ارز دیجیتال سولانا (SOL) در بول ران بعدی به 1000 دلار می‌رسد؟

ارز دیجیتال سولانا (SOL) در بول ران بعدی به 1000 دلار می‌رسد؟
زمان مطالعه: 7 دقیقه

ارز دیجیتال سولانا (SOL) بین ماه مه 2020 و نوامبر 2021 از 0.50 دلار به 250 دلار رسید. این رشد با افزایش 500 برابری در یک سال و نیم گذشته برابر است. در مورد پتانسیل این بلاک‌چین شکی وجود ندارد. اما آیا می‌تواند تا بول ران بعدی به 1000 دلار برسد؟ با اتراکس همراه باشید تا به پاسخ این سوال بپردازیم.

 

مقدمه

از زمان سقوط صرافی FTX، که 10 درصد از عرضه کل ارز دیجیتال سولانا (SOL) را در اختیار داشت، همه ما در شگفتیم که سرنوشت Solana در آینده چه خواهد شد.

آیا توکن SOL سقف قیمتی قبلی خود را دوباره لمس خواهد کرد؟ آیا سولانا دوباره احیا خواهد شد و به 500 دلار، 1000 دلار یا حتی 2000 دلار خواهد رسید؟

اینها سوالاتی هستند که در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد، هیچ تحلیل تکنیکالی را انجام نخواهیم داد و  به سراغ نمودارها نخواهیم رفت. هیچ‌گونه پیش‌بینی قمیتی در کار نیست؛ بلکه با یک شیوه متفاوت سعی خواهیم کرد قیمت و آینده سولانا را بررسی کنیم.

برای انجام تجزیه و تحلیل خود، ما قصد داریم Solana را با Polygon و آولانچ مقایسه کنیم که هر دو تا این‌جای فعالیت خود دارای ارزش بازار زیادی هستند و جامعه بزرگی را برای خود تشکیل داده‌اند.

همچنین بخوانید: ارز دیجیتال سولانا چیست

 

اولین ابزار بررسی ارز دیجیتال سولانا (SOL)

اولین ابزاری که قرار است از آن استفاده کنیم، سایت آماری Coinmarketcap است. چیزی که ما در اینجا به آن علاقمند هستیم عرضه در گردش سولانا است. این یک نکته خوب است که 100٪ توکن‌ها در گردش باشند. زیرا هر چه توکن‌های بیشتری در گردش باشند، امکان غافل‌گیری‌های کمتری وجود خواهد داشت.

اگر فقط 50 درصد از توکن‌ها در گردش بودند، به این معنی است که 50 درصد در دست سرمایه‌گذاران یا تیم سازنده بلاک‌چین است. بنابراین روزی که این توکن‌ها در گردش قرار می‌گیرند و سرمایه‌گذاران می‌خواهند سود خود را برداشت کنند، می‌تواند باعث سقوط ارزش قیمتی توکن شود. با این حساب هرچه درصد عرضه در گردش بیشتر باشد، بهتر است.

ما درصدی برای سولانا نداریم؛ زیرا حداکثر عرضه تعریف نشده است. با این حال، به‌راحتی می‌توانیم این رقم را برای تعداد توکن‌های در گردش امروز با تقسیم کل عرضه بر مجموعه در گردش، پیدا کنیم. و برای یافتن این عدد در برابر داده‌های امروزی، 378 میلیون را بر 539 میلیون تقسیم می‌کنیم که 70 درصد را به ما می‌دهد. به این معناست که 30 درصد از عرضه توکن SOL باید در گردش باقی بماند. در مورد AVAX، این رقم 44٪ است.

بنابراین اگر Polygon، Solana و Avalanche را مقایسه کنیم، می‌بینیم که Marketcap آنها این رقم عرضه در گردش را نشان می‌دهند.

 

دومین ابزار بررسی ارز دیجیتال سولانا (SOL)

دومین معیاری که می خواهیم آن را بررسی کنیم؛ Token Terminal است. و چیزی که کاربر را به آن علاقمند کرده است، تعداد کاربران فعال و تعداد توسعه‌دهندگان فعال است.

مقایسه فعالیت سه بلاکچین: سولانا، آواکس و پالیگان.
مقایسه فعالیت سه بلاکچین: سولانا، آواکس و پالیگان.

می‌بینیم که Polygon تعداد کاربران فعال بیشتری دارد، Solana کمی کمتر، و Avalanche بسیار کمتر است. اما خبر خوب این است که اگرچه FTX اعتماد سرمایه‌گذاران به سولانا را در زمان سقوط FTX در نوامبر 2022 متزلزل کرد، می‌توانیم ببینیم که در ژانویه 2023 بازگشتی در کاربران وجود دارد و در فوریه 2023 این بازگشت ادامه داشته است.

