت بالا و کارمزد کم و همچنین سرعت بالا هستند. اما تفاوت‌های کمی بین آن‌ها وجود دارد که می‌تواند یکی از آنها را برای برخی کاربران جذاب‌تر از…

فهرست محتوا

Arbitrum vs Optimism کدام لایه بهتر است؟
Abbas Kafi
2 سال قبل

از نظر ارزش کلی و آگاهی، دو لایه 2 وجود دارد که بر چشم انداز کریپتوکارنسی‌ها غالب هستند: Arbitrum vs Optimism . اگرچه هر دو گزینه‌های عالی برای استفاده از اتریوم با امنیت بالا و کارمزد کم و همچنین سرعت بالا هستند. اما تفاوت‌های کمی بین آن‌ها وجود دارد که می‌تواند یکی از آنها را برای برخی کاربران جذاب‌تر از دیگری کند.

مقدمه

برای کسانی که از این موضوع اطلاعی ندارند، Layer 2 نوعی فناوری مقیاس‌پذیری است که به مقیاس‌پذیر شدن اتریوم کمک می‌کند. آنها مشابه فایل‌های فشرده روی کامپیوترها هستند، زیرا دسته‌ای از تراکنش‌ها را در یک تراکنش در زنجیره اصلی اتریوم جمع می‌کنند. علاوه بر این، به جای اجرای تراکنش در بلاک خود، اجرای خارج از زنجیره را با ذخیره‌سازی داده روی بلاکچین اصلی انجام می‌دهند که باعث افزایش کارایی می‌شود. این منجر به تجربه‌ای ارزان‌تر و سریع‌تر می‌شود. در حالی که همچنان مزایای امنیتی اتریوم حفظ می‌شود، و سردمداران این فضا Arbitrum vs Optimism هستند.

 

Arbitrum vs Optimism

 معرفی ARBITRUM

در حال حاضر، Arbitrum محبوب‌تر از این دو مجموعه است. طبق گفته DeFiLlama، بیش از 1 میلیارد دلار ارزش کل قفل شده و 51٪ از سهم بازار لایه 2 را دارد. یکی از دلایل سهم بزرگ آن در بازار به دلیل ارتقاء اخیر نیترو آربیتروم است که طبق وایت پیپر خود، آن را به‌عنوان نسل دوم لایه 2 نامگذاری می‌کنند که می‌تواند «بازدهی بالاتر، نهایی‌سازی سریع‌تر و حل اختلاف کارآمدتر» را داشته باشد. راه‌اندازی اولیه Nitro موفقیت بزرگی را به همراه داشت و Arbitrum در حال حاضر مجموعه همه منظوره با کمترین هزینه و کارمزد است.

در رابطه با مقایسه Arbitrum vs Optimism _ سه برنامه بزرگ DeFi در Arbitrum توسط TVL GMX، Stargate و Sushi و GMX هستند. GMX یک بورس اوراق بهادار غیرمتمرکز و دائمی است که به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از دارایی‌های اهرمی معامله کنند. توکن GMX آن 30 درصد هزینه پروتکل را به خود اختصاص می‌دهد و تاکنون برای دارندگان بسیار سودآور بوده است. دومین پروتکل بزرگ، Stargate، یک پروتکل نقدینگی متقابل زنجیره‌ای است که در چندین زنجیره مختلف از جمله Optimism مستقر شده است. به طور مشابه، سوشی یک صرافی غیرمتمرکز است که اساساً در هر زنجیره سازگار با EVM وجود دارد. در مجموع DeFiLlama بیش از صد برنامه DeFi را در Arbitrum ردیابی می‌کند.

 

معرفی Optimism

Optimism با حدود 900 میلیون دلار TVL در جایگاه دوم قرار دارد، اما تنها 75 برنامه DeFi dApp با حجم کافی برای ردیابی توسط DeFiLlama دارد. سه پروتکل برتر آنها Aave، Synthetix و Velodrome هستند. Aave بزرگترین پروتکل وام در DeFi است. در چندین بلاکچین موجود است. Synthetix یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های DeFi، یک پروتکل نقدینگی مشتقات است که فقط در شبکه اصلی اتریوم و Optimism موجود است. Velodrome منحصر به فردترین برنامه DeFi Optimism است، و یک صرافی غیرمتمرکز با توکنومیک منحصر به فرد است که از صرافی Solidly توسعه دهنده DeFi آندره کرونژ الهام گرفته شده است.