سپس، از نظر بررسی توسعه‌دهندگان فعال، با وجود اینکه قیمت ارز دیجیتال سولانا بسیار کاهش یافته است، هنوز هم  توسعه دهندگان فعال زیادی به بلاک‌چین Solana اضافه می‌شوند. در دسامبر 2022 قیمت بسیار کاهش یافته بود و این کاهش قیمت به دلیل عدم اطمینان در مورد ورشکستگی FTX بود، اما در نهایت  این عدم اطمینان در بازار کریپتو، به طور کلی، بیشتر بر Polygon تأثیر گذاشته است.

 

سومین ابزار بررسی ارز دیجیتال سولانا (SOL)

در مرحله بعد به پاداشی که به Stakeholders داده می‌شود نگاه می‌کنیم و Staking Rewards را بررسی خواهیم کرد. سود دریافتی برای SOL 6٪ ، Avalanche 9٪ ، Polygon  5٪ می‌باشد.

جدول سوددهی بخش استیکینگ ارزهای مختلف
جدول سوددهی بخش استیکینگ ارزهای مختلف

پس می توان گفت SOL و Polygon تقریبا با هم برابر هستند و در نهایت بهتر است که AVAX را Stake کنیم زیرا سوددهی بهتری را ارائه می‌دهد. اما وقتی تورم این سه بلاک‌چین را در نظر می‌گیریم، می‌بینیم که در واقعیت، پاداشی که به سهامداران داده می‌شود -1٪ است این بدان معناست که تورم 7٪ در Solana وجود دارد. و بنابراین، با وجود اینکه سهامداران 6٪ پاداش دریافت می کنند، اگر SOL را نگهداری کنند، حتی اگر آنها را به اشتراک بگذارند، باز هم 1٪ از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

در آواکس، تورم 6 درصد وجود دارد، اما از آنجایی که پاداش ها 9 درصد است، بازدهی سهامداران همچنان مثبت است و دارای پاداش با تورم 3 درصد هستند.

پالیگان، با 6٪ پاداش و 3٪ تورم، دارای 3٪ پاداش برای سهام‌داران است.

در نهایت، سولانا در موقعیت اشتباه برای استیکینگ قرار گرفته است و Avalanche و Polygon هر دو در موقعیت خوبی قرار دارند.

 

آخرین ابزار بررسی سولانا

چهارمین ابزاری که به آن نگاه خواهیم کرد آرتمیس است.

آنچه در این بخش از مقاله بررسی می‌شود؛ فعالیت توسعه دهندگان است. می‌بینیم که در سال 2022 که شور و شوق زیادی در جامعه سولانا وجود داشت، حدود 750 توسعه‌دهنده فعال در هفته وجود داشت. سپس با نابود شدن FTX و از دست رفتن اعتماد عمومی، با حدود 300 توسعه‌دهنده فعال، به پایین‌ترین میانگین هفته آخر دسامبر رسیدیم. البته باید به یاد داشته باشید که زمان ذکر شده برابر با کریسمس بود، بنابراین طبیعی است که در آن زمان فعالیت کمی کمتر در شبکه وجود داشته باشد. با این حال، این رقم در 450-500 توسعه‌دهنده فعال در ژانویه و فوریه باقی مانده است.

میزان و تعداد فعالیت توسعه دهندگان
میزان و تعداد فعالیت توسعه دهندگان

به هرحال هنوز حداقل 500 توسعه‌دهنده فعال، هر هفته در Solana فعالیت می‌کنند.

در اکوسیستم Polygon، حداکثر توسعه‌دهندگان کمی کمتر از Solana بودند، با 550 توسعه‌دهنده فعال در سال 2022 و مانند Solana، کاهش قابل‌توجهی در ماه دسامبر برای هفته کریسمس، با حدود 200 توسعه‌دهنده فعال، وجود داشت.

آواکس نیز شرایط مشابه‌ی را داشت. در سال 2021 حدود 250 توسعه‌دهنده فعال وجود داشت که تا سال 2022 به طور مداوم کاهش یافت. حتی در آوریل به کمتر از 100 توسعه‌دهنده در شبکه خود رسید.

وقتی این تعداد توسعه‌دهنده فعال را می‌بینیم، متوجه خواهیم شد که اکوسیستم سولانا اصلاً نمرده است. در مقابل، بسیاری از توسعه‌دهندگان هنوز در حال کار برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز هستند.

 

مقایسه ارز دیجیتال سولانا (SOL)، پالیگان و آواکس

از نظر آدرس‌های فعال روزانه،  علیرغم اینکه سولانا در سال‌های 2021،2022 رهبر دیفای بود، امروزه Polygon و Solana تقریباً به همان تعداد تبادلات پویا دارند و Avalanche تنها 10٪ از آدرس‌های فعال در Solana و Polygon را دارد.

مقایسه ارزش بازار این سه بلاک‌چین جالب است. در این مقایسه متوجه خواهیم شد که در نهایت، سولانا بسیار پرخطر است. یعنی در پایان سال 2021 یک پامپ عظیم و در پایان سال 2022 یک دامپ عظیم وجود داشته است.

 

اکنون به بررسی برنامه‌های غیرمتمرکز در Solana، Polygon و Avalanche خواهیم پرداخت:

برنامه‌ای که بیشترین TVL را در Solana دارد Marinade Finance با 45 میلیون TVL است و از نظر کیف‌پول های فعال در 30 روز گذشته، Magic Eden است که بازار NFT در Solana با کمی بیش از 150000 کاربر فعال است.

در مورد Polygon: برنامه غیرمتمرکز با بیشترین Quick Swap ،TVL است، این پلتفرم مانند UniSwap فعالیت می‌کند. با این حال، در Polygon، با 137 میلیون TVL، پروتکل دوم Balancer است، با تقریبا 130 میلیون TVL. بنابراین سرمایه بیشتری در پروتکل‌های DeFi، به ویژه در Polygon، نسبت به Solana وجود دارد که تقریباً ده برابر بیشتر است. و از نظر کاربران، دو اپلیکیشنی که بیشترین کاربر را دارند Planet IX و Galxe هستند.

در نتیجه، نسبت به ارز دیجیتال سولانا (SOL)، سرمایه‌ی بیشتری در پروتکل‌های DeFi در Polygon قفل شده است. همچنین تعداد کاربران فعال در Polygon بیشتر از Solana است.

در Avalanche، برنامه‌ای که بیشترین TVL را دارد GMX است، با تقریبا 60 میلیون. سپس Stargate Finance و Trader Joe هستند که هر کدام حدود 50 میلیون هستند. و از نظر تعداد کاربران، در Trader Joe حدود 50000 نفر فعالیت دارند، بنابراین تعداد کاربران کمتری در Avalanche نسبت به برنامه پر استفاده در سولانا، Magic Eden وجود دارد. پس تعداد کریپتوهای مسدود شده در پروتکل های Avalanche بیشتر از Solana است.

 

سخن پایانی

اگر بخواهیم در مورد dApp نتیجه‌گیری کنیم، Solana هنوز هم بسیار پایین تر از dApp ها در Polygon و حتی dAppها در Avalanche قرار دارد.

در پایان، آن‌چه می‌توانیم در مورد Solana بگوییم این است که قیمت آن بسیار کاهش یافته است. می‌توانیم درک کنیم که هنوز توسعه‌دهندگان فعالی در این شبکه فعالیت می‌کنند، که روی بلاک چین Solana برنامه‌های غیرمتمرکز خود را ایجاد می‌کنند و این یک نکته بسیار مثبت است. از طرف دیگر، از نظر DeFi، سرمایه‌گذاران دیگر هیچ اعتمادی به پروتکل های DeFi در Solana ندارند زیرا حتی آوالانچ TVL های بیشتری روی پروتکل‌های DeFi دارد. از سوی دیگر، وقتی به حوزه NFT نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که سولانا همچنان دومین بلاک چین برتر است.

برای خرید ارزهای: سولانا،متیک، آواکس و سایر دارایی‌های دیجیتال به پلتفرم معاملاتی اتراکس مراجعه کنید، و تمامی کریپتوکارنسی ها را با کمترین کارمزد و در شبکه‌های مختلف بلاک‌چینی خرید و فروش کنید.

 

مزایای صرافی ارز دیجیتال اتراکس

اتراکس، یک صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان است که با هدف ارائه خدمات بی‌بدیل به علاقه‌ مندان به ارزهای دیجیتال، به صحنه آمده است. این پلتفرم متمرکز بر امنیت در معاملات بوده و با ارائه رمزارزهای متنوع توانسته است به‌عنوان یک صرافی رمز ارز مورد اعتماد در میان علاقه‌ مندان به دنیای ارزهای دیجیتال شناخته شود.

از طریق بهره‌گیری از درگاه بانکی معتبر و فناوری رمزنگاری پیشرفته، اتراکس اطمینان حاصل می‌کند که امنیت اطلاعات شخصی و دارایی‌های کاربران به بهترین شکل حفظ می‌شود. رابط کاربری دوستانه و ساده اتراکس، پشتیبانی 24 ساعته، احراز هویت سریع و خودکار و کارمزد بسیار کم برخی از مزیت های اتراکس هستند.

اگر به دنبال یک تجربه ارزشمند، امن و متنوع در دنیای ارزهای دیجیتال هستید، اتراکس انتخابی استوار خواهد بود.

مطالب مشابه

نظرات

ارﺳﺎل ﻧﻈﺮ ﺟﺪﯾﺪ

نام و نام خانوادگی
ایمیل شما
متن پیام
با اپلیکیشن اِتراِکس، در لحظه خرید و فروش کنید!
دانلود اپلیکیشن اتراکس
android
cafebazaar
google-play
myket
myket
apple
sibche
sibapp
pwa
pwa