 

در اواخر آوریل 2022، Optimism با انتشار OP، توکن حاکمیتی پلتفرم خود را اعلام کرد و آن را برای کاربران اولیه لایه 2 خود منتشر کرد. در اوج خود، ارزش این ایردراپ برای کسانی که به اندازه کافی خوش شانس بودند آن را دریافت کردند، چندین هزار دلار بود. برای کسانی که این کار را نکردند، هنوز امید وجود دارد: Optimism اشاره کرد که آنها قصد دارند 19٪ از کل عرضه OP را به ایردراپ‌های کاربران اختصاص دهند، و در اولین ایردراپ فقط 5٪ از کل عرضه را اختصاص داد، که باعث شد بسیاری گمان کنند که هنوز ادامه خواهد داشت. پاداش‌های بیشتری به کسانی که به استفاده از لایه 2 ادامه می‌دهند، وجود خواهد داشت.

درادامه Arbitrum vs Optimism _ در پاسخ، استیون گلدفدر، یکی از بنیانگذاران شرکت مادر Arbitrum Offchain Labs، پیامی رمزدار در توییتر منتشر کرد که نشان می‌داد Arbitrum  یک airdrop خواهد داشت. و همینطور هم شد. در تاریخ 24 مارس 2023 ایردراپ آربیتروم میان جامعه طرفدران آن توزیع شد و هر توکن آن در زمان نگارش این مقاله طبق داده‌های کوین مارکت کپ 1.25 دلار ارزش دارد.

 

سخن پایانی

به طور کلی، هر دو مجموعه ضمانت‌های امنیتی قوی و مقیاس‌پذیری با تعداد زیادی برنامه کاربردی برای تعامل با آنها ارائه می‌دهند. در حال حاضر، به دلیل تعداد TVL بالاتر، dApp‌های بیشتر و هزینه‌های ارزان‎‌تر، به‌نظر می‌رسد Arbitrum انتخاب بهتری بین این Arbitrum vs Optimism باشد. برنامه‌های منحصر به فرد Optimism مانند Velodrome به این معنی است که نمی‌توان آن را به طور کامل نادیده گرفت. یک نکته قطعی است: لایه‌های 2 آینده مقیاس‌پذیری اتریوم هستند، و Arbitrum vs Optimism هر دو به اتریوم کمک می‌کنند تا به هدف خود برای تبدیل شدن به لایه تسویه جهان دست یابد.

 

صرافی ارز دیجیتال اتراکس

صرافی ارز دیجیتال اتراکس با ویژگی‌ها و خدمات منحصر به فرد خود توانسته است جایگاه مهمی در بازار ارزهای رمزارز ایجاد کند. از جمله ویژگی‌های برجسته اتراکس می‌توان به امنیت بالا اشاره کرد؛ اتراکس همچنین با رابط کاربری ساده و کاربرپسند برای افراد مبتدی تا حرفه ای مناسب است. تنوع ارزهای قابل پشتیبانی نیز یکی از نقاط قوت این صرافی است؛ اتراکس علاوه بر ارزهای دیجیتال معتبر مانند بیت کوین، اتریوم و ریپل از بیش از 400 ارز دیجیتال معتبر دیگر نیز پشتیبانی می کند.

پشتیبانی اتراکس بصورت 24 ساعته به سوالات شما در خصوص ثبت‌ نام، انجام تراکنش‌ها و سوالات فنی پاسخ می دهد.سرعت تراکنش نیز یکی از مهمترین جنبه‌های اتراکس است؛ این صرافی تلاش می‌کند تا تراکنش‌های ارزی را با سرعت بالا و با کارمزدهای مناسب انجام دهد.

برچسب‌ها:
Abbas Kafi

مقالات مرتبط